شناسهٔ خبر: 27399490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاهی به برخی رخداد‌های اخیر عرصه تئاتر کشور

پرده‌خوانی و نقالی تقویت می‌شود

روزنامه جوان

تئاتر طی چند سال اخیر به دلیل توسعه سالن‌های نمایش در اقصی نقاط کشور به ویژه در پایتخت و نیز حمایت بخش خصوصی از آن رشد قابل ملاحظه‌ای به لحاظ جذب مخاطب و درآمدزایی داشته است.

صاحب‌خبر -
تئاتر طی چند سال اخیر به دلیل توسعه سالن‌های نمایش در اقصی نقاط کشور به ویژه در پایتخت و نیز حمایت بخش خصوصی از آن رشد قابل ملاحظه‌ای به لحاظ جذب مخاطب و درآمدزایی داشته است. در گزارش پیش رو به برخی از رخداد‌های اخیر حوزه تئاتر از جمله تشکیل شورای نقالی و پرده‌خوانی حوزه هنری، حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از جشنواره تئاتر مرصاد و به روی صحنه رفتن دو نمایش جدید در تئاتر مولوی طی روز‌های آتی اشاره می‌کنیم.

تشکیل شورای نقالی و پرده‌خوانی در حوزه هنری
خبر اول اینکه شورای تخصصی نقالی و پرده‌خوانی با هدف گسترش و احیای هنر نقالی و پرده‌خوانی به عنوان هنر سنتی و کهن ایرانی در ابعاد حماسی، ملی و مذهبی راه‌اندازی شد. پایگاه خبری حوزه هنری در این باره گزارش داد که مرکز هنر‌های نمایشی این مرکز که با جشنواره نقالان علوی یا همان جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر به دبیری حسین عالم‌بخش علاوه بر فعالیت‌های پیشین خود جای خالی دیگر سازمان‌های فرهنگی و هنری در پردازش و احیای هنر‌های نمایشی سنتی ایران را پر کرده است، شورای تخصصی نقالی و پرده‌خوانی را نیز با هدف جان دادن به چراغ نیمه‌روشن هنر‌های سنتی نقالی و پرده‌خوانی در زوایا و ابعاد گوناگون حماسی، ملی و مذهبی راه‌اندازی کرد. این شورا متشکل از اساتید و پیشکسوتان نقالی، پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی با چاشنی هنرمندان جوان و توانمند است. به این ترتیب هنرمندان جوان این شورا شامل محسن میرزاعلی، مهدی دریایی و حسن مجتبی‌بیگی در کنار استادانی، چون امیر صادقی، مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد مهدی چایانی گروه قدرتمندی را برای حفظ، احیا و تربیت هنرمندان این عرصه مهم هنر‌های سنتی تشکیل داده‌اند.

حمایت انجمن تئاتر انقلاب از جشنواره مرصاد
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از جشنواره منطقه‌ای تئاتر مرصاد حمایت می‌کند. روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح در این باره گزارش داد که محسن سلیمانی فارسانی، سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: قصد داریم تا با هدف حمایت هدفمند از جریان تئاتر مقاومت در استان‌های کشور در برگزاری جشنواره تئاتر مرصاد کرمانشاه مشارکت کنیم. به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حمایت از آثار نمایشی دفاع مقدس در سراسر کشور و مشارکت در برگزاری جشنواره‌های موضوعی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا با این کار ضمن قدردانی از زحمات فعالان تئاتر دفاع مقدس در سراسر ایران به عنوان یکی از متولیان این جریان، چراغ تئاتر مقاومت را همیشه روشن نگه داریم. همه تئاتر کشور در تهران خلاصه نمی‌شود و ما ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیار خوب و با استعدادی در استان‌های کشور داریم که می‌بایست با حمایت از آنان به رشد و شکوفایی آنان کمک کنیم. جشنواره تئاتر مرصاد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به مدت پنج روز از ۲۲ تا ۲۶ مرداد در دو تالار شهرداری و غدیر اسلام‌آباد غرب برگزار می‌شود.

شادپیمایی عروسک‌ها در پارک آب و آتش
مرضیه برومند نیز در نشست خبری جشنواره عروسکی مبارک درباره بزرگداشت‌های مدنظر برای این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک گفت: از سه هنرمند از سراسر ایران قدردانی و تجلیل خواهیم کرد که اسامی‌شان را نمی‌گویم تا مزه‌اش از بین نرود. همچنین درباره بخش بین‌الملل باید بگویم که با توجه به شرایط سیاسی کشور تنها کشور روسیه به ایران نیامد، اما مثلاً گروه فرانسه گفتند به ایران می‌آیند. حتی همه گروه‌ها به ما تخفیف دادند و سفارتخانه‌ها هم با ما همراهی زیادی داشتند که البته ما هم تعداد گروه‌های این بخش را کم کردیم. وی ادامه داد: درباره شادپیمایی هم باید بگویم که دوست داشتم این شادپیمایی در روز اول جشنواره و از میدان ولیعصر آغاز شود، اما مشکلات مالی و برنامه‌ریزی باعث شد که این اتفاق به پارک آب و آتش منتقل شود و البته حسنش هم این است که در پارک مردم جمع هستند و می‌توانیم شاهد اتفاقات جذابی باشیم. شادپیمایی جشنواره ۳۱ مردادماه همزمان با عید قربان در بوستان آب و آتش خواهد بود.

«ادیپ افغانی» به تالار مولوی می‌آید
خبر دیگر از تئاتر اینکه نمایش‌های «از خط زرد فاصله بگیرید» و «ادیپ افغانی» آثاری هستند که به زودی اجرای عمومی خود را در مرکز تئاتر مولوی آغاز می‌کنند. به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» که محصول تلاش دانشجویان دانشگاه تهران و تربیت مدرس است از روز دو‌شنبه ۲۹ مردادماه در مرکز تئاتر مولوی آغاز به کار می‌کند. «ادیپ افغانی» نوشته احمد مهرانفر نیز از روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه در مرکز تئاتر مولوی آغاز به کار می‌کند. این نمایش به کارگردانی مجتبی جدی از روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد تا ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما