شناسهٔ خبر: 27399813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اجلاس خزر دستاورد امنیتی بسیار بزرگی داشت

روحانی: گفتم ارز را ارزان‌تر به مردم بفروشند

روزنامه جوان

رئیس جمهور ضمن پاسخ به برخی شایعات درباره سهم ایران از دریای خزر، با هم بودن و در کنار هم بودن قوای سه‌گانه و مردم را مهم‌ترین عامل غلبه بر تحریم‌های دشمنان عنوان کرد و با تأکید بر اینکه قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد...

صاحب‌خبر -
رئیس جمهور ضمن پاسخ به برخی شایعات درباره سهم ایران از دریای خزر، با هم بودن و در کنار هم بودن قوای سه‌گانه و مردم را مهم‌ترین عامل غلبه بر تحریم‌های دشمنان عنوان کرد و با تأکید بر اینکه قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد، درباره پیشنهاد مذاکره رئیس جمهور امریکا تصریح کرد: امریکا خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهور، روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت با ابراز خرسندی از اینکه امروز در کل منطقه شاهد امنیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستیم، اظهار داشت: امسال به‌ویژه در عراق، سوریه، لبنان و حتی در شمال آفریقا امنیت بیشتر از سال‌های گذشته است. امیدواریم یمن هم به زودی شاهد برقراری امنیت و ثبات باشد و متجاوزان به مردم مظلوم این کشور فقیر، این درس را آموخته باشند که راه، جنگ و تجاوز نیست بلکه راه، مصالحه، مذاکره، توافق و راه‌حل سیاسی است. رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن سالروز بازگشت آزادگان عزیز به کشورمان تصریح کرد: مرداد سال‌های ۶۷ و ۶۹ برای کشورمان از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود. در سال ۶۷ در آغاز مرداد عملیات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز مرصاد را داشتیم که این عملیات باعث شد ایران، جنگ تحمیلی را با موفقیت و پیروزی بزرگ نظامی پایان ببخشد.
اجلاس خزر دستاورد امنیتی بسیار بزرگی داشت
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است که مذاکره درباره مسائل دریای خزر بین پنج کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسائل هم باقی مانده است. بر سر بخشی از مسائل، کشور‌های شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم ۱۷ درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشور‌های روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه ۱۷ درصد از مجموع دریا شد. رئیس جمهور تصریح کرد: در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسائلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشی از این مسائل حل نشده است. در اجلاس اخیر خزر، یکی دو مسئله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشور‌های دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آن‌ها مسئله امنیت در دریای خزر بود. روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه امریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازانشان و ناوچه، بالگرد و پایگاه‌هایشان به ساحل دریای خزر برسد. در این توافق، اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناور‌های خارجی در دریای خزر ممنوع و توافق شد که هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، حتماً باید تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد.
تنها ۳۰ درصد مسائل خزر حل و فصل شده است
رئیس جمهور با اشاره به اینکه توافق کردیم که سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا ۱۵ مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا ۱۰ مایل بعد، منطقه ماهی‌گیری اختصاصی است. بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم. روحانی با اشاره به اینکه پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید ۳۰ درصد مسئله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسائل، باقی مانده است، افزود: باید مذاکرات را ادامه دهیم، چرا که راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل را حل و فصل کنیم. روحانی با بیان اینکه با عراق هم باید مذاکره کنیم تا مسائل باقیمانده حل و فصل شوند، اظهار داشت: مسائل بین دو کشور هنوز تمام شده نیست. روحانی تصریح کرد: قدرت نظامی و دفاعی به خصوص در جنگ نظامی و دفاع از کشور بسیار مهم است و نقش اساسی دارد، اما مسئله دفاع از کشور بدون سیاست خارجی، حضور مردم و مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی حل و فصل نمی‌شود؛ قدرت‌ها و توانایی‌های کشور باید هم‌افزایی کنند و کنار هم قرار بگیرند.
دشمن آرزوی شکست ایران را به گور می‌برد
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز نیازمند آرامش در بازار هستیم. در شرایطی هستیم که دشمنان می‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگی مردم را دچار مشکل کنند و در این وضعیت دولت وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. همه وزرا، معاونان و تمام مسئولان دستگاه‌ها در سراسر کشور، بار مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند. روحانی با تأکید بر اینکه دولت باید به مردم کمک کند و مردم هم باید به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع عبور کنیم و به حول و قوه الهی عبور هم خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد دشمن ما را به زانو درآورد. دشمن آرزوی شکست دادن ایران را به گور خواهد برد. دشمن نمی‌تواند ملت عظیم و بزرگ ایران را با فشار‌های غلط و غیرقانونی و بی‌رحمانه دچار شکست کند.
باید با مفسدان اقتصادی برخورد کرد
رئیس جمهور ادامه داد: البته باید در کنار هم باشیم؛ قوای سه‌گانه، نیرو‌های مسلح، مردم عزیز، همه باید در کنار هم باشیم. در این شرایط ممکن است عده‌ای هم سوء استفاده و تخلف کنند. باید با افرادی که متأسفانه منافع ملی و آینده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد. خواهش اول من این است که اول برخورد کنیم، عادلانه قضاوت کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم، مجازات او را اعمال و بعد خبر آن را اعلام کنیم. روحانی افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد، اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آن‌ها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف کنیم.
قیمت ارز حتماً پایین خواهد آمد
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز هدف ارتقا و افزایش تولید و صادرات است. هدف امروز این است که مواد اولیه تولید را تأمین کنیم. بانک مرکزی طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غیرنفتی را برای عرضه به سامانه نیما اختصاص داده است، تا همه تولیدکنندگان و آن‌هایی که مواد لازم و یا ضروریات زندگی مردم را وارد می‌کنند، بتوانند از این ارز استفاده کنند. روحانی خاطرنشان کرد: این ارز باید با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد. قیمت ارز حتماً از قیمتی که امروز در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مؤلفه‌های اقتصادی این را می‌گوید. مردم باید بدانند برای تمام ارز مورد نیاز واردات و تولید آن‌ها یک قیمت تقریبی متعادل، با نوسان قیمت در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگی و کار خود را تنظیم کنند.
امریکا پل‌ها را خراب کرد‌
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه با همه دنیا در حال تعامل و مذاکره هستیم، اظهار داشت: امریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم، اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟!
رئیس جمهور خطاب به امریکایی‌ها افزود: اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. اینکه نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی.
روحانی با اشاره به اینکه امروز اساس برنامه بر مبنای صادرات غیرنفتی است که رقم آن قابل ملاحظه است، خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی گله دارد که مردم در سامانه نیما نمی‌خرند در حالی که ما ارز زیاد داریم. گفتم قیمت را بیاورید پایین تا مردم بخرند و این خوب است و خبر خوبی بود که هم از وزیر نفت شنیدم و هم از رئیس کمیته مرکزی شنیدم؛ می‌گوید وارد کننده و تولیدکننده ارزی که در سامانه نیما عرضه می‌کنیم، نمی‌خرند و می‌گویند این ارز گران است؛ در این سامانه نیما خیلی مداخله نمی‌کنیم ما می‌توانیم کمک کنیم ولی در این زمینه معمولاً دو طرف تقاضا و عرضه است که همدیگر را پیدا می‌کنند. رئیس جمهور، تلاش برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال در کنار تنظیم بازار و شفاف سازی امور را بالاترین عبادت و انقلابی بودن دانست و به بانک مرکزی، گمرک و وزرای کابینه دستور داد تمام فعالیت‌های خود را به مردم گزارش و اطلاعات دهند تا بدانند ارز به چه کسانی داده می‌شود و چگونه هزینه می‌شود.

نظر شما