شناسهٔ خبر: 27388775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در دیدار برخی از خبرنگاران با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛

مجمع نمایندگان برای حل مشکلات خبرنگاران مکاتبه و رایزنی می‌کند/ اخذ مالیات از مطبوعات خراسان جنوبی با وجود معافیت در قانون

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تهیه مسکن برای خبرنگاران گفت: از طریق تعاونی‌های مسکن، مشکل مسکن خبرنگاران را می‌شود حل کرد که باید خبرنگاران تجمیع شوند و تعاونی مسکن تشکیل دهند تا این تعاونی زمین در اختیار بگیرد و بسازد و اگر جایی به مشکل و گره‌ای برخورد کردید، ما نیز برای رفع مشکل کمک خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، برخی از مدیران مسئول، سرپرستان و خبرنگاران رسانه‌های خراسان جنوبی روز گذشته با نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌گو کردند.

 

فرهاد فلاحتی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این دیدار که در محل دیوان محاسبات خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: بانی این جلسه آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی شدند چراکه نامه‌ای از آیت‌الله عبادی داشتیم تا جلسه‌ای با خبرنگاران برای پیگیری مشکلات آن‌ها برقرار شود.

 

ناصر نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این دیدار گفت: استان خراسان جنوبی در زمان تشکیل، 11 نشریه داشت و اکنون 109 نشریه شامل 6 روزنامه، 13 هفته‌نامه، 10 دوهفته‌نامه، 24 ماهنامه، 3 دوماهنامه، 23 فصلنامه، 8 دوفصلنامه و 2 پایگاه خبری دارد.

 

وی افزود: در تمام شهرهای استان خراسان جنوبی غیر از خوسف که درحال پیگیری جهت راه‌اندازی نشریه است، دارای نشریه هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: 41 سرپرستی نشریات سراسری و سرپرستی خبرگزاری‌ها در استان فعال است.

 

نبی‌زاده اظهار کرد: بیش از 270 نفر از اصحاب رسانه عضو خانه مطبوعات هستند.

 

وی گفت: تفاوتی که مطبوعات خراسان جنوبی به خصوص روزنامه‌ها نسبت به تقریبا دیگر مطبوعات استانی دیگر نقاط کشور وجود دارد این است که مباحث داخلی استان در اولویت اول مطبوعات خراسان جنوبی است در صورتی که استان‌های دیگر معمولا مسائل ملی را در اولویت دارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در بازدیدهایی که از رسانه‌ها انجام شد، دو مشکل فراروی حوزه مطبوعات استان مشاهده و احصا شد.

 

نبی‌زاده افزود: دو لایه ملی و استانی دارد که تلاش شد در لایه ملی با حضور آقای دربندی مدیرکل معاونت مطبوعاتی وزارت کشور، پیگیری داشته باشیم و در حوزه استانی کارگروه‌هایی تعریف کردیم تا بتوانیم پیگیری داشته باشیم.

 

وی گفت: 3 هزار سهمیه بیمه پایه بوده که کاهش یافته و لازم است گشایش شود و سهمیه افزایش یابد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: یارانه و وام نشریات استان‌های کم‌برخوردار، افزایش یابد.

 

نبی‌زاده گفت: آگهی‌ها علاوه بر روزنامه‌ها به پایگاه‌های خبری نیز داده شود.

 

تهیه مسکن برای خبرنگاران در توان حقوق پانصد هزار تومانی آن‌ها باشد/ عدم انجام کار زیربنایی برای حل مشکلات اهالی رسانه

حسنپور مدیرمسئول پایگاه خبری خبر و هنر  نیز در این جلسه گفت: وضعیت اهالی مطبوعات خوب نیست و هرچه تاکنون برای رفع مشکلات اهالی رسانه بیان شده، حرف و شعار بوده است.

 

وی با بیان این‌که در نهایت، خبرنگاران فقط تحلیل شدند اظهار کرد: کار زیربنایی برای حل مشکلات اهالی رسانه انجام نشده است.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری خبر و هنر  با بیان این‌که در مظلوم‌ترین شکل قرار گرفتیم گفت: به دلیل این‌که رپرتاژ آگهی روزنامه‌ها از ادارات قطع نشود، حرف نمی‌زنند که این جای تأسف دارد.

 

حسن‌پور افزود: تمام خبرنگاران در تهیه مسکن دچار مشکل هستند و حتی از مسکن مهر نیز محروم بودند.

 

وی با بیان این‌که خبرنگاران از بیمه محروم هستند اظهار کرد: وام‌هایی که حتی به اهالی رسانه تعلق می‌گیرد، با درصد بالا است و ما را با کارخانه صنعتی یکی می‌کنند.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری خبر و هنر  گفت: اگر جلسه برای حل مشکلات خبرنگاران است، حداقل خروجی این شود که مشکل مسکن را حل کنید که در این خصوص، مسکن آستان قدس رضوی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

 

حسن‌پور تأکید کرد: تهیه مسکن برای اهالی رسانه، با قیمت معقول باشد و در توان حقوق پانصد هزار تومانی خبرنگاران باشد تا بتوانند آن را پرداخت کنند.

 

وی با بیان این‌که خانه مطبوعات زمین دارد اما پول ساخت ندارد اظهار کرد: تبعیض وجود دارد. رسانه‌ها خط‌بندی شدند. برای گرفتن زمان جهت مصاحبه، دچار مشکل هستیم. قبل از آغاز ماه رمضان، نامه‌ای به عالی‌ترین مقام استان ارسال کردم مبنی بر این‌که با مدیران رسانه‌ها جلسه بگذارید اما هنوز منتظر پاسخ هستیم.

 

مدیرمسئول پایگاه خبر و هنر گفت: گوش شنوایی در استان وجود ندارد و فقط می‌نویسیم. بیشتر از 10 مقاله در خصوص راه‌ها نوشتم اما هیچ خبری نشده است.

 

حسن‌پور با بیان این‌که در دور باطل می‌چرخیم افزود: حل مشکلات در حد حرف نباشد و عملیاتی رفع شود و امیدواریم از این جلسه با قول مثبت برویم.

 

برای ایجاد جریان‌سازی درست خبری باید دغدغه‌های خبرنگاران رفع شود/ لزوم تأسیس سازمان نظام رسانه‌ای

رسول محمدحسنی سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در استان خراسان جنوبی چالش‌های اصلی در مطبوعات و پایگاه‌های خبری وجود دارد.

 

وی افزود: خبرنگاران درگیر مشکلات زیادی هستند و لازم است یک بار برای همیشه، مشکل معیشت خبرنگاران حل شود.

 

سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اطلاع‌رسانی بهبود پیدا کند و اگر دنبال هدایت صحیح افکار عمومی و جریان‌سازی درست خبری هستیم، معنی ندارد خبرنگاران دغدغه بیمه و مسکن و مطبوعات دغدغه کاغذ و موارد دیگر داشته باشند.

 

محمدحسنی تصریح کرد: انتظار از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات کافی نیست بلکه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

 

وی با بیان این‌که مجمع نمایندگان استان در حل مشکلات اهالی رسانه می‌تواند تأثیرگذار باشد افزود: لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حال تصویب است که در این لایحه، تقویت واحدهای استانی رسانه‌های، بسیار جای کار دارد و نمایندگان در مرحله لایحه می‌توانند اقدام کنند.

 

سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی با بیان این‌که حمایت‌های حقوقی از رسانه‌ها انجام شود گفت: شکایت از رسانه‌ها زیبنده نیست و لازم است دستگاه‌ها به خبرنگار و رسانه، با دید بهتری نگاه کنند.

 

محمدحسنی افزود: تا زمانی که سازمان نظام رسانه‌ای تأسیس نشود، مشکلات همیشه مطرح می‌شود.

 

وی اظهار کرد: جایگاه رسانه‌ها را رسمیت ببخشیم و تقویت کنیم.

 

دریافت مالیات اضافه بر قانون در خراسان جنوبی/ مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند

احمد حیدری خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی و از پیشکسوتان عرصه خبر در خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: سه رورنامه‌ی استان در بیرجند، مشکل کاغذ دارند که آقای دربندی قول دادند حل شود و از مجمع نمایندگان نیز می‌خواهیم تا پیگیری کنند.

 

وی افزود: مالیات دامن رسانه‌ها و دامن فرهنگ را نیز گرفته است.

 

خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی تأکید کرد: مالیات در خراسان جنوبی همان‌طور که واحدهای تولیدی را تعطیل می‌کند، به سوی رسانه‌ها آمده است.

 

حیدری تصریح کرد: در قانون نوشته شده کتاب، مطبوعات و کاغذ از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف هستند اما در خراسان جنوبی قانون را تفسیر به رأی می‌کنند و این مالیات را می‌گیرند.

 

وی اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم مدیون 80 میلیون ایرانی باشیم اما باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم مالیات پرداخت کنیم.

 

وی تصریح کرد: اگر رسانه درآمد داشته باشد، به حقوق نیرویش اضافه می‌کند تا نرود.

 

حیدری گفت: این رسم کار نیست که با وضعیت اقتصادی خراسان جنوبی و محرومیت آن، این‌گونه عمل کنند.

 

تکرار هر ساله مشکلات دردی دوا نمی‌کند/ فشار شدیدی بر رسانه‌ها وارد می‌شود

زاهدی‌پور مدیرمسئول روزنامه زعفران نیز در این دیدار گفت: رسانه‌های خراسان جنوبی در حساس‌ترین نقطه قرار دارند و سپر حفاطتی دروازه طلایی شرق کشور در برابر بیگانگان و دشمنان نظام اسلامی هستند.

 

وی افزود: رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم، مطالبه‌گر و مستحق دیده‌شدن و حمایت هستند.

 

مدیرمسئول روزنامه زعفران گفت: رسانه‌ها در خراسان جنوبی از پایتخت فاصله دارند و به همان اندازه از امکانات محروم هستند.

 

زاهدی‌پور با بیان این‌که کم‌برخدرداری بر رسانه‌های ما حاکم شده است افزود: خبرنگار، تمام وقتش را صرف کار خبری می‌کند و از خانوده فاصله می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: بیان مشکلات خبرنگاران، تکراری شده و هرسال تکرار می‌شود و این تکرار، دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید عملیاتی مشکلات حل شود.

 

وی با بیان این‌که جایگاه قانونی نمایندگان این است که جایی که قانون مشکل دارد را حل کنند اظهار کرد: زمین‌های زیادی در بیابان‌های اطراف بیرجند داریم که می‌توانند به اهالی رسانه واگذار کنند.

 

زاهدی‌پور با بیان این‌که سطح درآمدها در استان خراسان جنوبی پایین است افزود: فشار شدیدی بر رسانه‌ها وارد می‌شود که اگر مشکل آن‌ها حل نشود، ممکن است به بن‌بست برسند.

 

وی تصریح کرد: اگر کار رسانه را تعطیل کنیم، وجهه خوبی ندارد پس ما را توقیف کنید تا در این وضعیت، چاپ نکنیم.

 

وی گفت: رسانه باید به دولت در فضای اقتصادی فعلی کمک کند اما زمانی که خودمان در تنگنا قرار داریم چگونه به جامعه امید دهیم؟

 

زاهدی‌پور تأکید کرد: موضوع مالیات را به صورت تخصصی دنبال کنید چراکه هر روز تبصره پیدا می‌کنند و زیر فشار قرار می‌گیریم.

 

در خصوص مسائل رفاهی خبرنگاران به دستگاه‌های اجرایی توصیه داشته باشید

خانم قاسمی از روزنامه خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: بیان مشکلات معیشتی خبرنگاران، نتیجه‌ای ندارد مگر این‌که در سطح ملی پیگیری شود.

 

وی با بیان این‌که رسانه‌ها هستند که مشکلات جامعه را بیان می‌کنند افزود: اگر مسئولان دیده می‌شوند به دلیل فعالیت خبرنگاران است.

 

وی با بیان این‌که مشکلات معیشتی خبرنگاران به همکاری همه احتیاج دارد گفت: در خصوص مسائل رفاهی به دستگاه‌های اجرایی توصیه داشته باشید.

 

گردش مالی در حوزه خبر خراسان جنوبی پایین است/ بسیاری از ادارات در ارائه آمار شفاف همکاری نمی‌کنند

سجاد جعفری سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات حوزه خبر، عدم ورود تخصصی رسانه‌ها به مباحث است که این، ناشی از کمبود خبرنگار است چراکه گردش مالی در حوزه خبر خراسان جنوبی پایین است و خبرنگاران امنیت شغلی ندارند و این، کیفیت اخبار را پایین می‌آورد.

 

وی افزود: اخبار پوششی وزنه سنگین‌تری نسبت به تولیدات دارد که جریان‌سازی خبری را کمتر می‌کند.

 

وی با اشاره به عدم ارائه شفاف آمار از سوی برخی ادارت گفت: بسیاری از ادارات، قانون را رعایت نمی‌کنند و با رسانه‌ها در ارائه آمار شفاف همکاری ندارند.

 

جعفری تصریح کرد: برای تقویت وضعیت مالی و حل مشکلات معیشتی خبرنگاران، مجلس شورای اسلامی ورود کند و مجمع نمایندگان استان طرحی ارائه کنند که تمام مشکلات خبرنگاران در آن باشد.

 

دیداری با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شود

کمالی یکی از خبرنگاران خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: دیداری با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شود.

 

وی افزود: نمایندگان در خصوص مشکلات خبرنگاران با مدیران کل تماس داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: مسکن را به قیمت تمام شده و بدون ارزش افزوده به خبرنگار بفروشند.

 

به موضوع مالیات ورود می‌کنیم

غلامعباس عزیزی نژاد رئیس دیوان محاسبات خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: باید موضوع مالیات که مطرح شد را بررسی کنیم و اگر معافیت بوده و اداره مالیات اعمال نکرده باشد، ورود پیدا می‌کنیم.

 

اهالی رسانه تعاونی مسکن تشکیل دهند/ اداره مالیات به نمایندگان مجلس نیز رحم نمی‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: هسته بحث، موضوع معیشت خبرنگاران است.

 

وی افزود: مطالبی در برخی رسانه‌ها گفته شده که می‌توانستم شکایت کنم اما حتی یک بار از خبرنگاری شکایت نکردم چراکه درصدی، خطا نیز از سوی رسانه‌ها وجود دارد و سعی کردیم اهالی رسانه را همکار خودمان بدانیم.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی از مشکلات کشوری است گفت: رایزنی با دولت و قانون‌گذاری را بررسی خواهیم کرد.

 

عبادی تصریح کرد: تا زمانی که موردی، بار بودجه‌ای داشته باشد نمی‌توانیم دولت را مکلف به اجرا کنیم و باید منبع بودجه مشخص شود اما هرچه در توان داریم برای مشکلات حل خبرنگاران به کار می‌گیریم.

 

وی در خصوص تهیه مسکن برای خبرنگاران اظهار کرد: از طریق تعاونی‌های مسکن، مشکل مسکن خبرنگاران را می‌شود حل کرد که باید خبرنگاران تجمیع شوند و تعاونی مسکن تشکیل دهند تا این تعاونی زمین در اختیار بگیرد و بسازد و وام‌های ارزان قیمت بگیرد و اگر جایی به مشکل و گره‌ای برخورد کردید، ما نیز برای رفع مشکل کمک خواهیم کرد.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: از رسانه‌ها و خبرنگاران یک نفر پیگیری‌کننده برای مسکن باشد و رئیس مجمع نمایندگان و دیگر نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز موضوع را پیگیری می‌کنند اما لازم است مکتوب و عملیاتی موضوع را ارائه دهند و تعاونی تشکیل داده شود.

 

عبادی تصریح کرد: متأسفانه کج‌سلیقگی در مالیات از بدنه کارشناسی تا بالاتر وجود دارد.

 

وی گفت: مکان دفترم استیجاری است. صاحب ملک اعلام کرده ماهاینه 500 هزار تومان اجاره می‌گیرد اما اداره مالیات گفته است اجاره آن منطقه ماهیانه یک‌میلیون و 200 هزار تومان است و باید بر اساس آن، مالیات بدهید!

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اداره مالیات به ما نمایندگان مجلس نیز رحم نمی‌کند گفت: کدام کارشناس کج‌سلیقه در اداره مالیات، این‌گونه مالیات می‌گیرد؟!

 

نمایندگان از سوی خبرنگاران پشتیبانی شوند/ دعوت برای حضور در مجلس شورای اسلامی

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در تنگه احد در کشور قرار داریم و تلاش داریم با کمک اهالی رسانه، توجه مسئولان را به شرق کشور جلب کنیم.

 

وی افزود: در خصوص لایحه‌ای که بیان کردید در دولت درحال انجام است، پشتیبانی از سوی خبرنگاران انجام شود تا پیگیری لازم را داشته باشیم.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: از اهالی رسانه خراسان جنوبی دعوت می‌کنیم دیداری از مجلس شورای اسلامی داشته باشند و همچنین تلاش می‌کنیم دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش مطبوعات داشته باشید.

 

کمک رسانه‌ها به نمایندگان در توسعه استان بسیار ارزشمند است

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بسیاری از مطالب مطرح شده مشکل نیست و می‌توان آن را حل کرد.

 

وی افزود: اگر تشکیلات درست شده باشد به راحتی می‌تواند مشکلات را حل کند.

 

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ایده‌ای دارید و می‌تواند کمک کند، بنویسید و رئیس مجمع امضا می‌کند.

 

امیرحسنخانی افزود: نمایندگان به تنهایی نمی‌توانند بار را بردارند و کمک رسانه‌ها بسیار ارزشمند است.

 

وی در خصوص کمک رسانه‌ها به توسعه استان اظهار کرد: در این زمینه کارهای زیادی می‌توان شکل داد.

 

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی استان‌های برخوردار از رسانه‌ها کمک می‌گیرند و جوی درست می‌کنند و مسئولان کشوری را دنبال آن جو به استان می‌آورند.

 

برای حل مشکلات مکاتبه و رایزنی می‌کنیم/ برای توسعه استان نیاز به هم‌افزایی با رسانه‌ها است

فرهاد فلاحتی رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر مباحث از قبل بیان می‌شد، مدیران دستگاه‌ها را می‌خواستیم تا در این‌جا موضوعات را پیگیری می‌کردیم.

 

وی افزود: درخواست ملاقات با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیگیری می‌کنیم.

 

رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادات به مجمع نمایندگان ارائه شود و ما نیز برای حل مشکلات، مکاتبه و رایزنی می‌کنیم که اگر حل مشکلات کشوری باشد، کمک استان‌های دیگر را می‌طلبیم و اگر استانی باشد، پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

 

فلاحتی تصریح کرد: برای توسعه استان نیاز به هم‌افزایی با رسانه‌ها است.

 

وی اظهار کرد: آستانه تحمل در استان خراسان جنوبی پایین است.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان سنگ صبور هستند و به شکایت از رسانه‌ها ورود نمی‌کنند اما برای برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مشکل است که نقد شوند.

 

انتهای پیام/

نظر شما