شناسهٔ خبر: 27376723 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

کمپینی برای مقابله با خشونت در ورزشگاه‌ها

نوبت اهالی فوتبال رسید

در برنامه این هفته 90 نیز موضوع اصلی به خشونت عجیب در ورزشگاه‌های ایران اختصاص پیدا کرد و حالا دیگر رسانه‌ها نیز به دنبال راهکاری برای مقابله با این پدیده شوم هستند که یکی از این راهکارها ایجاد کمپینی تحت عنوان «نه به خشونت استادیوم‌‌ها» است و بسیاری از اهالی فوتبال از برانکو و شفر گرفته تا امیر قلعه‌نویی و بازیکنان فوتبال نیز به آن پیوسته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، خشونت در ورزشگاه‌ها اتفاق جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر وضعیت به مرز فاجعه رسیده و کار از توهین‌های مرسوم در ورزشگاه‌ها گذشته است. حملات وحشیانه و به‌شدت خطرناک، توهین‌های قومیتی و رفتارهای بعضا نژادپرستانه و جدایی‌طلبانه محیط ورزشگاه‌ها را به‌حدی آلوده کرده که بیم اتفاقاتی غیرقابل جبران می‌رود. واکنش فدراسیون فوتبال نیز در سال‌های اخیر نیز محرومیت تیم‌ها از حضور تماشاگران در برخی مسابقات بوده که البته نتیجه مثبتی به‌دنبال نداشته و اوضاع تنها وخیم‌تر شده است.

در آغاز دوره جدید لیگ برتر نیز تنها سه هفته لازم بود که بار دیگر شاهد اغتشاش و خشونت بیش از حد در ورزشگاه باشیم. در هفته سوم لیگ در بازی استقلال‌خوزستان و پرسپولیس اتفاقات دو سال قبل تکرار شد و دو تیم زیر بارش سنگ و در فضایی کاملا ناامن به مصاف هم رفتند. یک روز بعد در تهران و در جریان بازی استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز این اتفاقات رخ داد و البته در شهرهای دیگر نیز شاهد رفتارهای مشابه بودیم.

در برنامه این هفته 90 نیز موضوع اصلی به خشونت عجیب در ورزشگاه‌های ایران اختصاص پیدا کرد و حالا دیگر رسانه‌ها نیز به دنبال راهکاری برای مقابله با این پدیده شوم هستند که یکی از این راهکارها ایجاد کمپینی تحت عنوان «نه به خشونت استادیوم‌‌ها» است و بسیاری از اهالی فوتبال از برانکو و شفر گرفته تا امیر قلعه‌نویی و بازیکنان فوتبال نیز به آن پیوسته‌اند.

پژمان راهبر از اهالی قدیمی رسانه‌های ورزشی که در رسانه خود این کمپین را راه‌اندازی کرده در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «بازی‌های هفته سوم بسیار هشدار ‌دهنده بود و این نگرانی را ایجاد کرده که حتی باعث تعطیلی فوتبال شود. ما اصولا مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به فوتبال درست انجام نمی‌دهیم یعنی نانی از سفره فوتبال برداشت کردیم اما حاضر نشدیم بخشی از سرمایه را به فوتبال بازگردانیم.»

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر در فوتبال ما یک خلأ وجود داشته؛ ستاره‌های فوتبال و مدیران باشگاه‌ها و نقش اول‌های این رشته هرگز موضع درستی در قبال این ماجراها نگرفته‌اند. همیشه وقتی فحاشی از نظر اهالی فوتبال بد و ناپسند است که علیه خودشان باشد و اگر علیه تیم رقیب باشد شاید حتی استقبال کنند و خوشایندشان باشد چون واکنشی نشان نمی‌دهد. این در حالی است که دامنه این اتفاق روزی گریبان همه را خواهد گرفت.»

سردبیر سایت ورزش سه تصریح کرد: «اهمیت زیادی دارد که ستاره‌های فوتبال در راس کار برای مقابله با این پدیده قرار بگیرند. از آنها خواسته‌ایم وقتی در ورزشگاه با این رفتارها مواجه می‌شوند واکنش نشان دهند و حتی تهدید به ترک زمین کنند. در ایران فقط محمد مایلی‌کهن چنین کاری را در تیم‌های مختلف انجام داده اما خودش اعتقاد دارد تنها واکنشی که بقیه به این حرکت وی داشته‌اند مسخره کردن بوده است. خصوصا روزی که در نشست خبری به‌خاطر فحاشی به یک داور گریه کرد و ما همان روز باید موضوع را جدی‌تر می‌گرفتیم. به هر حال فضای ورزشگاه‌ها جالب نیست و حضور تماشاگران نیز کمتر از قبل شده ضمن اینکه فکر می‌کنم با حضور خانواده‌ها اوضاع بهتر خواهد شد. در گذشته فضای ورزشگاه‌ها به اندازه امروز آلوده نبود.»

وی تاکید کرد: «اهالی فوتبال تا امروز به‌خوبی همراهی کردند. بقیه رسانه‌ها نیز باید همراهی کنند چراکه این ایده اختصاص به رسانه خاصی ندارد و یک حرکتی است که جامعه فوتبال باید با آن همراه شود.» مهدی رحمتی، جلال حسینی، پژمان منتظری و... از‌جمله نفراتی هستند که تاکنون به وضعیت موجود واکنش نشان داده‌اند و پیش‌بینی می‌شد نفرات بیشتری در مقابل خشونت موضع‌گیری رسمی خود را اعلام کنند هر‌چند که کماکان به‌نظر می‌رسد بهترین راه برای پایان دادن به این فضای مسموم، برطرف کردن همان نقصی است که مخاطبان 90 به آن ‌رای دادند؛ «ضعف در کنترل، عدم‌شناسایی و برخورد با تماشاگران متخلف».

نظر شما