شناسهٔ خبر: 27376626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار داخلی

مسیحیان ایران به پدرخوانده های آمریکایی"نه" گفتند/ وزیر ارتباطات درباره نسخه‌های فارسی تلگرام آخرین هشدار را داد/ کارشناسان از خطر بزرگ تحریم نفتی تهران هشدار دادند/ نفس آسمان سیستان به شماره افتاد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

مسیحیان ایران به پدرخوانده های آمریکایی"نه" گفتند

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان و نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: آشوریان و جامعه مسیحی ایران به نسخه پیچی و پدرخواندگی آمریکا نیاز ندارند و در آرامش زندگی می کنند. یوناتن بت کلیا با صدور بیانیه ای با عنوان «پدرخوانده های آمریکایی و اقلیت های دینی در جهان» با محکومیت جنایت ها علیه مسلمانان و اقلیت های دینی در سراسر جهان نسبت به مواضع مقامات آمریکایی درباره این مساله واکنش نشان داد و افزود: سیاستمداران آمریکایی ترامپ بهتر است چاره ای برای اعمال خود و نوچه هایشان که در جهان علیه اقلیت های دینی اقدام می کنند، بیاندیشند و برای ایران دل سوزی نکنند. بت کلیا با اشاره به اینکه مدتی است اقلیت ها در جهان مورد آزار قرار می گیرند، ادامه داد: به راستی اگر این قدر قدرت های آمریکایی دلواپس اقوام و امت ها هستند چرا گوشه چشمی به اقلیت اعراب فلسطین در سرزمین اشغالی ندارند؟وی اضافه کرده است: بی تردید آنان با خبر هستند که رژیم صهیونستی با وضع قوانینی اقلیت اعراب فلسطینی ساکن در آن کشور را شهروند درجه یک نمی داند.نماینده آشوریان ایران در مجلس افزوده است: اگر آقایان دل نگران اقلیت ها هستند چرا به وضع فلاکت بار مسلمانان میانمار که در خون غرق شده اند و در اردوگاه های مفلوک بنگلادش روزگار می گذرانند، نگاهی از سر ترحم نمی کنند؟مایکل پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر در پیام توییتری خود عنوان کرده است که اقلیت های دینی ایران مورد ظلم و ستم واقع می شوند.

 

وزیر ارتباطات درباره نسخه‌های فارسی تلگرام آخرین هشدار را داد

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان مهلت داده شده از سوی شورای عالی فضای مجازی به نسخه های فارسی تلگرام برای بومی سازی این نرم افزار ها باقی مانده است، وزیر ارتباطات در جدید ترین اظهار نظر خود، ضمن اعلام این که درباره امنیت نسخه های غیررسمی تلگرام هنوز گزارش مستندی در دست نیست، تاکید کرده است که امنیت هاتگرام وطلاگرام را تایید نمی کنیم.او در عین حال با بیان این که پیشتر درباره حریم خصوصی افراد به آن ها تذکر داده ایم،افزود: وزارت ارتباطات هیچ حمایتی از هاتگرام و تلگرام طلایی نکرده است به علاوه ما تصمیم گیر درباره فیلترینگ هاتگرام و تلگرام طلایی نیستیم.گسترش فعالیت هاتگرام وطلاگرام به عنوان نسخه های فارسی تلگرام، اتفاقی است که پس از فیلتر شدن تلگرام رخ داد. به طوری که از اردیبهشت امسال و بعد از مسدود سازی تلگرام ، رفته رفته میزان استفاده از فیلترشکن و نسخه‌های غیر رسمی تلگرام افزایش یافت و طبق آخرین آمار ها ، تعداد کاربران ایرانی این نرم افزارها به حدود 30 میلیون نفر رسید. به گفته دکتر فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، این نرم افزارها تا 15 شهریور مهلت دارند که به پیام رسان 100 درصد بومی تبدیل شوند.نسخه‌های رنگارنگ غیر رسمی تلگرام بسیار زیادند و هرکدام مزیتی نسبت به نسخه دیگر دارند که اشتیاق کاربر را برای نصب آن ها بیشتر می‌کند. اما به جز دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربر، هویت ناشناخته سازنده برنامه هم موجب شبهه و تردید در نصب برنامه‌ها می‌شود.

 

کارشناسان از خطر بزرگ تحریم نفتی تهران هشدار دادند

خبرگزاری رویترز نوشت: کارشناسان برجسته حوزه انرژی معتقدند که قیمت نفت در ماه های آتی به سطح تاریخی خود باز خواهد گشت و احتمال دارد که قیمت هر بشکه نفت خام به 150 دلار برسد. «ویل اسمیت» دیگر کارشناس اقتصادی این موسسه هم با پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار ظرف مدت 12 تا 18 ماه، گفت: احتمال می‌رود تولید نفت ونزوئلا هم که با بحران اقتصادی دست به گریبان است، به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد.وی افزود: احساس نمی‌کنیم که عموم سرمایه‌گذاران هنوز به این موضوع ورود کرده باشند و تنها برخی به تازگی توجه نشان داده‌اند و این مساله [افزایش شدید قیمت نفت] همه را شوکه خواهد کرد.کارشناسان پیش از این هم درخصوص پیامدهای تحریم ایران بر بازار جهانی انرژی هشدار داده بودند.اخیرا آژانس بین المللی انرژی هم در گزارشی، با بررسی پیامد تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بازار جهانی نفت، هشدار داده بود که این اقدام می تواند مشکلی جدی برای حفظ تولید در سطح فعلی ایجاد کند. در خواست آمریکا از کشورها برای جلوگیری از خرید نفت ایران با مخالفت جدی خریداران بزرگ نفت ایران از جمله چین و هند مواجه شده است.در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران حتی در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با رشد 30 درصدی به رکورد 768 هزار بشکه در روز رسیده است.اخیرا حتی پس از خروج شرکت فرانسوی توتال از کنسرسیوم بین المللی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) سهم این شرکت را در اختیار گرفت و به کار ادامه داد.

 

نفس آسمان سیستان به شماره افتاد

با گذشت چهار روز از شروع توفان شن در منطقه سیستان، همچنان غلظت گرد و خاک در این منطقه بحرانی است به طوری که اکنون به ۶۳ برابر حد مجاز رسید.با آغاز وزش باد‌های ۱۲۰ روزه که از بستر دریاچه خشک هامون گذر می‌کند، بسیاری از شهر و روستا‌های استان سیستان و بلوچستان دچار بحران ریزگرد‌ها می‌شود و عملاً نفس مردم برای مدتی طولانی به شماره می‌افتد.از دیگر تاثیرات پدیده طوفان و گرد و غبار ، تشدید بیماری های تنفسی در این منطقه است که سبب شده تعداد زیادی از ساکنان سیستان به مراکز درمانی مراجعه کنند. این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هم اکنون آب و هوای شهر زابل و و روستا‌های مجاور به شدت آلوده است و این وضعیت سبب شده تا مردم امید‌های خود را از دست بدهند و به جامعه‌ای افسرده تبدیل شوند.نرگس مقیمی گفت: ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک در سه روز گذشته میان مردم توفان زده ۲۵ روستای منطقه سیستان واقع در شمال این استان توزیع شده است.مرتضی فرجی کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در سیستان با سرعت ۸۱ کیلومتر بر ساعت علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی را در زابل به ۲ هزار متر کاهش داده است.وی با اشاره به اینکه در پی این رخداد علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی نیز کاهش یافت، افزود: این شرایط علاوه بر کاهش دید افقی موجب کاهش کیفیت هوا و اختلال تردد در مسیر‌های مواصلاتی منطقه سیستان شده است.

 

تخصیص میلیاردی برای تامین کود کشاورزی تایید شد

وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای، اولویت های تامین ارز یارانه ای برای واردات انواع کود شیمیایی را اعلام کرد که بر اساس آن، با 98 میلیون دلار تخصیص ارز در این زمینه موافقت شده است. اولویت های تخصیص ارز انواع کود کشاورزی به شرح زیر است: سوپرفسفات تریپل، سولفات پتاسیم گرانوله (مصرف مستقیم)، دی آمونیم فسفات، سولفات پتاسیم (قابل حل در آب)، پتاسیم کلراید، سولفات آمونیوم، مونو آمونیوم فسفات، مونو پتاسیم فسفات، اسید فسفریک، اوره فسفات، سولفات منگنز (حداقل 30 درصد) و سولفات مس (حداقل 25 درصد).انواع دیگر کود شیمیایی شامل اسید بوریک (حداقل 17 درصد)، fe- eddha (حداقل 6 درصد)، fe- edta (حداقل 13 درصد)، mn- edta (حداقل 13 درصد)، zn- edta (حداقل 15 درصد)، cu- edta (حداقل 13 درصد)، اسید هیومیک پودری حداقل(50 درصد)، اسید فولیک پودری (حداقل 25 درصد) جلبک دریایی پودری (حداقل 100 درصد) و اسید آمینه پودری (حداقل 25 درصد برای مصرف مستقیم و ماده اولیه تولید) است.از شانزدهم مردادماه بسته جدید ارزی دولت اجرایی شد و کودهای کشاورزی در دسته یکم قرار گرفت که از ارز دولتی بهره مند می شوند.

 

شهرداری بهسازی را آغاز کرد

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گفت که 52 درصد از معاملات شهرداری در سال 95 و نیمه نخست سال گذشته به روش ترک تشریفات و بدون مناقصه واگذار شده است. سید حسن رسولی در مراسم رونمایی از سند برنامه عملیاتی توسعه منابع انسانی منطقه 15 شهرداری تهران با بیان اینکه «به تازگی گفته شده یکی از اعضای شورای شهر تهران اختلاس کرده است، با کنایه اظهار داشت:« باید دراین‌باره بگویم که بلد نیستیم اختلاس کنیم، چراکه این کار تخصصی باید به افراد حرفه ای سپرده شود.»وی با تاکید بر اینکه شهروندان توقع خدمت صادقانه، پاک دستانه و بی منت از اعضای شورای شهر تهران دارند، تصریح کرد: هیچ کدام از اعضا برای تصدی پست یا مسئولیت دولتی از شورای شهر خارج نخواهند شد و با وکالت از شهروندان، شهرداری را راهبری می کنند.

 

زخم آسیب های اجتماعی در پایتخت عفونت کرد

آنطور که مددکاران و فعالان اجتماعی می گویند اقداماتی که در گذشته برای حل یا کاهش آسیب های اجتماعی انجام شده کارساز نبوده و در برخی موارد حتی این مساله به یک زخم عفونی تبدیل شده است. از فقر بگوییم یا اعتیاد، کودکان کار یا طلاق، تن فروشی یا استرسی که در چند سال اخیر بیشتر جان مردم را می گیرد؛ آمارها و مطالب ارائه شده در حوزه آسیب های اجتماعی که در نشست مدیریت شهری و چالش آسیب های اجتماعی به همت مرکز مطالعات شهرداری تهران در ایوان شمس پایتخت برگزار شد نشان می دهد که سیاست های مولد فقر و توسعه نامتوازن علت‌العلل آسیب اجتماعی است، جمع آوری راه حل نیست و باید این واقعیت را دید که زنگ خطر این آسیب ها به صدا درآمده و باید با فوریت فکری برای آن کرد.همچنین ساختار معیوب و علمی نبودن اقدامات انجام شده را شاید بتوان به عنوان فصل مشترک دیگر صحبت های سخنرانان برنامه امروز دانست و به اذعان برخی از این افراد حتی بسیاری از اقداماتی که در گذشته توسط نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران انجام شده وضع را به مراتب بدتر نیز کرده است. وی خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی به مرحله انفجار رسیده و شخصیت اول کشور نیز بر رسیدگی به آن تأکید کرده است.

 

پرونده احتکار به دو برند معروف کره ای رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا فقط به سود می اندیشند، گفت: دو برند معروف خارجی کره ای نیز لوازم خانگی را در انبارهای خود در این استان احتکار کردند. وی ادامه داد: تعزیرات استان تهران در بازدید از انبار یکی از این برندها، با بیش از 60 هزار قطعه کالای انباری مواجه شده درحالی که ماه ها است کالاهایش را در نمایندگی های زیرپوشش خود عرضه نکرده است.این مسئول تصریح کر د: برندهای کره ای بیش از ٢٠ سال است در بازار ما فربه شده اند و بخش مهمی از گردش مالی را در ایران دارند اما همیشه زودتر ازسایر برندها به استقبال تحریم می روند و نیاز است با کمک وزارت امور خارجه خط مشی در این بخش تدبیر شود. امامی امین با بیان اینکه 70 هزار تن کالا در گمرک های تهران موجود و به بازار نرسیده است افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از ابلاغ دستورالعمل باید زیرساخت های آن را در بازار فراهم می کرد.

 

عتیقه پنج هزار ساله در جیرفت کشف شد

سرپرست فرماندهی انتظامی جیرفت گفت: با تلاش ماموران پلیس امنیت سه قطعه عتیقه با قدمت پنج هزار سال در این شهرستان کشف شد. سرهنگ رضا محمدرضایی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران ،افزود: کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی این اشیای عتیقه هستند و اخبار تکمیلی در این زمینه اعلام خواهد شد‌.شهرستان جیرفت یکی از مناطق تاریخی استان کرمان به شمار می رود به گونه ای که بسیاری از کاوشگران اعلام کرده اند جیرفت متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد بوده و نخستین تجربه شهرنشینی هم در این منطقه رقم خورده است.بنا به گفته مسئولان میراث فرهنگی، هنوز آثار ارزشمندی در مناطق حفاظت شده این شهرستان وجود دارد که به واسطه نبود اعتبارات مالی مناسب هیچ گونه تلاشی برای کشف این آثار انجام نگرفته است.این شهرستان با جمعیت 300 هزار نفری در فاصله 230 کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

 

سران سه قوه سیاست‌های مبارزه با جنگ روانی را تصویب کردند

در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رییس جمهور؛ سیاستهای کلان اطلاع رسانی برای مبارزه با جنگ روانی و مسائل اقتصادی تصویب شد. در این جلسه راهکارهای لازم برای تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت مردم از طریق اطلاع رسانی برای مبارزه با هر نوع اختلال در تنظیم بازار و همچنین برخورد قاطع و عادلانه با هر گونه فساد در چرخه فعالیتهای اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

مجلس 31 ابر بدهکار بانکی را به قوه قضائیه ارجاع داد

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نسبت به ارسال اسناد و مداراک تخلفات و معرفی متخلفین از جمله 31 ابر بدهکار بانکی به مسئولان عالی کشور از جمله رئیس قوه قضائیه اقدام کردیم. وی ضمن تاکید بر لزوم محاکمه عادلانه و فوری مفسدان اقتصادی، نامه اخیر رئیس قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب را قابل تحسین اما دیر هنگام توصیف کرد و گفت: در جامعه اسلامی برخورد با مفسد اقتصادی و کارگزار حکومتی که دچار تخلف شده است، باید در کمترین زمان و به صورت علنی صورت پذیرد در این موضوع نیز بارها اقدام به ارسال اسناد و مدارک تخلفات و معرفی متخلفین از جمله 31 ابر بدهکار بانکی به مسئولین عالی کشور از جمله رئیس قوه قضائیه کردیم و اعلام کردیم آماده انتشار اسامی نیز هستیم حتی اگر این مسئله منجر به پرداخت هزینه شود.

 

اسناد،عمر «ازدواج‌ سفید» در کشور را تخمین زد

یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام داده است گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است. ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال «سن» داشتند. همچنین ۶۲ درصد آنها دارای «تحصیلات» کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند.این مردم شناس با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام‌شده، عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است تصریح کرد: ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال قرار داشتند. ۶۲ درصد آنها دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد آنها در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند. مهمترین شیوه آشنایی که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.وی همچنین با بیان اینکه ۳۹ درصد از افراد مورد پژوهش اظهار کرده بودند نسبت به دین بی‌اعتقاد هستند ادامه داد: ۵۷ درصد از آنها دارای اعتقادات کم و تنها ۲.۹ درصد از آنها نسبت به دین معتقد بوده‌اند. همچنین ۵۲ درصد از آنها که بیش از ۴۰ درصد زنان بودند امید داشتند که ازدواج سفید آنها در آینده به ازدواج رسمی ختم شود؛ این در حالیست که ۴۷ درصد که عمدتا مردان بودند قصد نداشتند تا در آینده ازدواج رسمی داشته باشند. برای ۸۸ درصد از این افراد مسئله بکارت اهمیت نداشته و تنها برای ۱۱ درصد از آنها اعتقاد به این مسئله وجود داشت.

 

"محسن رضایی" تحریم نفتی ترامپ را دور زد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترامپ می‌خواهد جلوی فروش نفت کشورمان را بگیرد در حالی که راهکار خروج از این وضعیت و حصول درآمدهای ارزی بیشتر وجود دارد ... دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شرایط کنونی بهترین فرصت است تا در حوزه اقتصاد هم به اصل خودمان بازگردیم؛ برخی الآن درباره تهدید ترامپ مبنی بر ممانعت از فروش نفت ایران می‌گویند در حالی که می‌توان بیش از این ظرفیت را با ایجاد مینی‌پالایشگاه در مرزهای کشور و ارتباطی که با 14 کشور همسایه داریم، زمینه فروش ایجاد کنیم.وی یادآور شد: با این کار، درآمد ارزی کشور دو برابر خواهد شد؛ با توجه به اینکه تمرکز تحریم‌ها بر بانک‌های بزرگ، بیمه‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ است، می‌توانیم به‌راحتی با تمرکز بر شرکت‌های کوچک، فعالیت‌های اقتصادی‌مان را داشته باشیم.

 

رهبری با «حکم حکومتی» حجت را بر قوه قضاییه تمام کرد

بر عکس آن چیزی که ستاد جنگ روانی دشمن قصد دارد این روزها به جامعه ما القاء کند و متاسفانه خود ایرانی‌ها، از طیف‌های مختلف سیاسی و فکری هم در آن دام افتاده‌اند، با وجود تایید همه مشکلات، کمبودها و مفاسد اقتصادی که بنا به دلایل فوق‌الذکر بیشتر اخبارش را می شنویم، نه فساد در جامعه ما آن قدر گسترده است که «سیستماتیک» باشد و همه تار و پود کشور را گرفته باشد و نه شرایط «فاجعه‌بار» و «بحرانی» است. شرایط فاجعه‌بار و بحرانی مربوط به زمانی است که کارکردهای معمول دستگاه های حاکمیتی مختل شود، خدمات عمومی انجام نگیرد یا با اختلال عمده مواجه باشدبه تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، ما قطعا دچار مشکلات زیادی هستیم، ولی دچار «بحران» و «بن بست» نیستیم.قوه قضاییه که چند هفته‌ای است با به کارگیری بخش عمده توان و اختیارات خود، وارد عرصه دشوار مبارزه با مفاسد اقتصادی شده (که بیشتر ان مربوط به برخی بیماری‌های چند دهه‌ای در اقتصاد  و فرهنگ اقتصادی ماست)، برای آن که این توان و اختیارات خود را مضاعف کند تا جوابگوی مطالبات به حق مردم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد، در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب (که در جایگاه ولی فقیه اختیارات قانونی دارد)، برای شرایط جنگ اقتصادی، درخواست اختیارات ویژه کرده است؛ شرایطی که قبل‌تر توسط رهبر انقلاب به مردم و مسئولین گفته شده است؛ (جنگ اقتصادی و جنگ معیشت) رهبر انقلاب، با استفاده از اختیارات فقهی و حاکمیتی خود در جایگاه «ولی فقیه» می‌تواند و این اختیار را دارد که در جهت مصلحت جامعه اسلامی، به کارگزاران حکومت در شرایط خاص، اختیارات خاص بدهد. رهبر معظم انقلاب با در نظر گرفتن شأن ولایت خود، برای آن که حجت را در برخورد با مفاسد تمام کرده باشند، با درخواست‌های رییس محترم قوه موافقت فرمودند.

 

رتبه ایران در بخش ناوبری فضایی منطقه تک رقمی شد

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص رتبه ایران در حوزه فناوری های فضایی در منطقه، بیان کرد: به منظور درک بهتر از وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه اقدام به ترازیابی در بخش‌های مختلف کردیم.وی افزود: بر این اساس ایران در زمینه پرتاب و زیر ساخت‌ها رتبه دوم، در علوم اکتشافات رتبه دوم، در بخش سنجش از راه دور پنجم، در حوزه مخابرات رتبه هفتم، در بخش فناوری‌های ماهواره رتبه پنجم و در بخش ناوبری رتبه دوم در منطقه را از آن خود کرده است.به گفته منطقی، مسیر توسعه فناوری فضایی ایران از سال ۸۵ با تدوین برنامه فضایی اول با تاکید بر قابلیت سازی و حضور در فضا آغاز شد و در این سال ها به سرعت رشد کردیم.وی همچنین عنوان کرد: رشد ایران در زمینه کسب و توسعه فناوری های فضایی بسیار قابل قبول بوده و همچنان در این زمینه به دنبال کسب تجربیات و موفقیت های بیشتر هستیم.

 

سکه دوباره به تب افزایش قیمت دچار شد

هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و 16 هزار تومان و سکه طرح جدید سه میلیون و 553 هزارتومان به فروش رسید. نیم سکه با قیمت یک میلیون و 852 هزار تومان، ربع سکه 941 هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۱1 هزار تومان داد و ستد شد.

 

بلیت ریالی قیمت ایرلاین ها را پایین کشید

سخنگوی سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه ایرلاین‌ها موظف به عرضه ریالی بلیت‌های خود هستند، گفت: با تخصیص ارز به ایرلاین‌ها از طریق سامانه نیما، قیمت بلیت کاهش خواهد یافت.جعفرزاده درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچگونه نرخ تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نکرده است؛ آنچه که مطرح بوده  است که به خاطر نواسانات ارزی و این مساله که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تاثیر قرار گرفته است.وی ادامه داد: عبور از این وضعیت و ایجاد ثبات نرخی نیازمند به همکاری همه دستگاه‌ها است، این باور به وجود آمده است و امیدواریم که بتوانیم خدمات خوبی را به مردم ارائه بدهیم.

 

وزارت خارجه به شایعات دریای خزر پاسخ داد

قاسمی: هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون نظام حقوقی دریای خزر سلب نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص برخی اظهار نظر های غیر کارشناسی و فضاسازی ها از نشست امروز سران کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت: برخی گمانه زنی ها و اظهارات مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست چرا که اساسا کنوانسیونی که امروز به امضاء سران ۵ کشور ساحلی خزر می رسد چارچوب های کلی همکاری ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می کند و با توجه به خاص بودن این دریاچه بزرگ، رژیم حقوقی خاصی فارغ از کنوانسیون های موجود تدوین و اجرا خواهد شد.قاسمی گمانه زنی ها در خصوص پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آنرا رد کرد و افزود: موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست؛ چرا که سواحل خزر از پیچیدگی هایی برخوردار است که نیازمند گفتگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر ۵ کشور نتایج مطلوب حاصل گردد.قاسمی تاکید کرد: از دستاوردهای این کنوانسیون این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و ۵ کشور هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند.لازم به یادآوری است کنوانسیون مزبور حاصل بیش از دو دهه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف میان مقامات کشورهای ساحلی دریای خزر است.

 

اکتشافات جدید ذخایر طلای کشور را بالا کشید

بر پایه اکتشاف های جدید 40 تن به ذخیره طلای کشور اضافه شد. رئیس هیئت عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن ایران (ایمیدرو) گفت: اکتشاف معادن روباز بزرگ کشور در حال پایان است اما ذخایر بالایی در معدن های زیرزمینی و عمیق داریم که باید از توان بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.مهدی کرباسیان افزود: برنامه ریزی برای اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور در اولویت قرار گرفت و به طور جدی از بهار 1393 آغاز شد و با این برنامه، تاکنون 200 میلیون تن به مجموع ذخایر قطعی کشور اضافه شده و تا 300 میلیون تن ذخایر جدید نیز پیش بینی می شود.کرباسیان به ذخایر طلای کشور هم اشاره کرد وافزود: بر پایه اکتشاف های جدید 40 تن به ذخیره طلای کشور اضافه شد.کرباسیان افزود: معادن طلا در 16 استان کشور وجود دارد و در سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی معادن جدیدی کشف شده است و تولید طلای کشور تا پایان امسال از حدود پنج تن به هشت تن افزایش می یابد.

 

وزارت بهداشت،آخرین آمار ایدزی را منتشر کرد

محمدمهدی گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در باره این خبر توضیح داد و گفت: براساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده باید اعلام کرد که تعداد موارد ذکر شده در رابطه با موارد ابتلا از صحت برخوردار نیست و آمار مبتلایان کمتر از تعداد منتشر شده است.  وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر  با افزایش شیوع ایدز روبرو نیستیم، اظهار کرد: طبق آخرین آمارها ابتلا به این بیماری در معتادان تزریقی از ۲۵ تا ۳۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده است. آمار ابتلا به ایدز زمانی در زندانیان چهار درصد بود که الان به ۰.۸ درصد رسیده است. در زنان آسیب پذیر نیز این رقم ۲.۱ درصد و در مردان آسیب پذیر کمتر از پنج درصد گزارش شده است. در ترنس جندرها- افرادی که جنسیت مبهمی دارند- نیز آمار ابتلا به ایدز  ۱.۹ درصد است. شیوع این بیماری افزایش پیدا نکرده است، گاهی شیوع به این معنی است که بیماریابی ما دقیق‌تر شده است و موارد را بهتر پیدا کرده‌ایم. با یک عدد نمی‌توان به این نتیجه رسید که وضعیت بدتر شده است.وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید بیماریابی را بهتر و بیشتر انجام دهد، ادامه داد:  شناسایی بیشتر به این معنی است که  آمار 38 هزار مورد بیمار ثبت شده به آمار تخمینی ۶۰ هزار مورد نزدیک شود. بهبود پیدا کردن بیماریابی به نفع کشور است و شناسایی و برنامه‌های پیشگیری به این واسطه بیشتر می‌شود. همچنین موارد شناسایی شده نیز به سمت درمان هدایت می‌شوند و انتقال بیماری کاهش می‌یابد.سیدعلی نقی در ادامه با اشاره به تغییر الگوی انتقال این بیماری در کشور، بیان کرد: در دهه ۷۰ تعداد معتاد تزریقی زیاد بود و فرد نیز از همان طریق به ایدز مبتلا می‌شد، اما امروز در زندان‌ها میزان تزریق کاهش یافته است؛ به همین دلیل آمار ایدز در زندان‌ها از ۲۵ تا ۳۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده است.

نظر شما