شناسهٔ خبر: 27392418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دانشگاه جامع علمی کاربردی قم در ۱۲ رشته تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرد

R7854/P41362/S6,62/CT11

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم از پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته تحصیل جدید از سوی مرکز جامع علمی کاربردی استان خبر داد و گفت: کاردانی فناوری اطلاعات، خدمات الکترونیکی شهر و سیستم‌های کامپیوتری از جمله رشته‌هایی هستند که این مرکز دانشجو می‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمدحسن نادری در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی قم برگزار شد، به تشریح برنامه‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی پرداخت و اظهار داشت: نسل سوم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های مهارت محور  و کارآفرین هستند و دانشگاه‌های کارآفرین به این هدف نزدیک‌ترند.

وی با بیان آماری از تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور در حال تحصیل هستند، گفت: حدود 400 هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور در حال تحصیل هستند که ده درصد دانشجویان را شامل می‌شود، و حدود 15 درصد دانشجویان مهارتی را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود تا پایان برنامه ششم توسعه به 30 درصد افزایش یابد.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم با تأکید بر اینکه برای تبدیل‌شدن به یک کشور توسعه‌یافته لازم است نیروهای مهارتی و علمی را در کشور افزایش دهیم، تصریح کرد: هدف دانشگاه‌های علمی کاربردی تربیت نیروی مهارتی بوده و کسی که به دنبال احراز شغل است باید با همین مدرک فوق‌دیپلم هم بتواند به این مهم دست یابد.

نادری تعداد مراکز علمی کاربردی فعال در کشور را 900 مرکز بیان و ابراز کرد: در استان قم نیز 18 مرکز فعال آموزشی و حدود 4500 دانشجو در حال تحصیل، مشغول فعالیت هستند که از این تعداد دوسوم دانشجویان آقا و یک‌سوم آن‌ها خانم هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تأسیس دانشگاه علمی کاربردی در استان قم بیش از 20 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند، عنوان کرد: دانشجویانی که در مراکز علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند در آینده به‌عنوان نیروی کار استان مشغول به فعالیت خواهند شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم ادامه داد: در کشور بیش از 600 مرکز پذیرش دانشجو وجود دارد که شامل بیش از 800 رشته می‌شود که 3560 کد رشته محل کاردانی و 2080 کد رشته محل کارشناسی برای آن تعریف‌شده است.

نادری با اشاره به برنامه‌هایی که در سال گذشته اجرا شده است، گفت: در سال گذشته 16 هزار شرکت‌کننده در جشنواره دائمی قرآن و عترت داشتیم، بعد از جشنواره دانشگاه علمی کاربردی استان قم رتبه سوم را کسب و در مسابقات استانی مقام اول را به دست آورد، همچنین در جام وحدت حوزه و دانشگاه نتایج خوبی به دست آوردیم و به مقام نایب‌قهرمانی در این جام رسیدیم.

وی تعداد دانش‌آموختگان مرکز جامع علمی کاربردی استان قم را مورداشاره قرار داد و تصریح کرد: در سال گذشته 12 هزار دانشنامه از سوی این مرکز صادر شد، همچنین کتابی در مورد رشته شغل‌های موردنیاز دانشگاه‌های علمی کاربردی چاپ‌شده مبنی بر اینکه باید آینده شغلی افراد در نظر گرفته شود تا با برنامه‌ریزی دقیق اقدام به تدوین برنامه‌های جدید در استان کنند.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم با اشاره به برنامه‌های کلی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کیفیت‌بخشی یکی از مؤلفه‌هایی است که در دانشگاه علمی کاربردی موردتوجه بوده  که شامل مدرسان، محتوای درسی رشته‌ها و دانشجویان می‌شود.

نادری افزایش معدل ورودی‌های استان قم در کل کشور را مورداشاره قرار داد و اظهار داشت: این مسئله حاکی از اعتمادی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به استان قم داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی بازنگری درسی نمرات دانشجویان افزود: این طرح دستاوردهایی ازجمله به‌روز شدن برنامه‌های درسی، تدوین رشته‌های جدید تحصیلی، منسوخ شدن رشته هایی که جامعه به آن‌ها نیاز ندارد، شناسایی بازار فعلی و آتی هر منطقه و هر استان و همچنین همخوان شدن برنامه‌های درسی هر منطقه و استان به دنبال داشته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های این مرکز، پالایش مدرسان است که از سال 96، آغازشده و تا پایان سال 97 ادامه دارد، همچنین 1069 مدرس دانشگاه علمی کاربردی در سامانه ثبت‌شده است.

نادری افزود: یکی دیگر از کارهای انجام شده در این مرکز سطح‌بندی مراکز بوده که در همین تابستان به پایان می‌رسد که در سه سطح یک، دو و سه انجام می‌گیرد، و امکان اجرای رشته‌های بیشتر و باکیفیت‌تر را به وجود خواهد آورد، تا سطحشان را به سطح بالاتر ارتقاء دهند، این کار در سه‌گام خود اظهاری مراکز، راستی آزمایی و بررسی و جمع‌بندی و در همین مرکز در حال اجرا است.

وی با اشاره به تأکید فراوان وزارت علوم بر مأموریت‌گرایی تأکید کرد: گرچه فلسفه دانشگاه‌ها ایجاد شغل نیست، اما در مسیر افزایش توان ایجاد شغل دانشجویان قرار دارد و در این راستا نیز گام برمی‌دارد، از دیگر ارکان مأموریت گرایی برنامه‌های درسی آموزشی دانشگاه است و در دوره‌های مختلف کاردانی و کارشناسی با دروس عملی مواجه هستیم که باید در محیط دانشگاه انجام شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم ادامه داد: از دیگر ارکان مأموریت گرایی، برنامه‌های آموزشی دانشگاه در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی است که در همین راستا، طرحی بنام مسیر شغلی در 6 گام اجرا می‌شود،.

نادری برنامه‌های آتی مرکز جامع علمی کاربردی را موردتوجه قرار داد و گفت: استقبال از راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی بخش خصوصی ازجمله برنامه‌های پیش رو است تا شاید در راستای اصل 44 قانون اساسی عمل کرده و این مراکز در استان قم راه‌اندازی شوند چراکه دانشجویان این حق را دارند که آینده شغلی خود را مشخص و محیط کاری قابل قبولی داشته باشند، درخواست‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که با یک مورد موافقت شده که در ستاد مرکزی دانشگاه در حال انجام و مطالعه است.

وی از پذیرش دانشجو در 12 رشته تحصیل جدید از سوی مرکز جامع علمی کاربردی استان خبر داد و گفت: کاردانی فناوری اطلاعات، خدمات الکترونیکی شهر و سیستم‌های کامپیوتری ازجمله رشته‌هایی هستند که این مرکز دانشجو پذیرفته و از مهرماه سال جاری مشغول به تحصیل خواهند شد.

انتهای پیام/ ز

نظر شما