شناسهٔ خبر: 27401641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بومرنگ جنگ تجاری امریکا

بومرنگ جنگ تجاری‌ای که امریکا اخیراً به راه انداخته، هر لحظه این کشور را با عواقب آن روبه‌رو می‌کند. در تازه‌ترین مورد، در واکنش به اعمال تعرفه امریکا روی محصولات وارداتی به این کشور، چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده تا نشان بدهد بومرنگی که امریکا به سمت اقتصاد جهان پرتاب کرده می‌تواند خود این کشور را هدف قرار دهد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری سی‌.ان‌.بی‌.سی، وزارت بازرگانی چین با اعلام این خبر در بیانیه‌ای افزود: «تصمیم امریکا مبنی بر کمک به شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر و وضع تعرفه روی محصولات وارداتی پنل‌های خورشیدی، باعث برهم خوردن نظم بازار جهانی و صدمه دیدن بازار اقتصادی چین می‌شود. سیاست‌های این کشور نه تنها به حقوق چین آسیب می‌زند، بلکه قدرت سازمان تجارت جهانی را نیز تضعیف می‌کند.» آنطور که چین متذکر شده به این علت که تخلفات امریکا در بازار جهانی محصولاتی نظیر فتوولتاییک اختلال ایجاد کرده و به منافع تجاری این کشور لطمه زده است، توسل چین به مکانیسم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی به‌عنوان اقدامی برای حفظ حقوق مشروع و منافع خود و حفظ مقررات تجاری چندجانبه ضروری است. گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن درباره پرداخت یارانه به تولیدکنندگان این تجهیزات در امریکا و اعمال تعرفه روی محصولات وارداتی گفت: «این اقدام باعث برخورداری صنایع امریکا از مزایای غیرمنصفانه در رقابت‌های تجاری و صدمه دیدن شرکت‌های چینی می‌شود. به همین علت ما دفاع از منافع خود را حق طبیعی خود می‌دانیم و از سازمان تجارت جهانی خواستار کمک و حمایت هستیم.» البته احتمال دارد این اقدام روی تولیدکنندگان خورشیدی بزرگ چین مانند جی‌.سی‌.ال، جینکو سولار و کانادا سولار تأثیری نداشته باشد، زیرا پس از بروز اختلافات تجاری اولیه، این شرکت‌ها فعالیت خود را در بازارهای امریکا محدود کردند. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مدیران تجاری چین به‌شرط محفوظ ماندن نامش گفت که اعمال این تعرفه‌ها بر فعالیت شرکت‌های چینی چندان اثر نمی‌گذارد.به گزارش ایرنا، کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین دو هفته پیش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در واکنش به قصد دولت امریکا برای افزایش 25 درصدی تعرفه بر حدود 200 میلیارد کالای صادراتی چین، بر پنج هزار و 207 قلم کالای وارداتی از امریکا به ارزش 60 میلیارد دلار، بین پنج تا 25 درصد تعرفه اعمال کرده است.
اجماع جهانی علیه یک جبهه
ماه ژانویه، امریکا اعلام کرد که روی واردات تجهیزات پنل‌های خورشیدی تعرفه‌های حمایتی اعمال خواهد کرد که در سال اول 30 درصد خواهد بود و به مرور در مدت چهار سال به 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. چین در پاسخ به این تصمیم، با استفاده از سیاست‌های قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی در تلاش است شکایت خود را پیگیری کند و در این مسیر با کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که از اعمال تعرفه‌های امریکا صدمه دیده‌اند، همراه شود. همزمان با اعمال تعرفه روی محصولات چینی، امریکا بر واردات سلول‌های خورشیدی از اروپا، کانادا، مکزیک و کره جنوبی نیز تعرفه اعمال کرده که موجبات ناراحتی و اختلاف میان این کشور با متحدان قدیمی خود را فراهم کرده است. جنگ تجاری اخیر میان امریکا و چین باعث اعمال تعرفه چندین میلیارد دلاری روی کالاهای وارداتی یکدیگر شده است و به نظر می‌رسد تنور این جنگ تجاری هر لحظه داغتر می‌شود و پای کشورهای دیگر نیز به وسط کشیده می‌شود. پیش از این، مکزیک اعلام کرده بود که از امریکا در سازمان تجارت جهانی به‌دلیل اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم شکایت خواهد کرد و تأیید کرد که این کشور روند حل اختلاف در چارچوب سازمان تجارت جهانی را آغاز خواهد کرد. بنا به گفته مقام‌های مکزیک، آنها هوشمندانه تعرفه‌هایی را  روی کارخانه‌های متصل به حزب جمهوریخواه وضع کرده‌اند که انتخابات میان دوره‌ای امریکا را تحت تأثیر قرار بدهند. پیش از آن هم اتحادیه اروپا اعلام کرده بود علیه سیاست‌های تجاری امریکا به این سازمان شکایت کرده است. روسیه نیز یکی از کشورهایی است که در واکنش به اعمال محدودیت‌های گمرکی امریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ارائه داده است. وزارت صنایع و بازرگانی روسیه آسیب‌های وارده از این اقدام امریکا را سه میلیارد دلار در سال ارزیابی کرده است. اوایل این هفته نیز شرکت‌های تولید فولاد ترکیه که اخیراً با محدودیت‌های تعرفه‌ای امریکا مواجه شده‌اند، اعلام کردند که علیه دولت امریکا در مراجع بین‌المللی شکایت می‌کنند. شکایت این کشورها در سازمان تجارت جهانی باعث شده که ترامپ نیز بنا به مسلک همیشگی‌اش دست به تلافی بزند و علیه آنها به این سازمان شکایت کند. ترکیه از سوی دیگر در مقابل تحریم‌های امریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده است و رابطه این دو کشور به‌عنوان متحدان دیرپای یکدیگر در آستانه فصلی سرد قرار گرفته است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اما در تلاش است تا با تکیه بر عرق ملی و همبستگی مردمی قطار اقتصادی این کشور را از گردنه ترفندهای امریکا برای کاهش ارزش لیر و نابودی اقتصاد این کشور، به سلامت عبور بدهد.
پاسخ امریکا به انتقادها
کاخ سفید در پاسخ به هجمه انتقادات، اعلام کرده که این تصمیم در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی امریکا گرفته شده است و به‌دلیل اختصاص یارانه و دیگر حمایت‌های نامناسب دولتی در کشورهای دیگر قیمت پنل‌های خورشیدی وارداتی به امریکا بیش از حد پایین بوده است. به‌گزارش «ایران» به‌نقل از آتلانتیک، اما انتقادات از دونالد ترامپ مانع این نمی‌شود که او به تصمیمی که پیش از این گرفته عمل نکند. او طی تلاش برای کاستن از قدرت اقتصادی چین، 37 میلیارد دلار تعرفه بر کالای چینی وضع کرده است و حتی تهدید کرده که این میزان را به 504 میلیارد دلار هم افزایش خواهد داد. البته این جنگ تجاری و مداخله سازمان تجارت جهانی تنها محدود به این دوره نیست و این اقدام‌های ترامپ باز کردن داستانی است که به سال 2001 باز می‌گردد. در آن سال نیز با تشدید اختلاف‌های این دو کشور، سازمان تجارت جهانی پذیرش عضویت چین را در این سازمان منوط به کاهش موانع تجاری در قالب یک مجموعه اقدامات تجاری بین‌المللی دانست و بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت نیز بارها و بارها از شرایط نامساوی و ناعادلانه تجارت در این دو کشور انتقاد کرد. اکنون با روی کار آمدن ترامپ با شعار «اول امریکا» سیاست‌های تشویقی تولیدات داخلی با جدیت دنبال می‌شود، تصمیمی که عواقبش می‌تواند به انزوای غیرقابل کتمان این کشور منجر شود.
 

نظر شما