شناسهٔ خبر: 27399214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روحانی در جلسه هیئت دولت:

ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت

رئیس جمهور گفت: در اجلاس اخیر خزر، یکی دو مسئله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آنها مسئله امنیت در دریای خزر بود.

صاحب‌خبر -



حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر گفت‌: بیش از ۲۰ سال است که مذاکره درباره مسایل دریای خزر بین ۵ کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسایل هم باقی مانده است. بر سر بخشی از مسایل، کشورهای شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم ۱۷ درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه ۱۷ درصد از مجموع دریا شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسایلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشی از این مسایل حل نشده است. در اجلاس اخیر خزر، یکی دو مسئله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم‌ترین آنها مسئله امنیت در دریای خزر بود.
روحانی با بیان اینکه در این مذاکرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازانشان و ناوچه، هلی‌کوپتر و پایگاه‌هایشان به ساحل دریای خزر برسد. در این توافق اما ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع شد و توافق شد که هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، حتماً باید تحت پرچم یکی از ۵ کشور ساحلی باشد.
وی با اشاره به اینکه توافق کردیم که سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدا ساحلی خودش بگیرد و تا ۱۵ مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا ۱۰ مایل بعد، منطقه ماهی‌گیری اختصاصی است. بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم.
با هر کسی در این کشور تخلف و فساد کرده
 باید برخورد شود
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسایل بازار در شرایط امروز با تاکید بر اینکه دولت باید به مردم کمک کند و مردم هم باید به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع عبور کنیم و به حول و قوه‌ الهی عبور هم خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد دشمن ما را به زانو درآورد. دشمن آرزوی شکست دادن ایران را به گور خواهد برد. دشمن نمی‌تواند ملت عظیم و بزرگ ایران را با فشارهای غلط و غیرقانونی و بی‌رحمانه دچار شکست
کند.
وی ادامه داد: باید با افرادی که متاسفانه منافع ملی و آینده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمی‌گیرند، برخورد کرد. با کسی که فساد می‌کند، باید برخورد کرد.
رئیس جمهور افزود: باید بدانیم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادی است. مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود. ممکن است بگیر و ببند در گوشه‌ای لازم باشد اما اساس آن است که باید فضا آرام شود و مردم نسبت به آینده اعتماد پیدا کنند. باید مردم بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست. اگر چیزی موجب نگرانی آنهاست، آن نگرانی را برطرف کنیم.
روحانی در حالی بدرستی معتقد است که مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی شود که بسیاری از کارشناسان و منتقدان دلسوزی هم در این زمینه با وی هم عقیده‌اند که «بگیر و ببند» مرحله آخر مقابله با مشکلات اقتصادی است و حل مشکلات کشور نیازمند مدیران لایق با کفایت، سخت‌کوش و با انگیزه است و با مدیران فعلی دولتی که فاقد کفایت و لیاقت لازم هستند و توان و انگیزه  برای رسیدگی به مشکلات مردم ندارند قطعا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید‌.  

نظر شما