شناسهٔ خبر: 27396389 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

چرا سیاه... چرا سفید ؟

سهم رنگی های بازار خودروی ایران فقط 15 درصد

صاحب‌خبر -

خرداد:چرا خودروهای رنگی از بازار ایران فقط ١٥‌درصد سهم دارند؟

به گزارش خرداد، روزنامه شهروند نوشت: «تنها ١٥‌درصد خودروهای ایران رنگی هستند و حدود ٨٥‌درصد مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند که خودروی سیاه و سفید داشته باشند. این موضوع را سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به «شهروند» می‌گوید و تأکید می‌کند که بر خلاف تصور بسیاری از مشتریان ایرانی در خودروهای پرتیراژ، رنگی‌ها ارزش مادی بیشتری ندارند و تنها به دلیل تعداد کم آنها و تقاضاست که این خودروها در بازار آزاد کمی گران‌تر فروخته می‌شوند. البته جالب است بدانید در حالی ‌که خودروی سفید پرطرفدارترین خودروی بازار ایران است، در بازار جهان مردم خودروی نقره‌ای را ترجیح می‌دهند.

در این گزارش به بازار خودروهای رنگی، دردسرهای صافکاری این خودرو‌ها و اختلاف قیمت خودروهای رنگی با خودروهای سیاه و سفید پرداخته‌ایم.

سفید پرطرفدارترین رنگ خودرو در ایران

رنگ سفید، رنگ مورد علاقه ایرانی‌ها برای خودرویشان است. البته مشتری‌های ایرانی دلایل خاصی برای انتخاب این رنگ دارند که بیشتر اقتصادی است. آنها معتقدند خط و خش اثر چندانی روی خودروهای سفیدرنگ ندارد و ظاهر آنها را به اندازه خودروهای دیگر مخدوش نمی‌کند، در نتیجه آنها راحت‌تر می‌توانند خودروی سفیدشان را با کمترین افت قیمت بفروشند. غیر از این چون خیلی از ایرانی‌ها به پارکینگ شخصی دسترسی ندارند، خودروی سفید را به خودروهای تیره ترجیح می‌دهند، زیرا باورشان این است که خودروی تیره نور خورشید را بیشتر به خود جذب می‌کند و این مسأله علاوه بر این که کابین را بسیار داغ می‌کند، در درازمدت باعث پوسیدگی برخی تجهیزات خودرو می‌شود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که چیزی حدود ۶۰‌درصد تولید خودروی پراید در سال‌های اخیر به رنگ سفید بوده است و همچنین در مورد خودروهای «ریو» و «L۹۰» نیز، رنگ سفید طرفدار بیشتری نسبت به بقیه رنگ‌ها دارد. جالب اینجاست که بر خلاف این روزها که نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند سفید پرطرفدارترین رنگ خودروهای ٢٠٦ است، در سال‌های اولیه تولید ۲۰۶ در ایران، پرفروش‌ترین رنگ آن نقره‌ای بود.

نقره‌ای، رنگ محبوب خودرو در جهان

نقره‌ای پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان است. شرکت رنگ دوپونت(DuPont) که یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان رنگ خودرو در جهان است، آمار جالبی در این‌ باره دارد. بر اساس این آمار، برترین و پرطرفدار‏ترین رنگ خودرو در جهان، رنگ نقره‌ای با ۲۶درصد طرفدار از کل رنگ‌های موجود خودرو در جهان بوده است. پس از آن رنگ مشکی با ۲۴درصد دوم و نوک‌مدادی و سفید با ۱۷درصد سوم است.

رنگی‌ها با ارزش‌تر نیستند

بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند خودروهای رنگی بر خلاف سیاه و سفیدها ارزش بیشتری دارند، این موضوع حداقل درباره خودروهای پرتیراژ بازار ایران واقعیت ندارد. نه در بازار ایران و نه در بازار جهان، رنگ‌ها به خودروها ارزش نمی‌دهند، مگر این که خودروی لوکس باشد و با رنگ سفارشی ویژه‌ای رنگ‌آمیزی شده باشد. در بازار خودروهای پرتیراژ تنها چیزی که باعث می‌شود خودروهای رنگی با خودروهای سیاه و سفید تفاوت قیمت داشته باشند، بحث عرضه و تقاضاست.

«زمانی که عرضه خودرو کم می‌شود و تقاضا برای آن زیاد است، قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند. ماجرای خودروی رنگی هم به همین شکل  است» این جمله را  سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو  به «شهروند» می‌گوید. او توضیح می‌دهد؛ این ماجرا حتی در مورد خودروهای سیاه و سفید هم صدق می‌کند، زیرا ممکن است در سالی تقاضا برای خودروهای سفید بیشتر باشد، در نتیجه خودروهای مشکی با کمی تفاوت قیمت فروخته می‌شوند یا بالعکس.

تقوی، مدیر فروش سابق سایپا هم به «شهروند» می‌گوید: «قیمت خودروهای رنگی و سیاه و سفید در کارخانه هیچ تفاوتی ندارد و افزایش قیمت خودرو‌ها بنا به کمبودشان در بازار است. به همین جهت بازار تعین‌کننده چگونگی قیمت است و این مسأله مربوط  به کارخانه نیست.»

نگران صافکاری خودروهای رنگی نباشید

یکی از نگرانی‌های خریداران خودروهای رنگی این است که اگر خودرو دچار سانحه شد، آیا می‌توان رنگ خودرو را به دقت و کیفیت رنگ‌های خنثی مثل سیاه و سفید درآورد؟

«تمام رنگ‌های خودرو را می‌شود مثل روز اولش درآورد اما بستگی به مهارت صافکار دارد.» این جمله را صافکاران خودرو می‌گویند و معتقدند، درآوردن هیچ رنگی غیر ممکن نیست و صافکارها می‌توانند رنگ خودرو را بدون تفاوت با رنگ فابریک درآورند. علی که در منطقه رسالت تهران صافکاری دارد، به «شهروند» می‌گوید: برای خرید خودرو به رنگ دلخواهتان نگران نباشید، زیرا صافکارها می‌توانند تمام رنگ‌ها را مانند رنگ فابریک درآورند و اگر صافکاری مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است برای درآوردن یک رنگ ساده مثل خاکستری و حتی مشکی هم دچار مشکل شود.»

او البته توضیح می‌دهد: با وجود این، نمی‌شود منکر افت قیمت خودروهای رنگ‌شده بود؛ فرقی هم ندارد رنگی باشد یا نه. در همه جای دنیا همین است؛ ماشین رنگ‌خورده با ماشینی که رنگ نشده و زدگی ندارد تقاوت قیمت دارد.

تشخیص رنگ با کامپیوتر

صافکارهای تهرانی می‌گویند که رنگ را بر اساس تشخیص کامپیوتر می‌سازند! یکی از این صافکارها که خود را احمدی راد معرفی می‌کند، توضیح می‌دهد: سیستم تشخیص دقیق رنگ خودرو، سیستم کامپیوتری  است و هر رنگ شماره مخصوص به خود را دارد. ما آن شماره را به رنگ‌ساز می‌دهیم و رنگ‌ساز آن را به ما تحویل می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: البته برخی  از رنگ‌ها خاص هستند، مانند رنگ‌های اکرلیک لاتکس که رنگ‌های برق یا مات هستند یا رنگ‌هایی مثل آبی، یاسی و.... درآوردن این رنگ‌ها بسیار دشوار است و هزینه بالاتری دارد، زیرا این رنگ‌ها معمولا در سایه به یک رنگ‌اند و در نور آفتاب به رنگ دیگری هستند. زاویه دید هم در دیدن رنگ تأثیر دارد و ممکن است از جهتی آبی و از جهت دیگر سرمه‌ای دیده شود.

این صافکار توضیح می‌دهد: هزینه رنگ‌های مختلف متفاوت است و بیشتر از آن که به رنگ بستگی داشته باشد به جنس آن یعنی مات یا نیمه‌مات بودن یا میزان آسیب و تصادف و مدل خودرو بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان یک عدد یا بازه خاص را برای آن تعیین کرد.

دلالان خودروی رنگی!

تفاوت قیمت خودروهای رنگی و سیاه و سفید به بیشتر از ٤‌میلیون تومان نمی‌رسد. البته این موضوع درباره خودروهای زیر ١٠٠‌میلیون تومان صدق می‌کند و خودروهای گران‌تر تفاوت قیمت بالاتری دارند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: زمانی که تقاضا برای یک رنگ در بازار موجود نباشد، ما شاهد افزایش قیمت هستیم؛ اگر نه از نظر قیمت شرکت، اختلاف قیمتی وجود ندارد. به همین جهت عده‌ای در این برهه از زمان از شرایط سوءاستفاده می‌کنند و با توجه به حجم تقاضا و کمبود خودرو، به‌زعم خود قیمت‌ها را بالا می‌برند.»

او ادامه می‌دهد: برخی خودروهای وارداتی مانند سوناتا بیشتر به رنگ سفید وارد می‌شود. در این میان برخی از مشتریان تقاضای رنگ دیگری دارند، برای همین نمایشگاهی که خودروی مشکی دارد و در سطح شهر بیش از ١٠ خودرو مشکی با این مدل وجود ندارد، قیمت خودرو را بالا می‌برد.

رنگ سفارشی در ایران نداریم!

با فرض آن که ما بخواهیم خودرویمان را از شرکت‌های خودروسازی خریداری کنیم، آیا می‌توان رنگ دلخواه را هم سفارش داد؟ در ایران چگونه و در دیگر کشورها چگونه است؟ موتمنی در این زمینه می‌گوید: «در سایر کشور‌ها، هر کس به‌ عنوان یک شهروند حق دارد که از خط تولیدی، ماشین مورد نظر خود را خریداری کند، پس از خریداری از شرکت مورد نظر تقاضای رنگ را می‌دهد و در نهایت تحویل می‌گیرد؛ در صورتی که در ایران رویه متفاوت است.»

او ادامه می‌دهد: خودروسازهای ایرانی حتی موقع تحویل، رنگ خودروی شما را تغییر می‌دهند، چه برسد به آن که خودروهای خاص و با رنگ‌های ویژه برایتان تولید کنند!

تغییر رنگ خودرو با اجازه نیروی انتظامی

آیا می‌توانیم خودرویمان را به کل تغییر رنگ دهیم؟ نقاشان خودرو می‌گویند معمولا رنگ‌های خودروهایی که در ایران موجود است، سعی می‌کنیم رنگ‌های آن را به دست آوریم و خودرو را نقاشی کنیم. این رویه همه نقاش‌های خودرو است؛ رنگ‌های مورد نظرشان را از بازار داخلی تهیه می‌کنند اما در مورد تغییر کلی رنگ خودرو به‌ طور کلی فرآیندهایی وجود دارد که نیاز به مکانیک و صافکار  دارد؛ چرا که مکانیک باید موتور خودرو را پیاده کند و سپس صافکار لوازم جانبی آن را باز کند. پس از طی این مراحل با اجازه نیروی انتظامی می‌توان خودرو را برای رنگ تحویل داد.»

نظر شما