شناسهٔ خبر: 27390068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستور وزیر بهداشت برای دارو‌ي بیماران خاص

وزیر بهداشت از برخورد جدی با محتکران دارو و تأمین جدی دارو‌های بیماران خاص خبر داد.

صاحب‌خبر -

دستور وزیر بهداشت برای تامین دارو‌های بیماران خاصبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن قاضی زاده هاشمی در گردهمایی معاونان غذا و داروی سراسر کشور با اشاره به اینکه هرگونه احتکار دارو جرم است و با آن برخورد جدی خواهد شد، از راه اندازی نظام کسب اطلاع و واکنش سریع در حوزه دارو و ملزومات پزشکی خبر داد و بر تأمین جدی دارو‌های بیماران خاص تأکید کرد.

وی افزود: اگر امروز کسی احتکار کرد، زیرمیزی گرفت، دارو را تحویل نداد یا به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخت، جرمش چندین برابر خواهد بود زیرا شرایط فعلی ما شرایط عادی نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در این حوزه با مادران باردار، نوزادان، شیرخواران، بیماران و در مجموع با افرادی مواجه هستیم که به اندازه کافی مشکلات دارند بنابراین به هیچ وجه قابل قبول نیست که کسانی به قصد سودجویی لباس سپید پزشکی را بر تنشان کرده باشند، بر همین اساس ملاحظات احتمالی صنفی، همشهری بودن و یا هم رشته بودن را باید کنار گذاشت البته این موضوع از قبل هم چندان مطرح نبوده است، اما در شرایط فعلی باید متفاوت عمل کرد و از همان ابتدا نباید اجازه داد چنین افکاری در ذهن کسی شکل بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه در گزارشی که در این اواخر دادستان تهران به ما داده عنوان شده است که داروخانه‌ها در کنار سایر صنوف از بهترین عملکرد برخوردار بوده‌اند که این موضوع جای تشکر دارد.

قاضی زاده هاشمی گفت: با توجه به شرایطی که به تدریج با آن مواجه می‌شویم باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم، مسئولیت سختی بر عهده ماست؛ تأمین دارو، مواد اولیه، واکسن، تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات کم نقص در این حوزه جزو مسؤولیت‌های همه ماست، بی تردید شرایط‌مان متفاوت خواهد شد، زیرا با کمبود‌های احتمالی ارز، مشکلات مربوط به تبدیل ارز مورد نیاز همچنین معضلاتی در حوزه انتقال ارز مواجه خواهیم شد.

وزیر بهداشت افزود: ممکن است هزینه تمام شده برای برخی شرکت‌های داخلی افزایش یابد و به طور طبیعی در این زمینه مقاومت‌هایی در شورای عالی بیمه و هیأت وزیران وجود خواهد داشت که می‌تواند مشکلاتی را در تأمین دارو، واکسن و ملزومات پزشکی ایجاد کند، اما باید بدانیم که تمام این مباحث، بحث‌های داخلی است و ما را مسؤول کرده‌اند که اجازه ندهیم برای مردم نگرانی پیش آید.

وی گفت: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد و بسیار خوب هم پیش رفته‌ایم؛ به طوری‌که تا کنون بیش از یک سوم خریدهایمان انجام و تلاش شده است که در چرخه تولید کمترین مشکل را داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: در زمینه واردات نیز در زمینه توزیع و نظارت باید با کمک معاونان غذا و دارو به سرانجام قابل قبولی از نگاه مردم برسیم، در همین راستا لازم است اطلاعات کامل از منطقه خودتان را به ستاد اعلام کنید.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت گفت: این ستاد هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و یکی از وظایف آن اطلاع از کمبود‌های احتمالی است، معاونان غذا و دارو می‌توانند کمک کنند تا اطلاعات کم نقصی به این ستاد داده شود و به این ترتیب بدانیم که چه کمبود‌هایی در پیش است، بر همین اساس نظام کسب اطلاع و واکنش سریع را راه اندازی کرده‌ایم و تا ۱۰ روز آینده به شما ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: باید بگویم که در حوزه دارو بر خلاف تجهیزات بسیار راحت‌تر می‌توان کنترل‌ها را انجام داد و به‌راحتی می‌توان بر دارو‌ها و کالا‌های سلامت محور نظارت کرد البته اشکالی بین پخش و داروخانه وجود دارد که در این زمینه نیز شرکت‌ها موظف شدند موجودی خود را اعلام کنند، زیرا این شرکت‌ها ارز دولتی می‌گیرند و متعهد شده‌اند که به‌موقع جنس وارد کنند بنابراین کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا شرکت‌ها موجودی انباشته نداشته باشند و شما نیز همین مسیر را در داروخانه کنترل خواهید کرد.

وزیر بهداشت همچنین بر کنترل نسخ پزشکان نیز تأکید کرد و گفت: در این زمینه نیز دارو‌های خاص، بیماران خاص و پزشکان خاص مهم هستند؛ آن دسته از پزشکانی را که احساس می‌کنید می‌توانند به چرخه تأمین دارو آسیب وارد کنند، شناسایی کنید و با استفاده از نظام پزشکی استان و تعزیرات کج رفتاری‌ها و بدرفتاری‌ها را از همان ابتدا اصلاح کنید.

وی افزود: در عین حال یک سری از دارو‌ها هستند که جزو فارماکوپه نیستند و به استناد قانون مصوب مجلس، پزشک حق تجویز آن‌ها را ندارد، موارد تخلف در این زمینه باید به سازمان نظام پزشکی ارجاع و برای آن‌ها پرونده تشکیل شود، اما موارد استثنائی در این حوزه نیز ساز و کارشان مشخص است و باید تأیید شود که یک داروی خاص که جزو فارماکوپه نیست و در واقع برای یک ایرانی ضروری است و باید وارد شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با تأکید بر تأمین داروی مورد نیاز بیماران خاص گفت: باید از بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، کلیوی، ام اس، سرطان،‌ ای بی، اوتیسم، بیماران مزمن اعصاب و روان مراقبت کنیم.

وی افزود: تأکید می‌کنم در داروی این بیماران نباید نسبت به گذشته تغییری ایجاد شود، مگر درآمد این بیماران چقدر است؟ مشخص است که حتی هزینه یک قوطی شیر خشک در سبد هزینه‌های این بیماران چه رنگ و نقشی دارد، باید خود را جای مردم و البته فقیرترین آنان بگذاریم، زیرا یک سری بیماری‌های ارثی به آن‌ها تحمیل شده است؛ باید تلاش کنیم که حداقل ما باری برای آن‌ها نباشیم و سعی کنیم گرفتاری برایشان ایجاد نشود.

وزیر بهداشت گفت: از مجموع پولی که به وزارت بهداشت می‌آید حداقل ۲۵ درصد باید در دارو و تجهیزات پزشکی صرف شود.

قاشی زاده هاشمی افزود: یکی از مشکلات در حوزه‌های تولید، توزیع و واردات، نقدینگی است و در همین راستا باید بتوانند مهمترین نقش خود را در این زمینه ایفا کنند؛ شهادت می‌دهم که همکاران‌مان در ستاد شبانه روزی تلاش می‌کنند بنابراین همه کمک خواهند کرد تا کمترین مشکل را داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز تکلیف را روشن کردند؛ اینکه ما چه استفاده‌ای می‌توانیم از این شرایط داشته باشیم مهم است، در اینکه باید شرایط را برای مردم هموار کرد تردیدی نیست، اما نکته دیگر آن است که اکنون اقتصاد مقاومتی می‌تواند شکلی واقعی به خود بگیرد.

قاضی زاده هاشمی افزود: شاید ترامپ با تحریم‌هایی در حوزه هواپیمایی، نقل و انتقال بخواهد فشار وارد کند، اما کمک غیر مستقیمی که این تحریم‌ها می‌توانند برای ما داشته باشند جدای از وحدت ملی، تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود، باید از این فرصت برای تقویت تولید ملی استفاده شود.

وی گفت: بر همین اساس آحاد جامعه پزشکی اعم از پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، داروسازان باید گام‌های موثرتری برداریم، باید باور کنیم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانیم بسیاری از انواع وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم و با حمایت از تولید ملی، دارو‌های خارجی که تولید مشابه داخلی دارند را مشمول ارز‌های ویژه نکنیم.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران درباره نظارت‌ها در حوزه دارو افزود: نظارت‌ها در حوزه دارو شدید است، اما کافی نیست، در حوزه تجهیزات نیز نظارت‌ها مقداری ضعیف‌تر است که باید تشدید شود.

وی گفت: نظارت‌هایی که ما اعمال می‌کنیم نافی نظارت‌های مردمی نیست بنابراین مردم هر جا احساس کردند احتکاری صورت گرفته است یا مشکلی وجود دارد، مراتب را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند.

وزیر بهداشت افزود:: رئیس جمهور در زمینه تأمین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی دستور داده است و به آن عمل نیز می‌شود. مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همین نرخ ارز تا پایان فروردین ۹۸ برای دارو‌ها و تجهیزات تأمین خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: باید بدانیم که مکمل‌ها دارو نیستند و به ویژه در بخش بدنسازی از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل مشمول تغییر قیمت می‌شوند، اما ۲۲ هزار قلم دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی تحت پوشش ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هستند.

نظر شما