شناسهٔ خبر: 27383167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تشکیل "صف‌های طویل" بنزین در زاهدان؛ "انتظار ساعتی" برای دریافت سوخت

R7843/P1336/S6,65/CT16

صف‌های طولانی بنزین در پمپ‌های سوخت گیری سطح شهر زاهدان در روزهای اخیر موجب کلافگی مردم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، تقریباً از ابتدای فصل تابستان بود که شایعاتی مبنی بر کم شدن میزان سهمیه سوخت استان سیستان و بلوچستان در فضای مجازی پیچید که به دنبال آن شاهد پدید آمدن در صف های طولانی مقابل پمپ بنزین های زاهدان بودیم و خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام و افزایش قیمت دلار در همین بحبوحه زمانی بیشتر به این شایعات دامن زد که حالا سوخت و مصرف نفت گاز و گازوئیل یکی از معضلات اصلی جایگاه‌های سوخت شهرستان زاهدان به شمار می‌رود.

اتلاف وقت زاهدانی‌ها در صف‌های طولانی بنزین

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اظهار داشت: سوخت‌رسانی به ماشین ها طی هفته‌های اخیر چنان آشفته شده که مردم باید ساعت های طولانی برای دریافت سوخت در صف بنزین منتظر بمانند.

ریگی ادامه داد: شب گذشته بیش از یک ساعت در جایگاه های دریافت سوخت منتظر رسیدن نوبت ماشین خود در پمپ بنزین بودم؛ این مدت زمان طولانی من را از بسیاری از کارهایم عقب انداخت.

وی گفت: صف‌های طویل خودروها مقابل پمپ های بنزین سبب بروز مشکلاتی نظیر به هم خوردن نظم و ترافیک شهری و همچنین اتلاف وقت شهروندان شده است.

انتظار یک ساعتی برای پر کردن باک!

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گاهی برای دریافت چند لیتر بنزین که بخواهیم باک ماشین را پر کنیم باید حدود یک ساعت در صف‌های طولانی منتظر بمانیم که با وجود ازدحام جمعیت، مردم از این وضعیت گله مند هستند.

پیران ادامه داد: برخی معتقدند که قاچاقچیان از دیگر مناطق کشور می‌آیند و از سیستان و بلوچستان سوخت می‌گیرند و به جاهای دیگر منتقل می‌کنند به همین دلیل شاهد بروز صف‌های طولانی برای رسیدن افراد به سوخت هستیم که باید گفت این امر توجیه مناسبی برای وضعیت نابسامان صف‌های طولانی سوخت در استان نیست.

دیگر شهروند زاهدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پمپ بنزین خیابان امام خمینی(ره) روبروی بانک صادرات تقاطع جام جم برای یک سوختگیری مردم را ساعت‌ها منتظر نگه‌ می‌دارد.

هاشمی افزود‌: برخی از رانندگان سوخت اضافه در گالون‌هایی که به همراه دارند می‌زنند و هیچکس با آن‌ها برخورد نمی‌کند؛ از مسئولین می‌خواهیم زودتر فکری برای این وضعیت داشته باشند.

یکی دیگر از شهروندان هم اظهار داشت: رانندگان برای سوخت‌گیری از پمپ بنزین مداین(فلکه تامین اجتماعی) در زاهدان پیاده رو و دور فلکه را اِشغال کرده‌اند به همین دلیل برای عابرین پیاده امکان رفت و آمد در پیاده رو نیست از مسؤلین امر در مورد این موضوع انتظار پیگیری داریم.

کارت سوخت های مهاجر عامل تشکیل صف‌های طویل

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: در ماه های اخیر تعادل منحنی وضعیت سیستان و بلوچستان در خصوص چرخه سوخت به هم ریخته به همین دلیل گاهی شاهد تشکیل صف‌های طولانی دریافت سوخت از سوی شهروندان در برخی از شهرستان‌های استان هستیم.

محمدعلی حمیدیان ادامه داد: در راستای کاهش قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان از ابتدای سال حدود 50 هزار کارت مهاجر از چرخه دریافت سوخت خارج شده که برآورد می‌شود 70 هزار کارت سوخت مهاجر دیگر هم از استان های دیگر وارد سیستان و بلوچستان شده و از جایگاه‌های سوخت استان سوخت دریافت می کنند نیز از این چرخه خارج شوند.

وی افزود: دریافت سوخت توسط کارت‌های مهاجر برای استان خوب نیست، صاحبان این کارت‌ها پس از دریافت سوخت آن‌ها را از مناطق مرزی خارج می‌کنند که همین امر سبب به هم خوردن منحنی چرخه سوخت در سیستان و بلوچستان شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی شایعه کرده بودند که میزان سوخت استان کم شده، تصریح کرد: تاکنون مشکلی برای توزیع و ورود مواد سوختی به استان وجود نداشته و شاید میزان سوختی که در حال حاضر به استان وارد می‌شود بیشتر از قبل باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در مجموع نحوه توزیع سوخت به کارت هایی که به صورت مهاجر از استان های دیگر وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند برای سوخت استان مشکل ایجاد کرده است.

حمیدیان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال قاچاق بنزین در استان بیش از 8 میلیارد ریال جریمه در پی داشته است. به طور کلی برای کاهش قاچاق سوخت در استان کنترل کارت های مهاجران در دستور کار است که اگر کسی تخلف انجام دهد کارت وی مسدود خواهد شد.

کشف بیش از 3 میلیون و 950 هزار لیتر سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان

سردار محمد قنبری نیز در این رابطه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معضل قاچاق سوخت یکی از مسائل مبتلا به استان است که برای حل آن باید همه دستگاه‌ها و آحاد مردم مشارکت کنند. مقدار سهمیه سوختی که برای مصرف استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده باید در چرخه صحیح توزیع و مصرف قرار گیرد تا دیگر شاهد صف‌های طویل سوخت نباشیم.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طول 4 ماه گذشته با تلاش شبانه‌روزی مأموران انتظامی استان 3 میلیون و 953 هزار و 900 لیتر انواع سوخت قاچاق کشف شده است. فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان برای حل معضل سوخت طرح فراگیری را آماده کرده که در آن نقش سایر دستگاه‌ها نیزدیده شده و به زودی ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: پلیس برای برقراری امنیت اقتصادی دوشادوش سایر دستگاه‌ها و مردم با تمام قوا تلاش می‌کند و از طرح‌ها و راهکارهای خلاقانه آنها استقبال می‌کند و برای هم‌افزایی در این حوزه آمادگی کامل دارد. مبارزه با قاچاق و ریشه کن کردن این پدیده شوم اقتصادی تنها با پیگیری انتظامی امکانپذیر نیست و برای توفیق پایدار در این حوزه باید فرهنگ‌سازی شود و همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه پای کار بیایند.

انتهای پیام/ ت

نظر شما