شناسهٔ خبر: 27399374 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا ایرانی‌ها دچار استرس فریز هستند؟

صاحب‌خبر -

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تشریح استرس‌ها گفت: استرس در جامعه ایرانی بسیار بالاست البته استرس‌ها همیشه بد نیستند و استرس می‌تواند خوب هم باشد و افراد را آماده‌تر کند ولی بدترین استرس زمانی است که استرس فریز و از بدن خارج نشود.

به گزارش تسنیم، مسعود نصرت آبادی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح خدمات جدید نوروسایکوتراپی اظهار داشت: درصد اختلال روان در ایران بیشتر از آمارهای جهانی است، همچنین جامعه ما به سمت کهنسالی نیز پیش می‌رود و وجه مشترک همه این بیماریها استرس است.

وی ادامه داد: بخشی از استرس‌ها قابل کنترل نیست ولی در کشورهای که استرس بالا است استفاده از دانش بسیار اهمیت دارد، بنابراین اینکه فرد بیمار نشود و یا بیماری او درمان شود و در نهایت تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گیرد بسیار اهمیت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه به دلیل شغل‌شان دارای استرس بالای هستند، افزود: از دهه 80 برای مدیریت استرس جامعه، تلاشهایی شده است ولی نتیجه مطلوب گرفته نشده است.

نصرت‌آبادی بیان کرد: این مسئله هم درست نیست که استرس کاملاً زیان دارد بلکه استرس می‌تواند مفید واقع شود و در عملکرد و نتیجه کار فرد تاثیر بگذارد ولی در 95درصد بیماریها نقش استرس بد تاثیر منفی دارد.

وی با اشاره به اینکه استرس انواع مختلفی دارد که بدترین آن این است که استرس در بدن فریز شود که در جامعه ما این نوع استرس بسیار وجود دارد، گفت: باید استرس را از بدن بیرون راند که نیاز به شناخت و کنترل استرس دارد که این مولفه‌ها نیز وابسته به توجه و کنترل هیجانات دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تشریح ویژگی‌های افراد که درونگرا و بیرونگرا هستند، عنوان کرد: هر مشکلی برای فرد رخ می دهد به دلیل تغییرات در مغز است که به ما آن نوروسایکوتراپی می‌گویند یعنی نوروسایکوتراپی نوعی رویکردی نوین به درمان و ارتقای عملکردی است.

نصرت‌آبادی با اشاره به اینکه تجویز یک نسخه برای درمان همه افراد جوابگو نیست، عنوان کرد: مثلاً در حوزه افسردگی که بسیار هم رایج است هیچ فرد افسرده شرایط و علائم و دلایل افسردگی آنها یکی نیست.

وی با اشاره به اینکه با امواج مغزی، سیستم مغزی بدن بررسی می‌شود و ارتباطی با پرسش و پاسخ ندارد، گفت: ویژگی های شخصی افراد برای درمان آنها بسیار اهمیت دارد مثلا آدم‌های بانظم و سازگار درمان آنها سریعتر است ولی خلاف این ویژگی‌ها نوع درمان آن متفاوت است.

نصرت آبادی عنوان کرد: اگر تاکنون در کشور در درمان اختلال‌های روان موفق نبودیم به دلیل این بوده است که فاکتورهای فردی و ژنتیکی را به طور کامل استفاده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سرطان، دیابت و بیمارهای قلبی از مهمترین زیانهای استرس در ایران است، گفت: البته ما نمی‌توانیم از سمت مشکلات کشور و اقتصادی کار خاصی کنیم ولی می‌توانیم افراد را برای مقابله با این استرس‌های قوی کنیم.

نظر شما