شناسهٔ خبر: 27377852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون کرمان:

۳۳۷ مورد خون اشعه دیده در کرمان تولید شد

کرمان - مدیرکل انتقال خون کرمان از تولید ۳۳۷ مورد خون اشعه دیده در این استان خبر داد و گفت: خون اشعه دیده برای پیوند سلول بنیادی، نوزادان نارس و بیماران دارای نقص ایمنی ارثی استفاده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله میرزایی صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: در حال حاضر در کشور بر روی فرآورده‌های نوین خونی کار می‌شود؛ از جمله خون اشعه دیده که در چهارماهه اول سال قبل ۶۴ مورد از آن تولید شده که در مدت مشابه امسال ۳۳۷ مورد تولید داشتیم یعنی پنج برابر سال قبل بوده است.

وی گفت: خون اشعه دیده برای بیماران پیوند سلول بنیادی، نوزادان نارس و برخی بیمارانی که نقص ایمنی ارثی دارند استفاده می‌شود.

میرزایی افزود: پذیره‌نویسی در زمینه اهدای سلول‌های بنیادی در سازمان انتقال خون وجود دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این سازمان خون نام‌نویسی کنند تا در صورت لزوم از خون آن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: اهدای خون برای سلول‌های بنیادی تقریبا شبیه پروسه اهدای خون است یعنی از رگ خون می‌گیرند و به بیمار تزریق می‌شود؛ همچنین همه اهداکنندگان می‌توانند نام‌نویسی کنند.

میرزایی در زمینه اهدا سلولهای بنیادی توسط اهداکنندگان تصریح کرد: افراد در ابتدا فکر می‌کنند که قسمتی از بدنشان را باید اهدا کنند و برای انجام این کار باید به اتاق عمل بروند اما این کار دقیقا شبیه اهدا خون است.

مراجعه ۱۶۵ نفر برای فرزیس پلاکت

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان عنوان داشت: از دیگر فرآورده‌های خونی می‌توان به فرزیس و فرزیس پلاکت اشاره کرد که در اهدا خون معمولی انجام می‌شود یعنی قسمتی از خون را که مورد نیاز است از خون جدا می‌کنیم و مابقی مشتقات خون را به بدن اهداکننده باز می‌گردانیم.

میرزایی گفت: هر واحد فرزیس معادل شش واحد پلاکت معمولی است؛ در واقع بیماری که به شش واحد پلاکت نیاز دارد به جای استفاده از پلاکت خون شش نفر از پلاکت خون یک اهداکننده بهره می‌برد.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان افزود: در چهار ماهه ابتدای سال ۹۶ ما ۹۵ مراجعه کننده فرزیس داشتیم در حالی که در مدت مشابه امسال ۱۶۵ مراجعه کننده وجود داشتند در حالی که فرزیس پلاکت برای افرادی که سرطان دارند بسیار مهم و موثری است.

وی گفت: ۹۵ درصد از اهداکنندگان خون مرد هستند و تنها پنج درصد از بانوان خون خود را اهدا می‌کنند در حالی که ۵۰ درصد از مصرف کنندگان خانم هستند.

وی افزود: بانوان به دلیل این فکر اشتباه که اهدا خون باعث کم‌خونی می‌شود از رفتن به سازمان انتقال خون پرهیز می‌کنند که اشتباه است.

نظر شما