شناسهٔ خبر: 27397026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم:

کلینیک مشاوره شغلی و کار آفرینی استان قم راه‌اندازی شد

قم - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم از راه اندازی کلینیک مشاوره شغلی و کارآفرینی استان قم برای تسهیل مهارت آموزی و اشتغال درست دانشجویان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن نادری در نشست خبری که بعد از ظهر چهارشنبه در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه مهارت محور است، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله نسل سوم دانشگاه ها است و ماهیت کارآفرینی دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با ۴۰۰ هزار دانشجو ۱۰ درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: این دانشجویان در کنار ۵ درصد از دانشجویان مهارتی سایر دانشگاه‌ها رقم ۱۵ درصدی دانشجویان مهارتی دانشگاه های کشور را تشکیل می دهند.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم بر اساس برنامه ششم توسعه تعداد دانش آموزان مهارتی دانشگاه‌های قم باید به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند یعنی باید رقم فعلی دو برابر شود.

وی افزود: این نسبت در کشورهای پیشرفته دنیا ۵۰ درصد است که با آن فاصله بسیاری داریم و برای اینکه به یک کشور توسعه یافته بدل شویم باید نیروی علمی و مهارتی ما بیش از این باشد.

نادری با اشاره به درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی، تصریح کرد: دو سوم دانشجویان در مقطع کاردانی و یک سوم در مقطع کارشناسی و تعداد بسیار محدودی در کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، به این دلیل که مأموریت دانشگاه بر تربیت نیروی مهارتی است و عقیده داریم که اگر کسی توانایی ادامه مهارتی را داشته باشد با همان مقطع کاردانی هم می‌تواند این کار را انجام بدهد.

فعالیت ۹۰۰ مرکز علمی و کاربردی در کشور

وی با تأکید بر اینکه ۹۰۰ مرکز علمی و کاربردی در کشور فعال است، تصریح کرد: استان قم نیز ۱۸ مرکز فعال در استان قم دارد که ۴۵۰۰ دانشجو در آن در حال تحصیل هستند که دو سوم آنها مرد و یک سوم خانم هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم از ۲۰ هزار فارغ التحصیل این دانشگاه در مراکز استان قم خبر داد و گفت: ۱۰۰ درصد دانشجویان علمی کاربردی در استان قم بومی هستند و همین موضوع هزینه های خوابگاه و رستوران و اقامت را هم برای دانشجویان و هم مراکز  کاهش میدهد و به صفر نزدیک می کند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی در دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند، افزود:۶۰۰ واحد علمی کاربردی در سراسر کشور همزمان با مهرماه در قالب ۸۰۰ رشته و ۵ هزار و ۶۴۰ کد رشته محل پذیرش دانشجو خواهند داشت.

نادری با بیان اینکه ۱۲رشته برای اولین بار در مراکز استان قم از مهرماه دانشجو جذب خواهد کرد، گفت:  تمامی رشته‌هایی که در استان قم اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند مطابق با نیاز استان است و مراکز رشته‌هایی را درخواست می‌دهد که به بازار کار نزدیک باشد و دانشگاه علمی کاربردی نیز رشته‌هایی را ناظر بر شغل‌ها انتخاب می‌کند.

به گفته وی فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و انجمن‌های علمی اعلامی نیز در دانشگاه علمی کاربردی فعال هستند، دبیرخانه دائمی جشنواره قرآن و عترت  به مدت سه سال در استان قم فعالیت دارد و در مسابقات ورزشی نیز در کشور همواره رتبه‌های برتر را کسب کرده است.

صدور ۱۲ هزار گواهینامه تحصیلی

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم، ۱۲ هزار گواهینامه تحصیلی برای دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی صادر شده است، کتابی نیز طراحی شده است که شامل رشته شغل‌هایی است که بهتر است استان در این زمینه فعالیت داشته باشد و بر اساس آینده صنعتی و فرهنگی استان رشته‌های مورد نیاز را معرفی کرده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم از راه‌اندازی کلینیک مشاوره شغلی و کار آفرینی استان قم در راستای فعالیت مراکز علمی کاربردی خبر داد و گفت این موضوع به توسعه توان دانشجویان در احراز شغل کمک شایانی کرده است.

نظر شما