شناسهٔ خبر: 27382003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شستا خبر داد:

اجرای قانون منع استفاده از بازنشستگان به محض تصویب شورای نگهبان

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه پس ازتصویب شورای نگهبان، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرایی خواهیم کرد، گفت: بازنشستگان به صورت اقساط سهامدار می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی لطفی در نشست خبری امروز در خصوص اصلاح ساختار مالی و منابع شستا اظهار داشت: ۳۷۰ نفر را در مجموعه مورد ارزیابی قرار دادیم به طوری که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد افراد منتخب در هیئت مدیره از درون شستا انتخاب شده‌اند و چهار نفر نیز از زنان، عضو هیئت مدیره شرکت‌ها هستند.

وی در مورد تجمیع هلدینگ‌ها گفت: تعداد هلدینگ‌ها را بر اساس تجمیع انجام شده از ۹ به ۶ هلدینگ رساندیم و طی ۶ ماه گذشته ۳ هلدینگ ادغام یا منحل شده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: هلدینگ صدر به زودی در بورس عرضه خواهد شد و طی سه یا چهار ماه گذشته نیز هلدینگ غدیر را در بورس عرضه کردیم و در قالب استراتژی پنج ساله، چابک‌سازی و کوچک‌سازی و خروج از بنگاهداری با رویکرد سهامداری خواهد بود.

لطفی در خصوص تشکیل صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی گفت: برای حفظ ذخایر بیمه‌شدگان، صندوق سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده‌ایم که از طریق بورس، آن را ارائه خواهیم کرد که سهام این شرکت به صورت اقساط در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حال حاضر شرکت را انتخاب و به ثبت رسانده‌ایم و مرحله دوم آن، انتقال سهام از سایر شرکت‌های زیرمجموعه شستا به این شرکت است که وارد بورس خواهد شد و متقاضیان بازنشسته در صورت تمایل می‌توانند به صورت اقساط از این سهام بهره‌مند شوند و ماهیانه مبلغی از حقوق آنها کم می‌شود.

لطفی گفت: رقمی معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان در برخی از صنایع سهام مازاد داریم که در شرکتی که تأسیس خواهیم کرد، این سهام‌های خُرد در آن تجمیع می‌شود و همه تَرک‌ها در قالب سهام شرکت در بورس عرضه خواهد شد و در این سبد بیش از ۱۰۰ نوع سهم در حوزه دارو، نفت، گاز، سیمان و ... است که بخشی از سهام شرکت را متناسب با تقاضای بازنشستگان در قالب تفاهمنامه با سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: اقدام دیگری که در راستای ارائه تسهیلات به بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام خواهیم داد، این است که در حال حاضر کارخانجات تولید لوازم خانگی پارس که اقدام به تولید یخچال، جاروبرقی و لباسشویی می‌کنند، در قالب تفاهمنامه با تامین اجتماعی، بازنشستگان می‌توانند با تخفیف از این سه کالا بهره‌مند شوند که در قالب وام بانکی است و ۶ درصد از سود بانکی آنها را ما تأمین می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات ۸۰ درصد سهام شرکت‌های شستا در بورس قرار دارد و ۲۰ درصد باقی‌مانده را نیز به زودی قرار خواهیم داد به طوری که امروزه هیچ شرکتی از مجموع ۱۰۴ شرکتی که در بورس وجود دارد، تمامی اطلاعاتشان موجود است.

لطفی در مورد قانون جدید مجلس برای منع استفاده از بازنشستگان در سازمان‌ها گفت: هر قانونی که در کشور تصویب شود، ما نیز مشمول آن خواهیم شد و همه اجزای شستا، آن را تمکین خواهیم کرد. بر اساس قانون قبلی، مشاوره بازنشستگان در شرکت‌ها مجاز بوده اما در صورت تصویب شورای نگهبان، قانون جدید را اجرایی خواهیم کرد و آقای ترکان نیز اعلام کردند که به محض تصویب، این قانون را اجرایی خواهند کرد.

به گفته وی، در برخی از موارد بعضی از اعضا در دو جا عضو هیئت مدیره هستند مانند دکتر رستمی که ایشان نیز خودشان استعفا دادند و این استعفا در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی در خصوص صادرات شرکت‌های زیرمجموعه شستا نیز گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که سهم ما ۴ تا ۵ درصد بوده و سهم ما از صادرات دارو کم است چرا که متأثر از تحریم‌ها و مباحث دیگری مانند نداشتن استاندارد بین‌المللی است که در همین خصوص امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اخذ استاندارد بین‌المللی دارو در نظر گرفته‌ایم که در این صورت می‌توانیم نسبت به صادرات اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه واحد تولید دارو را در کشور آذربایجان در حال احداث داریم، افزود: امسال در برنامه حوزه دارویی متمرکز شدیم و سهم ما در بازار تولید قابل توجه است.

لطفی به تفاهمنامه چهار وزیر (دفاع، آموزش و پرورش، کار و نفت) اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه، قرار شده تمامی هلدینگ‌های پتروشیمی ادغام شوند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی در خصوص واردات موبایل و احضار به قوه قضائیه افزود: متأسفانه بانک مرکزی لیستی را منتشر کرده که به اشتباه اسم شرکت «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» را نیز به عنوان شرکتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی موبایل وارد کرده، آورده بود که در این خصوص مستندات لازم ارائه شد.

وی اظهار داشت: شرکت بازرگانی بین‌المللی ما بر اساس اساسنامه فعالیتش در همه بخش‌ها مجاز به فعالیت است ضمن اینکه شرکت اپراتور سوم رایتل نیز برای ما است که کارکردش با سیم‌کارت و موبایل است اما ما در خصوص واردات ۶۰۰۰ دستگاه موبایل که مربوط به گذشته بوده و به قیمت قبل نیز سال گذشته به فروش رسیده، از ارز ۴۲۰۰ تومانی‌ استفاده نکردیم و استفاده از این ارز را تکذیب می‌کنم.

لطفی خاطرنشان کرد: فقط ۴۰۰ دستگاه گوشی آن هم به دلیل مشکل گمرکی امسال ترخیص شد که همه فکر کردند با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که آن نیز کاملاً اشتباه بوده است و با ارائه مستندات به دستگاه قضایی، آنها پذیرفتند که چنین ارزی صورت نگرفته است و درمجموع سهم ما از واردات موبایل حتی نیم درصد نیز نبوده است.

نظر شما