شناسهٔ خبر: 27391560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

فرمان سوانح رانندگی در دست کیست

عصر خودرو-میزان سوانح رانندگی در ایران همچنان بسیار بالا است و اگرچه مجموعه ای از عوامل در آن دخیل هستند، اما به نظر می رسد ضعف های زیرساختی و رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی و فرهنگی در این زمینه بیشتر از دیگر عوامل نقش دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری«عصرخورو» به نقل از ایرنا ، ، رشد و گسترش تکنولوژی برای تسخیر طبیعت و رفاه بشر بوده و به همین دلیل هم زمان با رشد تکنیک، آگاهی انسان نیز برای تسلط بر تکنولوژی ارتقاء یافته است.
اما تکنولوژی در شماری از مجامع که صرفا امری وارداتی بوده و همراه با رشد آگاهی مردم، توسعه فناوری و زیرساخت ها، گسترش نیافته، خسارات انسانی و مادی را باعث گردیده است که خودرو به عنوان نمودی از فناوری، مثالی از این امر شمرده می شود.
تصادفات رانندگی که از آن به عنوان حادثه ترافیک خیابانی یا جاده‌ای یاد می شود، به سوانحی اطلاق می شود که در آن دست کم یک وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر، یا با یک کاربر (استفاده‌کننده) راه دیگر، یا یک جسم ثابت در کنار جاده، ویا با خودرو دیگر که معمولاً آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد.
'بریجیت درسکول' 44ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌ است. وی روز هفدهم آگوست سال 1896 در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.
نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران نیز در سال 1305میان یک اتومبیل و درشکه حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد.
بر اساس برخی آمار منتشر شده، حدود 25کشور میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی بالایی دارند، که از آن جمله می توان به جمهوری دومینیکن، تایلند، ونزوئلا، ایران، نیجریه، آفریقای جنوبی، عراق، گینه بیسائو، عمان، چاد، اوگاندا، لسوتو، موریتانی، گوایاما، بورکینافاسو، اکوادور، سودان، مالزی، نامیبیا، عربستان سعودی، ویتنام، بنین، زامبیا، نیجر و یمن اشاره کرد.
ایران با 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه، 15هزار و 400 کیلومتر بزرگراه و 23 هزار و 800 کیلومتر راه اصلی، جایگاه بالایی از میزان تصادفات ناشی از رانندگی را به خود اختصاص داده است.
میزان بالای سوانح ناشی از رانندگی سبب گردیده است حساسیت ها نسبت به تصادفات جاده ای بیشتر شود و تمهیداتی چه از نظر زیر بنایی و چه روبنایی جهت کاهش این گونه سوانح و مرگ و میر ها اندیشیده شود.
از پر ترددترین راه‌های ایران می توان به ترتیب آزادراه کرج – تهران، آزادراه قزوین – کرج، آزادراه تهران – کرج، آزادراه قم - تهران، آزادراه کرج – قزوین، آزادراه ساوه - تهران، جاده مخصوص کرج - تهران، جاده قائمشهر - ساری، محور رودبار - منجیل و محور چناران – مشهد اشاره کرد که شاهد سوانح و تصادفات رانندگی زیادی هستند.
بر اساس آمار پزشکی قانونی در رابطه بامتوفیات و مصدومین حوادث رانندگی طی سه ماهه اول سال 97، از مجموع 31 استان ایران، استان های فارس با 355 ، کرمان با 292، تهران با 276، اصفهان با 244 و خراسان رضوی با 243 متوفی بالاترین تعداد متوفیات ناشی از رانندگی را داشتند که نسبت به سال گذشته یعنی سال 96 رشد منفی داشتند و تنها استان کرمان با رشد 14.1 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت مثبتی داشته است.
از مهمترین دلایل ازدیاد تصادفات در استان کرمان، رانندگی در جاده‌های یک طرفه، سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی و استفاده از تلفن همراه و در جاده‌های دو طرف، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از خط وسط جاده عنوان شده است.
همچنین میزان متوفیات بطور کلی در میان مردان بیش از زنان بوده که ممکن است مهمترین دلیل این امر ناشی از بالا بودن تعداد رانندگان مرد در جاده ها و عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی از سوی آنان دانست.
این در حالی است که استان های ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی و زنجان کمترین میزان متوفات ناشی از حوادث رانندگی در سه ماه نخست سال 97 را به خود اختصاص داده اند که درمقایسه با سال 96 نیز میزان رشد منفی داشتند.
از مهمترین عواملی که در کاهش میزان تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی در این استانها موثر بوده، می توان به اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی جاده‌ای مطمئن، ایمن و فاقد نقص برای رانندگی و رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان اشاره کرد.
همچنین با مقایسه آماری که از طریق پزشکی قانونی بدست آمد، می توان گفت که تعداد مصدومین ناشی از سوانح رانندگی به ترتیب در استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بالاترین میزان بوده که نسبت به سال گذشته رشد مثبت داشته است. همچنین میزان مصدومیت ها نیز در میان مردان بیش از زنان بوده که می تواند ناشی از فرهنگ رعایت قوانین و مقررات رانندگی باشد.
به گفته کارشناسان، اکثر تصادفات رانندگی به دلیل عدم سرعت مطمئنه، رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت کردن و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن در حین رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی، حرکات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جرو بحث در داخل خودرو و نیز خوردن شربت یا قرصهای مسکن و خواب‌آور است.
در کنار غیراستاندارد بودن شماری از جاده ها، ایمن نبودن بیشتر خودروها و بروز خطای انسانی، به عنوان اضلاع مثلث مرگ، حوادث رانندگی را رقم میزند.
برخی از کارشناسان و مسئولان مربوط معتقدند عامل انسانی نسبت به دو عامل دیگر یعنی جاده و خودرو نقش محوری و پررنگ تری در وقوع حوادث جاده ای دارد و بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عاملی که توان تصمیم‌ گیری درباره نحوه به‌ کارگیری دو عامل دیگر را دارد، راننده است.
برخی کارشناسان در همین راستا به نقش عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بروز تصادفات رانندگی اشاره می کنند.
به گفته آنها، عوامل اقتصادی مثل فقر و درآمد پایین می تواند بستر ساز این گونه تصادفات باشد به طور مثال اغلب کسانی که دارای درآمد پایین هستند، نوعا از وسیله نقلیه ای با استاندارد ایمنی پایین استفاده می کنند و همچنین مجبورند از خودرو خود برای گذران زندگی بهره بیشتری ببرند که این مسایل می تواند میزان احتمال تصادفات رانندگی را برای آنها افزایش بخشد.
به گفته این کارشناسان، از جمله عوامل اجتماعی دخیل در سوانح رانندگی، سبک زندگی، وضعیت خانوادگی و میزان تحصیلات افراد است و از جمله عوامل فرهنگی نیز می توان به نگرش های فرد نسبت به قوانین و تخلفات رانندگی و ابزار های کنترلی، نسبت به سرنوشت افراد و نیز هنجارهای غیر رسمی و میزان آگاهی شخص نسبت به قوانین رانندگی اشاره کرد.
به هر صورت بالا بودن شمار تصادفات رانندگی و آمار بالای مربوط به مصدومین و مرگ و میر های ناشی از سوانح، لزوم پرداختن به راهکارها را دو چندان می کند.
از جمله راهکارهای ارایه شده برای کاهش سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن، موارد زیر هستند:
1- تاکید هر چه بیشتر بر آموزش و ارتقای سواد رانندگی
2- بالا بردن هزینه برای رفتارهای پرخطر رانندگی، استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی توسط رانندگان
3- افزایش استاندار ایمنی خودروها
4- بهبود وضعیت جاده ها بویژه زدودن نقاط حادثه خیز
5- گسترش تعمیرگاه های مجاز در جاده ها
6- افزایش مجتمع های رفاهی و اقامتی در جاده ها
7- بهبود علائم جاده ای و ترافیکی و تجهیزات ایمنی راه ها

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما