شناسهٔ خبر: 27379974 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

نظارت بر تخصیص ارز خواست حداقلی از قوه‌ مجریه است/ دولت برای مقابله با تحریم‌ها برنامه بلندمدت تدوین کند/ مردم در صورت آگاهی از شرایط پیش‌رو، تحمل خود را بالا می‌برند

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه تنها امیدوار به روسیه و چین باشیم کفایت نمی‌کند. ما باید از درون برنامه‌ای را تهیه کنیم و مردم را نسبت به شرایط پیش‌رو آماده کنیم چون تا زمانی که مردم احساس شراکت نکنند، نمی‌شود انتظار نتیجه بهتری داشت.

صاحب‌خبر -

بهرام سحابی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیگیری دولت برای ارزهای تخصیصی گفت: با توجه به اینکه هر عملی عکس‌العملی دارد، شرایط حاضر نتیجه تخصیص این‌گونه ارز بین شرکت‌ها و سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها  است که الان مشاهده می‌کنیم. مهمترین مقوله در این راستا نظارت است که در دو مرحله تخصیص و نتیجه قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: اگر ما نظارت در مرحله تخصیص را انجام داده بودیم، وضعیت بهتر از این بود و اطمینان داشتیم که ارز به سمت کالاهای اساسی رفته یا غیر اساسی،  یعنی پشت این تخصیص‌ها باید یک بینش درستی باشد که امیدورام این‌گونه باشد. اما در مرحله دوم نظارت بر نتیجه تخصیص ارز است. بنابراین نظارت بر تخصیص ارز خواست حداقلی از قوه‌مجریه و انتظارهمگانی است.

سحابی با تاکید بر وجود برنامه در تخصیص ارز گفت: در تخصیص ارز باید یک برنامه هدفمند و راهبردی وجود داشته باشد، اما آنچه در عمل  شاهد آن هستیم؛ تصمیم‌گیری‌های عجولانه است که فقدان استراتژی و هدف پشت آن  بگیر-بگیر  را نتیجه می‌دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه بی‌برنامه‌گی از ابتدا بر دستگاه اجرایی کشور حاکم بوده است و  باید در چارچوب برنامه و با درنظر گرفتن اینکه استراتژی ما چیست؟ ضرورت کشور چیست؟ اقتصاد کشور چه چیزی را می طلبد؟ به تخصیص ارز بپردازیم. در شرایط کنونی هم که مشکلاتی ناشی از فشار‌های داخلی، خارجی و نگرانی‌ها بابت فروش نفت.... وجود دارد؛  توان پاسخ‌گویی را نداریم و همانند آدم بی‌تاب به هر وسیله‌ای متوسل می‌شویم تا خود را نجات دهیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران بازار ثانویه را نتیجه تصمیمات عجولانه دانست و افزود: تا زمانی یک بررسی دقیق و منطقی از سوی صاحب‌نظران صورت نگیرد و راهکارها ارایه نشود باز نتیجه سیاست‌ها همین است که شاهد آن هستیم. برای نمونه ایجاد عجولانه بازار ثانویه نتیجه خاصی نداشت و سعی می‌شود تا نرخ ارز را در 9 هزار تومان تثبیت کنند  که در این صورت بهره آن به دلالان و ضرر آن به عموم مردم خواهد رسید. باید توجه داشت که تصمیمات این‌چنینی شاید در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشند اما در بلند مدت اینگونه نخواهند بود و برای علاج این مرض باید برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر گرفت.

این اقتصاددان در مورد سیاست‌های دولت در قبال تحریم‌ها گفت: نمی‌توان تصور کرد؛ دولتی که در مواجه با تحریم‌ها است نسبت به آن بی‌خیال باشد اما اینکه ما شاهد برنامه هستیم یا نه، شواهد نشان می‌دهد که  تفکری که شرایط بلندمدت را در نظر بگیرد وجود ندارد و برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها ملاحظه نمی‌شود.

وی افزود: هرچند در این مدت از میزان ریخت‌وپاش‌ها کاسته شده است اما هنوز با سطح راضی‌کننده فاصله دارد.

این اقتصاددان گفت: شخصا امیدوارم دولت برای تحریم‌ها برنامه‌ای را تهیه کند چون این مسله شوخی‌بردار نیست و می‌تواند تمامی دارایی کشور را با خطر روبه‌رو کرده و به تاراج ببرد.

سحابی با تاکید بر نقش مردم در کاهش تاثیرات تحریم‌ها گفت: اینکه تنها امیدوار به روسیه و چین باشیم کفایت نمی‌کند. ما باید از درون برنامه‌ای را تهیه کنیم و مردم را نسبت به شرایط پیش‌رو آماده کنیم چون تا زمانی که مردم احساس شراکت نکنند، نمی‌شود انتظار نتیجه بهتری داشت. برای نمونه سخنان اخیر رییس جمهور اگرچه آرامش‌بخش بود اما باید مردم را نسبت به اتفاقات موجود آگاه می‌کرد تا فردا روز، همت خود برای تحمل مشکلات ناشی از تحریم‌ها را بالا ببرند.

نظر شما