شناسهٔ خبر: 27388886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با اشاره به خروج آمریکا از برجام

دیوید آلبرایت: ترامپ فکر می‌کند به توافقی بهتر با ایران می‌رسد

رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل با بیان این‌که «دولت آمریکا به جای رسیدگی به نگرانی‌هایش درباره برجام تصمیم گرفت با ایران مقابله کند» گفت: دولت ترامپ تصور می‌کند که این رویکرد به مذاکرات و حصول توافق بهتر با ایران منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در یک میزگرد در مرکز سیاست خاورمیانه در ساختمان کنگره آمریکا درباره استراتژی واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران سخنرانی کرد.

وی با اشاره به نگرانی‌های رییس جمهور آمریکا درباره برخی مفاد توافق هسته‌ای، گفت که پیش از خروج دونالد ترامپ از این توافق، کشورهای اروپایی طرف آن بسیار تلاش کردند تا در مذاکرات با واشنگتن برای حل این نگرانی‌ها شامل بندهای غروب، دسترسی به سایت‌های نظامی ایران و برنامه موشکی این کشور به توافقی با دولت آمریکا دست یابد.

آلبرایت ادامه داد: آنها (اروپایی‌ها) بر سر این موضوع‌ها با واشنگتن اتفاق‌نظر داشتند اما نتوانستند در خصوص راه‌های رسیدگی به آنها به توافق برسند. متاسفانه این یک تراژدی است که این مذاکرات به نتیجه نرسید تا توافق اصلاح شود. رییس جمهور ترامپ و برخی مشاورانش تصمیم گرفتند که همین حالا با ایران مقابله کنند و تحریم‌های سخت علیه ایران را بازگردانند به جای این‌که به این مسائل رسیدگی کنند.

وی افزود: این در حالی است که براساس استراتژی اصلاح برجام قرار بود این توافق با بازرسی‌های بهتر و خط‌ کشیدن‌ روی موشک‌های بالستیک قاره پیما همچنان اجرا شود و شما برای مدت ۶ تا ۸ سال کاری انجام ندهید، توافق بر جا می‌ماند و ایران این پیام را دریافت می‌کرد که اگر بخواهد در آینده غنی‌سازی خود را افزایش دهد با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین آنها یا مذاکره می‌کنند یا این کار را (گسترش برنامه غنی‌سازی) انجام نخواهند داد.

رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل همچنین گفت: دولت ترامپ تصمیم گرفت که زمان مقابله (با ایران) است و تمام تحریم‌ها را بازگرداند. یکی از جالب‌ترین تحولات این است که آمریکا تصمیم گرفت توافق را برهم نزند. این‌که ایران می‌خواهد در توافق بماند یا نه هنوز نامشخص است.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت ترامپ تصمیم گرفت تحریم‌هایی را بازگرداند که به طور قطع به ایران لطمه می‌زند و تردیدی در آن نیست، اما آنها به طور همزمان ایران را در موقعیتی قرار دادند که اگر محدودیت‌های توافق را نقض کنند با بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد. اتحادیه اروپا به طور رسمی این مساله را در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کرده است. فرانسه و دیگران به ایران گفتند که اگر توافق را نقض کنید با بازگشت تحریم‌های اروپا مواجه می‌شوید و سپس تحریم‌های سازمان ملل باز خواهد گشت.

آلبرایت خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که ایران تصمیم خود را گرفته؛ از توافق خارج نمی‌شود و محدودیت‌ها را نقض نخواهد کرد و می‌خواهد ببیند که وضعیت با تحریم‌ها چگونه پیش می‌رود. دولت آمریکا تصور می‌کند که این اقدام به مذاکره منجر خواهد شد و توافقی به دست خواهد آمد که مطلوب‌تر است. همان‌طور که مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) مشخص کرده واشنگتن در خصوص سیاست غنی‌سازی محدود برای ایران به غنی‌سازی صفر بازگشته است و می‌خواهد که این غنی‌سازی نباشد.

وی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: هر اتفاقی که در خصوص توافق هسته‌ای با ایران بیفتد بازرسان به کار خود (در ایران) ادامه می‌دهند. ایران پروتکل الحاقی را پذیرفته که ابزار بیشتری در اختیار بازرسان قرار می‌دهد. ایران همچنین توافقات پادمانی را امضاء کرده است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد به هر جایی که ضروری می‌داند دسترسی داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما