شناسهٔ خبر: 27375968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

مردم عراق اجازه تامین خواسته آمریکا را نمی‌دهند

بعد از موضع‌گیری جریانات سیاسی، دولتمردان و مردم عراق مواضع نخست‌وزیر این کشور متعادل شد و دفتر آقای عبادی اعلام کرد منظور از اظهارات نخست‌وزیر این نبوده که بخواهیم تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را اجرا کنیم. در سخنان اخیر آقای عبادی هم این تغییر موضع مشاهده می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هفته گذشته نخست‌وزیر عراق درباره پایبندی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، در موضع اولیه این تحریم‌ها را نکوهش و اعلام کرد به خاطر ساختار مالی و بانکی عراق مجبور به رعایت تحریم‌ها هستیم. هیچ‌توجیهی برای این موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق وجود ندارد، زیرا منافع دولت عراق در چارچوب همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد. تجربه چند دهه گذشته ثابت کرده ایران تنها کشوری است که به‌طور واقعی و حقیقی در همه زمینه‌ها از مردم عراق حمایت کرده است. به همین دلیل هم موضع آقای العبادی مورد نکوهش تمامی مقامات سیاسی، رهبران احزاب و مراجع دینی و حتی حزب آقای العبادی قرار گرفت و حزب الدعوه هم آن را محکوم کرد. واقعیت هم این است نخستین کشوری که از قطع روابط با جمهوری اسلامی، خسارت می‌بیند، عراق است.

بعد از موضع‌گیری جریانات سیاسی، دولتمردان و مردم عراق مواضع نخست‌وزیر این کشور متعادل شد و دفتر آقای عبادی اعلام کرد منظور از اظهارات نخست‌وزیر این نبوده که بخواهیم تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را اجرا کنیم. در سخنان اخیر آقای عبادی هم این تغییر موضع مشاهده می‌شود.

موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق درباره پیروی از تحریم‌های آمریکا، هیچ‌گونه تاثیری در روابط رو به رشد و همکاری‌های همه‌جانبه بین دو کشور نخواهد گذاشت. آینده‌ای که از فضای سیاسی عراق ارزیابی می‌کنم این است که یکی از ویژگی‌های پارلمان و دولت جدید عراق، مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا و اشغالگری آنها خواهد بود. امروز نیروهای مقاومی که در برابر جریانات تروریستی مثل داعش ایستاده‌اند، صدای سیاسی‌شان در پارلمان آتی عراق طنین‌انداز خواهد شد.  شرایط فعلی عراق به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند هر خواسته آمریکایی‌ها را تامین کنند. ضمن اینکه مردم عراق اجازه چنین چیزی را نمی‌دهند. آمریکایی‌ها با 160 هزار نیروی نظامی و سه هزار دیپلمات و مستشار نظامی عراق را اشغال کردند و به دنبال این بودند که در عراق، دولت آمریکایی ایجاد کنند؛ حضور نظامی پیدا و روابط خارجی عراق را مدیریت کنند اما در هیچ‌کدام از اینها موفق نشدند. اگر آمریکایی‌ها بخواهند بر این مواضع پافشاری کنند، قطعا با واکنش منفی دولت، مردم و پارلمان مواجه خواهند شد. اما باید این را هم در نظر داشت که تهران باید دیپلماسی‌اش با بغداد را تقویت و قراردادهای اقتصادی به نفع هر دو کشور را با عراق منعقد کند. 

تجربه و نکته آموزنده این اتفاق این است هر کشوری که با آمریکا در تعامل باشد، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر بانک مرکزی و بانک تجارت عراق با آمریکا بر مبنای ارز دلار همکاری می‌کند و آمریکایی‌ها هم با سوءاستفاده از این وضعیت، تلاش می‌کنند عراق را مجبور به پیروی از تحریم‌های ایران کنند.

 

* نویسنده : حسن کاظمی قمی/ سفیر اسبق ایران در عراق

نظر شما