شناسهٔ خبر: 27399444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

عارف: نهاد‌هایی که باید با فساد برخورد کنند بعضا آلوده به فساد می‌شوند

صاحب‌خبر -

عارف: نهاد‌هایی که باید با فساد برخورد کنند بعضا آلوده به فساد می‌شوند

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه متاسفانه نهادهایی که خود باید با فساد برخورد کنند بعضا آلوده به فساد می‌شوند، از تسویه حسابهای سیاسی از سوی نهادهای نظارتی با برخی مدیران انتقاد کرد و گفت: گاهی به برخی افراد که ظرفیت پذیرش مسئولیت نداشتند سمتهای کلانی داده شد و آنها با عملکرد بدشان برای کشور مشکلات عظیمی را ایجاد کردند که هنوز تبعات سوء مدیریت آنها را مشاهده می کنیم و عجیب است که اکنون در مقام مدعی هم ظاهر می شوند

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در جمع رئیس و مدیران ارشد دیوان محاسبات کشور با قدردانی از زحمات رئیس، مدیران و کارکنان این نهاد نظارتی با طرح این پرسش که مهمترین ویژگی یک مدیر و کارگزار در یک نظام ارزشی و اسلامی چیست؟ گفت: قطعا در همه دولت ها و حکومت ها، کارآمدی، توانایی و تخصص ویژگی عمومی هر مدیر باید باشد ولی آنچه وجه تمایز مدیر در یک نظام ارزشی با سایر نظامات در دنیاست، تعهد، پاکدستی، سلامت و انگیزه معنوی برای خدمت است. اهمیت این ویژگی ها بقدری است که گاهی به خاطر آنها از ویژگی‌های تخصصی عدول می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاحات انجام شده در قوانین و مقررات در 4 دهه گذشته در همین ارتباط بوده است و هزینه‌هایی هم در این خصوص داده شده است، خاطرنشان کرد:در اوایل انقلاب برخی از افراد که فارغ التحصیلان خوب دانشگاه ها و مدیران توانمندی هم بودند بخاطر تاکید بر ویژگی "تعهد" کنار گذاشته شدند و افرادی بعضا بی تجربه ولی دارای تعهد کاری به کار گرفته شدند و هزینه های جابجایی را دستگاه های اجرایی با توجه به اهمیت و ضرورت این ویژگی پذیرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گاهی به برخی افراد که ظرفیت پذیرش مسئولیت نداشتند سمتهای کلانی داده شد و آنها با عملکرد بدشان برای کشور مشکلات عظیمی را ایجاد کردند که هنوز تبعات سوء مدیریت آنها را مشاهده می کنیم و عجیب است که اکنون در مقام مدعی هم ظاهر می شوند.

وی به اهمیت نقش نظارت در یک نظام ارزشی و دینی اشاره کرد و با برشمردن راهبردهای نظارت در یک نظام حکومتی، گفت:باید بر اجرای دقیق قوانین و مقررات نظارت جدی شود و همچنین به جای مچ گیری و پیدا کردن کردن سوژه از دستگاه ها باید راهکار پیشگیری از سوی نهادهای نظارتی دنبال شود.

عارف با انتقاد از تسویه حسابهای سیاسی از سوی نهادهای نظارتی با برخی مدیران،اینگونه برخوردها را باعث سرمایه سوزی در کشور دانست و تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم بخاطر برخوردهای سیاسی با موضوع نظارت از وظیفه ذانی نهادهای نظارتی غفلت می شود و این موضوع باعث شکل گیری برخی تخلفات بخصوص زمینه ساز برخی فسادها در دستگاه ها شده است.

از تجربه های تاریخی درس بگیریم

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دستگاه های نظارتی مبارزه با فساد است،گفت: برای مبارزه با فساد به یک عزم ملی نیاز داریم. اگر از تجربه های تاریخی استفاده کنیم می بینیم که عوامل فروپاشی اکثر نظام های حکومتی فساد بوده است همانطور که یکی از عوامل سرنگونی رژیم پهلوی نیز فساد گسترده در آن رژیم بود. به همین خاطر نهادهای نظارتی باید به شدت نسبت به فساد در نهادهای مختلف حساس باشند و در برخورد با آن مماشات نکنند.

رومیزی به جای زیر میزی رایج شده است

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه قبح فساد ریخته شده است و رومیزی به جای زیر میزی رایج شده است،خاطرنشان کرد:وقتی صحبت از فساد می شود نباید این تلقی ایجاد شود که فساد تنها در نهادهای اجرایی امکان رشد و نمو دارد. متاسفانه نهادهایی که خود باید با فساد برخورد کنند بعضا آلوده به فساد می شوند به همین دلیل دستگاه های نظارتی نباید برای هیچ فردی مصونیت قائل شوند.

وی با انتقاد از کوتاه بودن متوسط عمر مدیریتی در کشور،بر ضرورت سالم سازی دستگاه های اجرایی و حکومتی تاکید کرد و گفت: باید برای نهادهای نظارتی نیروی انسانی واجد شرایط برای نظارت تربیت شود چرا که بعضا مشاهده می شود برخی از کارکنان نهادهای نظارتی با وظایف ذاتی خود آشنایی ندارند.

عارف با بیان اینکه نهادهای مختلف نظارتی باید با یکدیگر تعامل و همکاری های متقابل داشته باشند بر ضرورت رعایت اخلاق در امر نظارت و حرکت در چارچوب قانون و حفظ حرمت ها تاکید کرد و گفت:به نظر می رسد دیوان محاسبات اگر با کمیسیون های مختلف مجلس با هدف بازنگری در قوانین و ساده سازی قوانین تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد در رسیدن به اهداف خود موفق تر عمل خواهد کرد.

وای به روزی که بگندد نمک!

وی بر ضرورت اقتدار سازمانی دیوان محاسبات در راستای انجام وظایف محوله و نیز ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات دستگاه ها از سوی دیوان تاکید کرد و گفت: باید نظارت دقیق و غیر محسوس بر عملکرد ناظرین صورت بگیرد چرا که بخشی از مشکلات در فساد اداری ناشی از بی توجهی به نظارت بر عملکرد ناظرین است.اگر روزی ناظرین خود مرتکب تخلف و عدول از قانون شوند باید فاتحه امر نظارتی را در کشور خواند و باید گفت وای به روزی که بگندد نمک!

برخی می خواهند قهرمان فضای مجازی شوند

رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیر دقیق و شایعه سازی در فضای رسانه ای کشور توسط برخی اشخاص و مسئولین ،تصریح کرد:گاهی برخی افراد برای آنکه در فضای مجازی قهرمان شوند اظهارنظرها و شایعاتی را مطرح می کنند که تا مدتها افکار عمومی ذهنشان درگیر اینگونه شایعات می شود. متاسفانه در فضای مجازی هر چه تند و تیز تر صحبت شود با اقبال بیشتری رو به رو می شوند غافل از اینکه قهرمانان فضای مجازی فردا علیه خودشان در همین فضای مجازی عمل خواهند کرد.

وی یکی از مشکلات کشور را تورم قانون دانست و بر ضرورت تنقیح قوانین و پاسخگویی همه دستگاه ها به نهادهای نظارتی بر اساس قانون تاکید کرد.

گفتنی است پیش از سخنان دکتر عارف، دکتر عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور گزارشی از عملکرد دیوان محاسبات در در دور جدید مدیریتی ارائه کرد.

رئیس دیوان محاسبات با برشمردن ویژگی های اخلاقی دکتر عارف از وی به عنوان سیاستمدار اخلاق گرا یاد کرد و از تلاشهای رئیس فراکسیون امید در برقراری تعامل سازنده دیوان محاسبات با ارکان مختلف مجلس تقدیر کرد.

نظر شما