شناسهٔ خبر: 27385331 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«خودآموز ویلن و فرم‌های موسیقی» اثر استاد محمد‌علی بهارلو منتشر شد

مرکز موسیقی حوزه هنری در راستای حمایت و ترویج آثار فاخر موسیقی اصیل ایرانی، آثار ویلن استاد محمد بهارلو را از مجموعه« گنجینه‌ فرم‌های موسیقی ایرانی» منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مجموعه‌ حاضر  یکی از کتاب‌های محمدعلی بهارلو یکی از اساتید بی‌بدیل تاریخ موسیقی ایران در قرن اخیر است. این کتاب شامل یک خودآموز ویلن و پنج کتاب در ارائه‌ فرم‌های موسیقی کلاسیک ایرانی است که پس از شصت سال که از چاپ اولیه‌ آن‌ها می‌گذرد، برای استفاده‌ دوستداران موسیقی، هنرآموزان ویلن، افراد علاقه‌مند به حفظ و نگهداری فرهنگ موسیقیایی ایران و ... تجدید چاپ شده است.

 

 این کتاب‌ها در زمان خود مورد استقبال و تایید اساتیدی چو ابوالحسن صبا و موسی معروفی قرار گرفت و تا امروز، شاگردان بسیاری  طبق اصول این کتاب‌ها  به فراگیری ساز ویلن در آموزشگاه موسیقی بهارلو (تاسیس 1325) و نیز دیگر موسسات و دانشگاه‌های داخل و خارج کشور نائل شده‌اند.همین گزارش حاکی است که دختران استاد محمد بهارلو (کیمیا و ایلیا) عکس‌ها، مدارک، اسناد، دست‌نوشته‌ها و مطالب مندرج در جراید را درباره‌شان گردآوری کرده و به این مجموعه افزوده‌اند.از دیگر امتیازات این مجموعه  که به غنای این کتاب افزوده است، اجرای ویلن شش کتاب حاضر توسط دختر بزرگ استاد- پریسا- است که همراه با کتاب در قالب یک سی دی صوتی تقدیم خریداران می‌شود. 

 

محمدعلی بهارلو به سال 1307 در تهران متولد شد. هم‌زمان با تحصیلات مدرسه ای، در هنرستان عالی موسیقی آن روزها که تحت نظر اساتید چک اسلواک اداره می‌شد، نام نویسی کرد و تحت نظر «کارل یان زوبک» به آموختن تکنیک غربی ویولن و مبانی علمی موسیقی غرب پرداخت. در عین حال در محضر اساتید و نوازندگانی چون علی‌اکبر شهنازی، ابوالحسن صبا، ابراهیم منصوری و محمد بحرینی‌پور بهره برد. دوستی وی با استاد صبا قوام یافت تا جایی که از وفادارترین یاران او شد و کار توان‌فرسای چاپ کتاب های او و همسرش را به عهده گرفت. سال های 1328 از پربارترین ادوار زندگی او شد به طوری که 6 کتاب درباره آموزش موسیقی ایرانی به وسیله ویولن نوشت و همچنین وی موفق شد با تلاشی سخت، به نیابت از طرف خانم صبا و شاگردانش (پایور و صفوت) دوره کتاب های سنتور - ویولن و سه تار صبا را به انضمام کتب خانم صبا به چاپ رساند. در همین سال‌ها با موسی معروفی نیز در امر گردآوری و تنظیم ردیف مکتوب موسیقی ایران همکاری داشت.

 

روش ویولن‌نوازی بهارلو مبتنی بر اصول و مبانی تکنیک اجرایی موسیقی غرب بر پایه موسیقی ایران است.بهارلو به غیر از ویولن، به کمانچه سه تار و تنبک نیز آشنا بود.این استاد فقید سرانجام در سحرگاه روز 22 بهمن 1385  بعد از کسالت مختصری که به هیچ وجه بوی مرگ نمی‌داد، به دیار باقی شتافت.

 

کتاب به همت انتشارات سوره‌ مهر منتشر شده است  و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن به فروشگاه‌های این انتشارات در کل کشو مراجعه کنند.

 

نظر شما