شناسهٔ خبر: 27381194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حذف تدریجی آمریکا از معادلات نظامی-تجاری پاکستان؛ چرخش اسلام‌آباد به سمت شرق

انعقاد قراردادهای نظامی پاکستان با روسیه بخشی از تلاش این کشور برای کاهش وابستگی به آمریکا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، روزنامه امت در سر مقاله‌ای تلاش پاکستان برای رهایی از وابستگی به آمریکا را مورد بررسی قرار داد. در این سرمقاله آمده است: پاکستان تصمیم گرفته به تدریج وابستگی به آمریکا را کاهش دهد.

قراردادهای نظامی با روسیه بخشی از تلاش پاکستان برای رهایی از وابستگی به آمریکا است. رفتار واشنگتن با اسلام‌آباد سبب شده پاکستان گزینه‌ای غیر از جایگزین کردن دیگر کشورها به جای ایالات متحده نداشته باشد.

به گزارش منابع آگاه از این به بعد سربازان پاکستانی در روسیه آموزش داده می‌شوند.

بعد از آنکه پاکستان با آمریکا دچار اختلاف شد، برای تأمین نیازهای نظامی خود به سلاح‌ها و تکنولوژی جدید برای تجهیز ارتش نیازمند است.

در حال حاضر تکنولوژی نظامی که روسیه در اختیار دارد از چین و حتی آمریکا پیشرفته‌تر است. پاکستان در حال مذاکره با روسیه برای خرید جنگنده اس یو 35، تانک تی 90 و انواع بالگرد است.  هدف روسیه از انجام رزمایش مشترک با پاکستان فروش سلاح به این کشور است.

برای فروش سلاح به پاکستان باید نیروی دریایی، هوایی و زمینی پاکستان با نحوه استفاده از سلاح روسی آشنا شوند. امکان دارد مربیان نظامی روسیه ممکن است برای آموزش ارتش پاکستان راهی این کشور شوند.

قبل از این مربیان فرانسوی برای آموزش نیروی دریایی پاکستان جهت استفاده از زیردریایی ساخت فرانسه در کراچی مستقر شدند. پاکستان علاقه زیادی برای خرید سیستم دفاع هوایی روسیه دارد.

روسیه برای فروش سیستم دفاع هوایی خود با ترکیه به توافق رسیده است. ایران هم علاقه زیادی برای خرید سیستم دفاع هوایی و سیستم دفاع موشکی روسیه دارد این در حالی است سیستم‌های دفاعی روسیه از قبل در سوریه فعال است.

سیاست آمریکا همیشه این بود که با وجود فراهم کردن جنگنده‌های  اف 16 و اف 15 برای پاکستان قطعات این هواپیماها را در اختیار پاکستان نگذاشت. آمریکا هر زمان که پاکستان به قطعات انواع جنگنده نیازمند بود به قیمت خیلی گران و به مقدار کم این نوع قطعات را به این کشور می‌فروخت. از سوی دیگر آمریکا در مواقع حساس فروش قطعات جنگنده به پاکستان را متوقف می‌کرد که خسارت زیادی به این کشور وارد کرد.

در جنگ سال 1965 فروش قطعات تجهیزات نظامی به پاکستان را متوقف کرد. با اینکه آمریکا پاکستان و هند هر دو را تحریم نظامی کرد اما به طور عملی علیه پاکستان وارد عمل شد و در این زمینه ضرر اسلام‌آباد بیشتر بود. از جانب دیگر تحریم آمریکا اثری روی هند نداشت زیرا این کشور تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد.

در سال 1971 و در سال 1998 که پاکستان آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد آمریکا تحریم نظامی علیه این کشور را مانند قبل ادامه داد. در سال 1999 آمریکا فروش قطعات تجهیزات نظامی به پاکستان را کاملا متوقف کرد.

یکی از فایده‌های خرید سلاح از روسیه این است که مسکو قطعات تجهیزات نظامی را همراه با خود سلاح به راحتی می‌فروشد. روسیه در زمینه فروش سلاح به هند از همین شیوه استفاده می‌کند و تمام قطعات مورد نیاز را در اختیار این کشور گذاشته است. چین نیز هر نوع سلاح که به پاکستان می‌فروشد قطعات آن جنگ افزارها، را نیز در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

پاکستان از مدت‌ها قبل درخواست خرید بالگردهای «بلک هاکس» برای مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کند، اما واشنگتن حاضر نشد این بالگردها را به اسلام‌آباد بفروشد. پاکستان با خرید بالگرد از روسیه جای خالی بالگردهای بلک هاکس را پر کرد. روسیه نه فقط در زمینه همکاری نظامی بلکه به لحاظ دیپلماتیک نیز پاکستان را همراهی می‌کند.

در اجلاس قلب آسیا زمانی که هند و افغانستان با پاکستان مخالفت کردند، نماینده روسیه از اسلام‌آباد حمایت کرد.

گرچه در مسئله کشمیر روسیه همیشه جانب هند را گرفت و از سال 1953 میلادی قراردادهای سازمان ملل علیه دهلی‌نو را وتو کرد اما در حال حاضر نظر مسکو درباره این سرزمین تغییر کرده است و حداقل قراردادهای سازمان ملل را وتو نخواهد کرد.

پوتین دیگر علاقه چندانی به هند ندارد زیرا این کشور بیشتر تجهیزات نظامی خود را از آمریکا خریداری می‌کند. روسیه و هند برای تولید جنگنده‌های مشترک به توافق رسیدند اما در مراحل نهایی دهلی‌نو از این قرارداد کناره‌گیری کرد.

در جنوب آسیا یک اتحاد قدرتمند برای کاهش نفوذ آمریکا در حال شکل گرفتن است که پاکستان با عضویت در سازمان شانگهای نقش موثری در این زمینه دارد. چین ارتش خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. قبل از این چین سعی داشت تمام ظرفیت خود را برای پیشرفت اقتصادی تا سال 2025 به کار گیرد اما در حال حاضر این کشور بودجه دفاعی خود را افزایش داده است.

عضو پاکستانی یک موسسه مطالعاتی در آمریکا می‌گوید: ترامپ به طور مستقیم به مخالفت با چین برخاسته و تعرفه‌های سنگین برای واردات محصولات چینی وضع کرد. از طرفی دولت ترامپ صادرات محصولات چینی به کشورهای مختلف را نیز تحریم می‌کند.

آمریکا به دنبال بهانه برای جنگ علیه چین است. اقدامات آمریکایی‌ها سبب شد چین با تغییر سیاست دفاعی خود به فکر مقابله با واشنگتن باشد. چندی پیش رئیس جمهور چین دستور داد ارتش این کشور فعالیت اقتصادی را متوقف و فقط به فکر آموزش و تجهیز نظامی باشد. تا قبل از این چین نه تنها به فکر جنگ با آمریکا نبود بلکه به اسلام‌آباد هم توصیه می‌کرد از درگیری با واشنگتن پرهیز کند.

چین توصیه می‌کرد پاکستان از درگیری با آمریکا خودداری کند تا واشنگتن با کریدور اقتصادی پکن مخالفت نکند. از سوی دیگر پوتین از رفتار آمریکا در مسئله اوکراین به شدت ناراحت است و سعی دارد از واشنگتن انتقام بگیرد.

آصف هارون کارشناس مسائل دفاعی پاکستان در این زمینه گفت: آمریکا تقریبا پاکستان را از متحدان خود حذف کرده است. در حال حاضر آموزش افسران پاکستانی در روسیه و گسترش روابط نظامی با این کشور بهترین سیاستی است که می‌توان از آن پیروی کرد. این اولین بار است که پاکستان سعی دارد سیاست خود را تغییر دهد اما در این زمینه به آهستگی پیش می‌رود. پاکستان باید از 6 ماه قبل سیاست خود را تغییر می‌داد.

گسترش روابط استراتژیک و موثر پاکستان با روسیه 5 الی 10 سال به طول می‌انجامد.

آصف هارون تأکید کرد در حال حاضر پاکستان به روسیه نیاز دارد اما مسکو باید منافع خود را هم در نظر بگیرد. سی پک(کریدور اقتصادی چین) مانند آهن‌ربایی است که روسیه را به سمت پاکستان می‌کشاند. روسیه به فکر تجارت از مسیر پاکستان است و اسلام‌آباد باید از این فرصت به خوبی بهره‌برداری کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما