شناسهٔ خبر: 27377971 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین آغاز به کار کرد؛

حجت‌الاسلام ابوترابی‌: اربعین می‌تواند راه را برای ظهور هموار کند

آیین آغاز به کار قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه در ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۸ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین آغاز به کار قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه با حضور مدیران فرهنگی و چهره‌های هنری در ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۸ برگزار شد 

در این مراسم محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ، حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، بهمن نوری شهردار منطقه ۸، عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری و هنرمندانی مانند رسول نجفیان، جهانبخش سلطانی، عبدالجبار کاکایی، امیرحسین شفیعی حضور داشتند. 

حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده، مشاور شهردار و رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نخستین سخنران مراسم بود که عنوان کرد: در زیارت جامعه کبیره می‌گوییم ای اهل بیت پیامبر، خدا به شما چیزهایی داده که به هیچ کس دیگری نداده است. اما خداوند به امام حسین(ع) چیزهایی داده که به دیگر معصومان هم نداده. مثلاً خوردن خاک حرام است، ولو به اندازه عدس، به جز تربت امام حسین(ع) که در آن شفاست. تنها خاکی که روی زمین می‌تواند شفابخش باشد، خاک کربلاست 

وی اضافه کرد: زیارت اربعین در کربلا اتفاق عجیبی است. مسئله کثرت جمعیت یک طرف، عشق و ایثار یک طرف. هنرمندان باید از این ظرفیت استفاده کنند و آن را برای کسانی که اربعین در کربلا نیستند به تصویر بکشند. در جریان اربعین همه مردم عراق و بخش عمده‌ای از مردم ایران درگیر هستند و شهرداری تهران نیز در سال‌های اخیر فعال بوده است. شهردار فعلی تهران نیز به شدت معتقد و مذهبی است و نسبت به اهل بیت (ع) ارادت خاصی دارد. 

حجت‌الاسلام صادق‌زاده با اشاره به خلأیی که در سال‌های گذشته وجود داشته است، بیان کرد: پذیرایی زیاد و متنوع است و غذاهای رنگارنگ وجود دارد، ولی در بخش فرهنگی کمبود حس می‌شود. امروز می‌توان از ظرفیت امام حسین(ع) استفاده کرد و به مستکبران نشان داد که ملت ما ملت اربعین است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌خواهد این خلأ را پر کند و این کار ارزشمندی است. برای آقای اوحدی و همکارانشان در این راه آرزوی توفیق روزافزون دارم. 

اوحدی: کسانی که در اربعین خدمت می‌کنند، به خدا خدمت می‌کنند

 سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با ابراز خرسندی از مصادف شدن آغاز به کار قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با روز مقاومت و سالروز ورود آزادگان دفاع مقدس به میهن اسلامی عنوان کرد: در دوران اسارت رزمنده‌های دفاع مقدس سخت‌ترین محدودیت‌ها از هر لحاظ تحمیل شد ولی عزتمندی و مقاومت در آنها هویدا بود، طوری که مقام معظم رهبری آزادگان را الماس‌های درخشان نظام دانستند.

وی افزود: سال گذشته بنده توفیق پیدا کردم مسئولیت قرارگاه اربعین در استان تهران را به عهده گرفتم و در این راه سپاه پاسداران همکاری بسیار خوبی داشت. چه رازی در پیاده‌روی اربعین هست؟ آن سفره ۸۷کیلومتری باشکوه که در مسیر پیاده‌روی گسترده می‌شود، چه عظمتی دارد؟ همه اهل بیت (ع) چراغ‌های هدایت و کشتی‌های نجات هستند، ولی طبق روایت، کشتی امام حسین(ع) ما را سریع‌تر به سرمنزل مقصود می‌رساند.

اوحدی تصریح کرد: آیت‌الله وحید خراسانی به بنده امر کردند و گفتند هر وقت در جمع زائران اربعین و خدمت‌گزاران به اربعین بودید، این حدیث قدسی را نقل کنید. کسی که سیدالشهدا(ع) را در کربلا زیارت کرد، مانند این است که خدا را در عرش زیارت کند. در واقع کسانی که در اربعین خدمت می‌کنند، به خود خدا خدمت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خلاقیت بی‌نظیری در استفاده از مناسبت‌های مذهبی داشته است، بیان کرد: اربعین سیدالشهدا(ع) به تعبیر مقام معظم رهبری جاذبه حسینی است. امیدوارم خدا توفیق دهد با کمک همکاران این قرارگاه را با نگاه مردمی پیش ببریم و اراده‌مان این است که یک ریال بودجه دولتی نگیریم. هر گاه به مردم مراجعه کردیم، ما را یاری کردند و کار را به بهترین نحو پیش بردند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: ان شالله اربعین امسال سوگواره هنر اربعین را در همه رشته‌ها برگزار می‌کنیم تا اهالی شعر و ادب، سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و... در این عرصه هنرنمایی کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: اربعین می‌تواند راه را برای ظهور هموار کند

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران با ابراز خرسندی از حضور در محفلی که به نام امام حسین(ع) برپا شده، بیان کرد: از آقای اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم که راه را برای انتقال گوشه‌ای از ارزش‌های والا و ماندگار اربعین حسینی هموار می‌کنند و امیدوارم این قرارگاه برای هنرمندان و صاحبان فکر و ذوق بستر خوبی فراهم کند تا بتوانند در این عرصه مؤثر باشند و آثار هنری بیافرینند. برای سردار یزدی، شهردار منطقه ۸ و سایر بزرگواران نیز آرزوی توفیق دارم.

وی افزود: تکیه ما به صاحبان اندیشه و هنر است و مطمئناً این عزیزان با حضور ارزشمندشان این قرارگاه را در سطح عالی‌ای از غنا قرار خواهند داد. امیدوارم کشور عزیز ما همواره به نور امام حسین(ع) نورانی باشد و می‌توان گفت در این عصر، اربعین اباعبدالله(ع) می‌تواند عطر ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) را به مشام برساند و راه را برای ظهور هموار کند. هنرمندان نیز در این راستا همکاری می‌کنند و توفیق خواهند داشت.

رسول نجفیان هنرمند پیشکسوت دیگر سخنرانی بود که روی صحنه رفت و بیان کرد: ماجرای اربعین یک شگفتی است که در دنیا به وجود آمده و پشت دشمنان را می‌لرزاند. من ۳۰ سال در روستاها شاهنامه‌خوانی‌ها، مثنوی‌خوانی‌ها و نواهای عاشورایی را جمع‌آوری کرده‌ام که برخی از آنها قدمت ۶۰۰-۷۰۰ ساله داشتند. به نظرم نوحه‌های عاشورایی یکی از ماندگارترین میراث‌های کشور است و امیدوارم این نوحه‌ها را با یک گروه ۵۰ نفره به اجرا در آوریم تا جوانان و نسل جدید از شنیدن این اشعار بهره‌مند شوند. این نوحه‌ها گنجینه‌های عظیمی است که باید به آن ارج بنهیم.

عبدالجبار کاکایی، شاعر شناخته‌شده نیز در این مراسم عنوان کرد: باید قدردان این حرکت فرهنگی باشیم که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود. برای شاعران آیینی نیز فرصتی فراهم شده که تکاپویی داشته باشند و حماسه اربعین در آثارشان تجلی پیدا کند. یکی از شرایط خلق اثر بزرگ، وجود سوژه و موضوع بزرگ است. امیدوارم شعر دینی ما بتواند حرکت عظیم و تاریخی مردم در پیاده‌روی اربعین حسینی را به خوبی بازتاب دهد.

در پایان مراسم از نشان قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین رونمایی شد. شعرخوانی عبدالجبار کاکایی، اجرای نوحه توسط رسول نجفیان، شعرخوانی احمد امیرخلیلی و اجرای گروه سرود دانش‌آموزی نسیم قدر از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

نظر شما