شناسهٔ خبر: 27393447 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برای اولین بار در کشور؛

بخش «نوروسایکوتراپی» در یک مرکز درمانی افتتاح شد

برای اولین بار در ایران بخش نوروسایکوتراپی در مرکز تخصصی «درد آرامش» افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  مسعود نصرت‌آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد اختلالات روانی در ایران از متوسط میانگین جهانی بالاتر است و بر اساس آمار‌ها در سال ۱۳۹۵ شیوع اختلالات روانی در ایران حدود ۲۵ درصد بوده که شایع‌ترین آن‌ها افسردگی، استرس و پرخاشگری بوده‌اند که رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و از هر چهار ایرانی یک نفر به یک اختلال روانی مبتلاست و افسردگی در زنان حدود دو برابر مردان است، لذا در مرکز کلینیک آرامش تهران با همکاری مرکز توانمندسازی "پارند" پس از سال‌ها کار تخصصی و همکاری‌های چند رشته‌ای و انجام کار‌های پایلوت بر روی ۱۱ هزار نفر موفق به ارائه بسته خدماتی نوروسایکوتراپی با توجه به جامعه ایرانی شدیم.

وی افزود: مطابق گزارش دولت آمریکا استرس به یک اپیدمی یک هزار میلیارد دلاری تبدیل شده است، رقمی که از مجموع هزینه‌های سرطان، دخانیات، دیابت و بیماری‌های قلبی بیشتر است. با توجه به این‌که در ایران سطح استرس بالاست، ضرر اقتصادی ناشی از استرس نیز بالا خواهد بود، لذا توجه به سیستم اقتصادی نظام سلامت در کشور ضروری است.

 نصرت‌آبادی ادامه داد: استرس و سایر مشکلات مربوط با هیجان وجه مشترک ۷۰ تا ۹۵ درصد از عمده‌ترین بیماری‌های بشر، بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و تصادفات و همچنین اختلالات روانی است. در واقع استرس عامل ایجاد اختلالات و بیماری‌ها، عامل تشدیدکننده اختلالات و بیماری‌ها و بعنوان مانعی برای بهبود اختلالات و بیماری‌های مطرح است.

وی با تأکید بر اهمیت نقش سلامت روان به طور خاص وضعیت استرس در موضوع سلامت اجتماعی و نقش مستقیم آن بر سیستم اقتصادی یادآور شد: تا به امروز شاهد عدم توفیق درمان و بهبود عملکرد در روش‌ها و رویکرد‌های سلامت روان بوده‌ایم چرا که از سال ۱۹۸۸ تا به امروز وضعیت نسبت شیوع اختلالات روان نه تنها رو به کاهش نبوده، بلکه افزایش هم یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی با تأکید بر ضرورت اعمال رویکرد نوروسایکوتراپی در کشور خاطرنشان کرد: عدم توفیق روش‌های سابق سه دلیل عمده داشته است که عبارتند از: «عدم وجود ارزیابی و تفسیر جامع»، «عدم وجود نگاه یکپارچه به درمان‌های مغز، رفتار و شناخت که متأسفانه رویکرد غالب تا به امروز به گونه‌ای بوده است که یا مداخلات مبتنی بر تکنولوژی اصلاح عملکرد، «مغزمحور» بوده‌اند و یا «مداخلات روان‌درمانی» و «عدم وجود رویکرد پزشکی شخصی و صدور نسخه‌های عمومی برای مراجعان».

دکتر نصرت‌آبادی با بیان اینکه رویکرد جامع نوروسایکوتراپی دارای ارزیابی‌های یکپارچه‌ای است، گفت: این رویکرد شامل چهار بُعد اصلی سلامت روان و کنترل استرس، عملکرد‌های شناختی، بیومارکر‌های مغز و ویژگی‌های شخصیت است.

وی با بیان این‌که نوروسایکوتراپی بر کارکرد نامناسب مغزی در تداوم مشکلات جسمانی و روانی تاثیر دارد، ادامه داد: نوروسایکوتراپی رویکردی نوین است که فعالیت‌های بالینی آن در دنیا از سال ۲۰۱۱ شروع شده است و تیم تحقیقاتی پارند و کلینیک چندتخصصی درد آرامش تهران از سال ۹۴ پژوهش‌های بالینی خود را شروع کردند که نتایج این تحقیقات، بومی‌سازی شدن نوروسایکوتراپی در ایران و رسیدن به یک الگوی خاص کشور بوده است که در نهایت این خدمات از تابستان ۹۷ آماده ارائه عموم شده است.

دکتر نصرت‌آبادی با بیان این‌که بسته نوروسایکوتراپی شامل «ارزیابی دقیق از فرد» و «درمان» است، یادآور شد: در ارزیابی، مصاحبه‌های فردی که بیشتر خوداظهاری است، آزمون‌های کامپیوتری مثلا اجرای تست NEO برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی افراد، تست استرس و تهیه نقشه مغزی انجام می‌شود که بر اساس نتایج این ارزیابی، پروتکل درمانی فرد که ویژه همان شخص است، تعیین می‌شود و در واقع در این پروتکل به تمام مشکلات هیجانی، شناختی و شخصیتی فرد توجه می‌شود و شامل دو بخش «روان‌درمانی بر اساس موج سوم رویکرد‌های درمانی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، ذهن‌آگاهی و اکت» و «درمان‌های تکنولوژیک از جمله نوروفیدبک و بیوفیدبک» است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی تأکید کرد: دو نگاه اصلی در نوروسایکوتراپی شامل درمان و ارتقاء است که درمان ویژه کلیه افرادی که مشکلات مرتبط با استرس و هیجان دارند مانند اضطراب، افسردگی، میگرن، سندروم روده تحریک‌پذیر، درد‌های مزمن، مشکلات خاص و مشکل مدیریت استرس است. ارتقا نیز شامل ارتقای عملکرد ورزشکاران، مدیران، دانش‌آموزان و دانشجویان در جهت کنترل مناسب استرس، مدیریت هیجان، افزایش توان تصمیم‌گیری دقیق و بهبود مهارت‌های شناختی است.

 نصرت‌آبادی یادآور شد: ما در نوروسایکوتراپی در تلاش هستم که با برگزاری تعداد جلسات کم، درمان را انجام داده ضمن اینکه اثربخشی درمان را نیز بیشتر کنیم. در واقع در این تکنیک ما به جای اینکه به فرد ماهی بدهیم، ماهیگیری را به او آموزش می‌دهیم تا فرد بتواند در موقعیت‌های مختلف استرس و مشکلات خود را مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم در آینده فاکتور‌های ژنتیکی را هم چه در بحث درمان و چه در بحث ارتقای عملکرد لحاظ کنیم.

نظر شما