شناسهٔ خبر: 27378135 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

9 درصد بیماران تالاسمی کشور به کرمان تعلق دارد

کرمان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: 9 درصد بیماران تالاسمی کشور دراین استان کرمان ساکن هستند و مصرف ماهانه خون آنان حدود یک تا 2 واحد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روح الله میرزایی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در چهار ماهه اول امسال بیش از 24 هزار واحد خون در استان کرمان اهدا شده است، تاکید کرد: در کشورهای در حال توسعه آمار اهدای خون حدود 16 واحد به ازای هر هزار نفر و در ایران نیز این مقدار همین میزان است.
وی تصریح کرد: 27 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان کرمان خون اهدا می شود.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان اظهار داشت: وجود بیماران تالاسمی، رتبه های نخست تصادفات جاده ای و انجام پیوند سلول بنیادی در این استان موجب مصرف بیشتر خون در کرمان می شود.
وی گفت: یکی از فراورده های خونی که برای بیماران خاص مورد استفاده قرار می گیرد خون اشعه دیده است که در چهار ماهه نخست سال گذشته 64 مورد و در مدت مشابه امسال در درمان 337 مورد از بیماران حدود پنج برابر بیشتر از سال قبل استفاده شده است.
میرزایی افزود: پروسه انجام پذیره نویسی سلول های بنیادین که به درمان بیماران سرطانی کمک می کند نیز مانند اهدا خون است در حالی که برخی تصور می کنند در این بخش جراحی انجام می شود.
وی تصریح کرد: 95 درصد اهداکنندگان استان کرمان مرد و پنج درصد از این تعداد را خانم ها تشکیل می دهند در حالی که 50 درصد از مصرف خون و فراورده ها به خانم ها اختصاص دارد.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه تفکر اشتباه کم خون بودن بین خانم ها رایج است لذا این افراد بسیار کمتر برای اهدای خون مراجعه می کنند گفت: یکی از مهمترین مزیت خون بانوان سلامت بیشتر است.
وی افزود: قانون سازمان انتقال خون اهدای سه بار در سال برای خانم ها و چهار بار برای آقایان است.
میرزایی تصریح کرد: چهار ماهه اول سال 95 مورد و امسال در همین مدت زمان 165 مورد مصرف کننده پلاکت آفرزیس که به صورت مستقیم و موردی از اهداکننده گرفته می شود در استان کرمان وجود دارد.
وی با بیان اینکه استفاده از پالاکت آفرزیس از یک فرد به نفع بیمار است گفت: اهداکنندگان برای اهدای این محصول می توانند به اداره کل انتقال خون استان کرمان مراجعه کنند.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان از خیران خواست در راستای کمک به تهیه تجهیزات مورد نیاز انتقال خون در استان کرمان این اداره کل را یاری کنند.
وی گفت: فرهنگ سازی که در سازمان انتقال خون در راستای اهدای خون سالم باید همواره جریان داشته باشد.
میرزایی با اشاره به اهمیت کار رسانه ها در راستای نشر فرهنگ انتقال خون و مزایای این مهم تصریح کرد: رسانه ها نقش و مسئولیت سنگینی در راستای فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه انتقال خون بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: عملکرد خبرنگاران باید به گونه ای باشد که مردم به رسانه ها و دستگاههای اجرایی اعتماد کنند و تشویش اذهان عمومی ایجاد نشود و پیام ها به درستی مخابره شود.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه برخی افراد در فضای مجازی دنبال سوء استفاده از شرایط موجود هستند گفت: رسانه ها باید اطلاعات درست را در اختیار مردم بگذارند.
3029/ 5054

نظر شما