شناسهٔ خبر: 27388891 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرکاربرترین پیام‌رسان‌های جهان/ تلگرام دو پله سقوط کرد

از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، استفاده از پیام‌رسان‌ها در جهان با رشد چشمگیری روبه‌رو شد که فراگیر شدن تلفن‌های همراه می‌تواند یکی از دلایل اصلی این رشد باشد.

صاحب‌خبر -

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کردبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تولد اولین پیام‌رسان یعنی یاهومسنجر، کسی فکر نمی‌کرد که توسعه این ابزار تا جایی پیش خواهد رفت که روزی پیام‌رسان‌های بهتر روی کار بیایند و یاهو مجبور به خداحافظی باشد.

در 5 اوت سال 2016 بود که شرکت یاهو به طور رسمی خبر از کار افتادن یاهو مسنجر را اعلام کرد و کاربران تعصبی یاهو مجبور به ترک و یافتن جایگزین مناسب برای آن شدند. شاید بتوان گفت که دلیل اصلی شهرت و محبوبیت یاهو مسنجر، استفاده از اتاق‌های گفتگو یا همان چت‌روم‌ها بود که توانست بسیار تاثیرگذار باشد.

اما این روزها هر ثانیه یک خبر تازه‌ای از حوزه ارتباطات به گوش می‌رسد، خبرهایی که می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. مثلاً خبر انتشار اطلاعات کاربران توسط فیسبوک می‌تواند جزو اخبار منفی این روز‌های بخش ارتباطات جهان باشد و یا افزایش محبوبیت پیام‌رسان‌های ایرانی شاید جزو اخبار مثبت برای مردم ایران در این حوزه باشد. اما نسبت کاربران پیام‌رسان‌های مختلف در جهان با هم متفاوت است و آمار‌های گوناگونی از تعداد کاربران این پیام‌رسان‌ها در سایت‌ها و مجلات گوناگون منتشر می‌شود.

در جدید‌ترین آمار ارائه شده از تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها در ماه ژوئیه 2018، پیام‌رسان واتس‌آپ با یک میلیارد و پانصد هزار نفر کاربر در صدر پرکاربرترین پیام‌رسان‌های دنیا و تلگرام با دو پله سقوط در جایگاه نهم قرار گرفت که این افت جایگاه احتمالاً به دلیل فیلترینگ این پیام‌رسان در ایران و برخی کشورهای دیگر است.

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد
در ادامه هشت پیام‌رسان پرطرفدار دنیا را بررسی و قابلیت‌های آن ها را نیز مقایسه می کنیم؛

پیام‌رسان واتس آپ با یک میلیاردو پانصد هزار کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد
واتس‌آپ کار خود را در سال 2009 آغاز کرد و در سال 2014 فیسبوک این پیام‌رسان را خرید و از آن خود کرد. بر اساس آمار، در سال 2017، یک میلیارد و صد هزار نفر کاربر در واتس‌آپ حضور داشتند که 200 میلیون آن اهل هند بودند.

برخی از ویژگی‌های این پیام‌رسان:

پشتیبانی از بیشتر سیستم عامل‌های موجود
ایجاد و مدیریت گروه‌ها
قابلیت تماس صوتی و تصویری
قابلیت استفاده همزمان چند کاربر
امکان ساخت بات
عدم قابلیت ایجاد کانال

پیام‌رسان فیسبوک با یک میلیارد و سیصدهزار کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

با قابلیت‌های امروز فیسبوک شاید بتوان گفت، این شبکه اجتماعی یکی از بزرگترین مسنجر‌های حال حاضر دنیاست. این پیام‌رسان در ابتدا به عنوان چت فیسبوک در سال 2008 راه‌اندازی شد، در سال 2010 فیسبوک پیام‌رسان خود را ارتقا داد و در نهایت سال 2011 زمان انتشار نسخه‌های اندروید و آی‌او‌اس پیام‌رسان محبوب فیسبوک شد. با انتشار این نسخه‌ها، رابط کاربری و قابلیت پیام‌رسانی از فیسبوک اصلی جدا شد و به برنامه‌ای جداگانه راه پیدا کرد .

برخی از قابلیت های پیامرسان فیسبوک :

 پشتیبانی از تمام سیستم عامل‌های موجود
 ایجاد و مدیریت گروه‌ها
 ویرایش ویدئو و عکس در حین ارسال
 انتقال پول حین مکالمه
ساخت و مدیریت گروه‌ها
 بازی آنلاین
 مانند واتس‌آپ قابلیت ایجاد کانال ندارد

پیام رسان ویچت با یک میلیارد و چهل هزار کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

ویچت برای نخستین بار در ژانویه 2011 توسط تنسنت در چین آغاز به کار کرد. با این که در این سال‌ها هشدارهای متعددی از سوی جوامع امنیتی دنیا در مورد وجود سیاست‌های خاص محرمانه‌‌ای ویچت به مردم داده شده اما با این وجود ویچت همچنان در صدر پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های دنیا قرار دارد.

برخی از ویژگی‌های پیام‌رسان ویچت :

گپ دو نفره یا گروهی با ایموجی‌های متنوع
گپ صوتی
تماس تصویری
فرستادن تصویر و ویدئو
جستجوی افراد نزدیک با جی‌پی‌اس
گذاشتن مطلب و استاتوس و همچنین پسندیدن و گذاشتن دیدگاه
امکان تشکیل و مدیریت گروه‌ها
امکان دسترسی به اتاق گفتگوهای محلی بر اساس موقعیت جی‌پی‌اس

پیام‌رسان کیوکیو با هشتصدو شش میلیون کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

برخی از قابلیت های این پیامرسان:

ایجاد ومدیریت گروه‌ها
بازی‌های اجتماعی آنلاین
موسیقی و فیلم
خرید
چت صوتی

پیام‌رسان اسکایپ با سیصدمیلیون کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

ماکروسافت اسکایپ را در سال 2011 با قیمتی بالغ بر 8.5 میلیارد دلار خریداری کرد، زنشتروم سوئدی و فریس دانمارکی نیز از پایه گذاران اسکایپ در سال 2003 بودند. اسکایپ یک نرم افزار کاربردی است که به کاربران این اجازه را می‌دهد به وسیله صدا بر روی بستر اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ کاملاً رایگان است و این در حالی است که برای تماس با تلفن‌های ثابت و موبایلی نیاز به تهیه کارت اعتباری است.

برخی از ویژگی‌های پیام‌رسان اسکایپ :

پشتیبانی از تمام سیستم عامل‌ها
استفاده رایگان برای تماس‌های بین کاربری
تماس گروهی صوتی
تماس تصویری
مناسب برای ویدئو کنفرانس‌ها

اسنپ چت با دویست و پنجاه و پنج میلیون کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

اسنپ چت فعالیت خود را از سال 2011 شروع کرده و محصول شرکت اسنپ اینک است. اسنپ اینک توسط ایوان اشپیگل و بابی مورفی از دانشجویان دانشگاه استنفورد توسعه داده شده است. امروزه ساختمان اسنپ در لس آنجلس آمریکا واقع شده است و ارسال پیام‌های زماندار و نقاشی بر روی تصویر از جمله ویژگی‌های انحصاری این پیام‌رسان است.

برخی از ویژگی‌های پیام‌رسان اسنپ چت:

ارسال پیام صوتی و تصویری
قابلیت استوری، همانند اینستاگرام
ساخت و مدیریت گروه‌ها
ارسال پیام‌های زمان‌دار
قابلیت مخفی کردن چت‌ها
امکان ایجاد کانال و ربات ندارد

لاین با دویست و سه میلیون کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

لاین از سال 2011 در ژاپن کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر این پیام‌رسان، یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌ها بین مردم ژاپن است.

برخی از ویژگی‌های پیام‌رسان لاین:

پشتیبانی از صفحات مجازی برای انتشار پست
قابلیت برقراری تماس صوتی وتصویری
ایجاد و مدیریت گروه‌ها
پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز و دارای نسخه وب
قابلیت ساخت بات
ایجاد کانال ندارد
عدم وجود قابلیت ریپلای بر روی پست‌ها

پیامرسان تلگرام با دویست میلیون کاربر

پرکاربرترین پیامرسان‌های جهان/تلگرام بدون ایران ،دو پله سقوط کرد

پیام‌رسان تلگرام در چند سال اخیر، جزو محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها درمیان مردم ایران بود. اما با تصمیم‌های اتخاذ شده در کشور، مردم به تدریج شروع به مهاجرت از این پیام‌رسان خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی کردند. در همین موضوع، بررسی های دقیق آماری نشان می‌دهد که بعد از فیلترینگ تلگرام در ایران، میزان بازدید و استفاده کاربران از این پیام‌رسان افت قابل توجهی پیداکرده است.

فیلترینگ تلگرام محدود به ایران نشد و در کشورهای روسیه، فرانسه، اندونزی و غیره نیز شاهد فیلتر آن بودیم. همین اقدامات در چند ماه اخیر باعث شد رتبه الکسا تلگرام با 86 پله سقوط، به رتبه 341 برسد. همچنین در گزارشی که در بالا به آن ذکر شد، جایگاه تلگرام از نظر تعداد کاربران نسبت به سایر پیام‌رسان‌های جهان، با دو پله سقوط، در جایگاه نهم قرار گرفت.

تلگرام در سال 2013 توسط دو برادر با نام‌های پاول دورف و نیکلای دورف روانه بازار داغ پیام‌رسان‌ها شد. پشتیبانی مالی این پروژه بر عهده یک سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان است. در اکتبر 2013 تلگرام روزانه صدهزار کاربر فعال داشت که این میزان در سال 2014 به 15 میلیون رسید. در ماه دسامبر همین سال، کاربران فعال تلگرام به بیش از پنجاه میلیون نفر رسید و روزانه بیش از یک میلیارد پیام تبادل می‌کردند. در فوریه سال 2015 ، تعداد ثبت نام کنندگان تلگرام به 350 هزار کاربر درهر روز رسید که در مجموع پیام‌های ارسال شده روزانه کاربران به بیش از 15 میلیارد پیام رسید. درسال 2017 بود که تلگرام با چیزی حدود 170 میلیون کاربر، هفتمین پیام‌رسان محبوب دنیا شناخته شد.

برخی از قابلیت های پیامرسان تلگرام:

امکان ساخت بات
امکان مدیریت گروه‌ها وکانال‌ها، همزمان توسط چند کاربر
قابلیت ساخت ومدیریت کانال
دارای مرورگر منحصر به فرد
ایجاد ومدیریت گروه‌ها
قابلیت چت مخفی
قابلیت تماس صوتی
عدم قابلیت تماس تصویری

بیشتر بخوانید: چگونه از ناخواسته اضافه شدن به کانال‌ها و گروه‌ها در پیام‌رسان بله جلوگیری کنیم؟

انتهای پیام/

بهترین پیام‌رسان‌های جهان را بشناسید

برچسب‌ها:

نظر شما