شناسهٔ خبر: 27397200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

روایت روسیه از شکست امریکا در عرصه جهانی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که انفعال آمریکا در حل بحران‌های بین‌المللی در شرایطی که مدعی نقش «ابرقدرت جهانی» است، نشان می‌دهد که آمریکا در ایفای این نقش خود شکست خورده است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، آمریکا در حل تنش‌ها و درگیری‌های بین‌المللی شکست خورده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست اجلاس آموزش جوانان «بالتارتک» گفت، آمریکا که تأکید خاصی بر منحصربه‌فردی خود دارد، در مواجهه با نقش ابرقدرت جهانی در حل تنش‌ها و درگیری‌های بین‌المللی شکست خورده است.

اجلاس آموزش جوانان «بالتارتک» با حضور بیش از 300 جوان از 70 کشور سراسر جهان در تاریخ 9 تا 16 آگوست (18 تا 25 مردادماه)  در «اسوتلوگورسک» روسیه در حال برگزاری است. این اجلاس فردا نیز ادامه خواهد داشت.

زاخارووا در ادامه سخنرانی خود در این اجلاس گفت، در صورتی که واشنگتن صرفا قادر بود «در واقعیت نیز ثبات بیشتری برای جهان به ارمغان بیاورد، امنیت را ارتقاء بخشد و میان کشورها صلح برقرار سازد و درگیری‌ها و تنش‌های بین‌المللی را از بین برده و مانع از درگیری‌های بیشتر شود»، بسیاری کشورها از این مفهوم به‌اصطلاح منحصربه‌فردی آمریکا حمایت می‌کردند.

این دیپلمات روس افزود: «قرار گرفتن در شرایط ابرقدرتی که پرواز می‌کند تا نجات دهد و کمک کند، یک مسئولیت اخلاقی، مالی و سیاسی بزرگ است که متأسفانه به دلایلی آمریکا نتوانسته به خوبی این نقش خود را ایفا کند و امروز شاهد درگیری‌های بیشتر و بزرگتر شدن این تنش‌ها هستیم و این در شرایطی است که بسیاری به آمریکا امید بیش از حد بسته‌اند».

«آمزبری» و «سالزبری»، یادآور افسانه تسلیحات شیمیایی عراق

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به ماجرای مسمومیت‌های اخیر در انگلیس نیز پرداخت و گفت، آمریکا و بریتانیا تحت تأثیر وقایعی جعلی قرار گرفته‌اند و با استناد به این موارد تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه در ارتباط با حوادث «سالزبری» و «آمزبری» انگلیس وضع کردند، درست همانند اتفاقی که در سال 2003 درباره عراق و حمله به این کشور افتاد.

زاخارووا ادامه داد: «سیاستمداران آمریکایی بلافاصله به اقدامات تحریک‌آمیز علیه شهروندان روس در بریتانیا ملحق شده و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کردند. ما این تصمیمات را با استناد به این اتهامات، متعصبانه و با انگیزه‌های سیاسی می‌دانیم. تمام اینها یادآور افسانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در عراق در سال 2003 میلادی است. آن زمان نیز، درست همین دو کشور تصمیماتی اتخاذ کردند که مبتنی بر واقعیت‌های حقیقی نبود و برخی اطلاعات جعلی وارد اسناد مربوطه شده بود».

این دیپلمات روس ادامه داد: «واشنگتن و لندن موفق نشدند از وقایع عراق درس عبرت بگیرند. اما این بار، وجهه آنها به مراتب بیش از قبل خدشه‌دار خواهد شد. بدتر از همه اینکه نهادهای اجرای قانون در بریتانیا که مسئولیت تحقیق درباره حوادث شیمیایی سالزبری و آمزبری را عهده‌دارند همچنان تحت فشار شدید دولت انگلیس قرار دارند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: «ما قویا بر انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره آنچه در سالزبری و آمزبری اتفاق افتاده اصرار داریم. از آنجایی که در این دو پرونده، پای شهروندان روس در میان است، نمی‌توانیم کنار بایستیم و همچنان خواستار دسترسی کنسولی به اتباعمان هستیم»./ فارس

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما