شناسهٔ خبر: 27375554 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

با چشمان باز انتخاب رشته کنید (بخش یازدهم)

قطب علوم انسانی کشور را برای تحصیل انتخاب کنید

نویسنده : صدرا صدوقی روزنامه نگار

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تحصیل علم و دانش در نگاه اول کار ساده‌ای است که خیلی‌ها به آن علاقه دارند. اما زمانی‌که به صورت رسمی به محیط آموزشی وارد می‌شوند، متوجه می‌شوند درس خواندن به این راحتی‌ها هم که فکر می‌کردند نیست. البته این همه ماجرا نیست؛ عواملی هم هستند که خشکی محیط تحصیل را کاهش و انگیزه دانشجو را برای تحصیل افزایش می‌دهند؛  استادان کارآمد، فضای آموزشی بزرگ و مهندسی‌ساز و زیبایی بصری محیط دانشگاه، همه‌وهمه ویژگی‌هایی هستند که در تقویت روحیه و ایجاد ‌انگیزه بیشتر در دانشجو و محصل جوان یک دانشگاه تاثیر بسزایی دارند. این ویژگی‌ها درگزارش امروز ما از واحد قم به علاقه‌مندان تحصیل دراین دانشگاه‌ها بیشتر معرفی شده‌اند.

شهر مقدس قم درکنار حضور کریمه اهل‌بیت، حضرت معصومه(س)، شهری مهم در زمینه تحصیلات علمی است. در این میان باتوجه به فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه و تحصیل طلاب علوم دینی در این شهر،  دانشگاه‌های فراوانی هم پذیرای علاقه‌مندان به تحصیلات دانشگاهی در این استان و شهر هستند. واحد قم یکی از این دانشگاه‌ها است که در بیش از سه دهه فعالیت علمی در این استان، نقش بسزایی در تولید و ترویج علم داشته است. درحقیقت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در سال 1364 شروع به‌کار کرد و با راه‌اندازی رشته پزشکی عملا در سال 1365 دانشجو گرفت و با340 دانشجو کارش را آغاز کرد. در آن دوره دانشگاه، دو عضو هیات‌علمی داشت، اما امروز به‌جایی رسیده که چندین‌هزار فارغ‌التحصیل دارد و تا به‌حال در حوزه‌های مختلف در قالب چهار دانشکده -که عمده‌ترین آنها در حوزه علوم انسانی است- موفقیت‌های زیادی برای این مرکز دانشگاهی به‌دست آورده است.   دانشگاه آزاد اسلامی قم به‌واسطه اینکه در کنار بارگاه حضرت معصومه(س) و حوزه‌های علمیه قرار دارد، به‌عنوان قطب علوم انسانی قلمداد می‌شود. همچنین 1200 پزشک، 1500 پرستار، 1000 ماما  و 2600 نفر در حوزه فنی و مهندسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. درحال حاضر حدود 41رشته دکتری تخصصی در این دانشگاه تدریس  و 46 رشته کارشناسی‌ارشد هم به این آمار اضافه شده‌اند. همچنین 11 هزار دانشجو و 700 استاد، استادیار، مربی و همکار حق‌التدریسی در این دانشگاه حضور دارند.

 تربیت مدیران آینده دردانشگاه

دانشگاه آزاد اسلامی سهم بسزایی در توسعه آموزش عالی کشور به‌ویژه در استان قم داشته است. دراین راستا باید گفت واحد قم از واحد‌های دانشگاهی بزرگ استان قلمداد می‌شود که با 83 هزار دانشجویی که در استان وجود دارند، چیزی حدود 20درصد در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند. از طرفی از دانشگاه‌های قدیمی استان محسوب می‌شود که نقش بسزایی در تعلیم و تربیت متخصصان به‌ویژه مدیران استانی داشته‌است. هم‌اکنون حدود 1000 نفر به‌صورت مستقیم و بیش از چهار هزار نفر غیرمستقیم با دانشگاه آزاد اسلامی قم ارتباط دارند و نیازهایشان از طرف این دانشگاه تامین می‌شود که این امر در رونق بازار منطقه موثر بوده است. همچنین این واحد، سهم عمده‌ای در ایجاد نقدینگی در استان و شکوفایی حوزه‌های مختلف آن داشته‌ است. در حوزه خدمات اجتماعی و درمانی، دانشگاه سالانه به حدود 50 هزار نفر خدمات می‌دهد که اگر دقیقا این خدمات را بررسی کنیم، نقش عمده‌ای در اشتغال‌زایی در استان را هم خواهد داشت.

 کاهش بار شهریه با افزایش درآمدهای دانشگاه

 اگربه دانشگاه و فعالیت‌های آن توجه داشته باشیم، سه ویژگی متمایز از بخش‌های دیگر جامعه در این نهاد می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد؛ این ویژگی‌ها شامل استقلال، ثبات و آزادگی در علم است. اگر دانشگاه نتواند استقلال مالی خود را تامین کند، نمی‌تواند ویژگی‌های دوم و سوم را هم عملی سازد. قطعا فعالیت‌های دانش‌بنیان و غیرشهریه‌ای موضوعاتی مهم هستند؛ لذا تلاش مسئولان این دانشگاه برآن است تا بخش عمده هزینه‌های دانشگاه را با فعالیت‌های غیرشهریه‌ای جایگزین کنند. بنابراین یکی، دو سالی است که باجدیت فراوان دراین‌باره برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته است و دانشجویان عزیز به‌زودی نتایج آن را ملاحظه خواهند کرد. درحال حاضر در دانشگاه، دو واحد فناور و یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند. البته در سال 97 با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، شرکت‌های بیشتری ایجاد خواهد شد و از این طریق درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

 مهارت‌محوری؛ اصلی‌ترین اولویت دانشگاه

 بخش عمده‌ای از آموزش‌ها در دانشگاه‌های ما - به‌خصوص درحوزه علوم انسانی، غیرکاربردی هستند و حتی ممکن است درمواردی به‌روز هم نباشند، بنابراین یکی از برنامه‌های جدید این واحددانشگاهی این است که بنابر تاکید ریاست عالی دانشگاه، مهارت‌محوری و کارآفرینی را در دستور کار خود  قرار دهند. لذا یکی از کارهایی که درسال 97 شروع شده، پایش رشته‌های تحصیلی و سوق دادن آنها به سمتی است که دانشجویان بتوانند مهارت‌هایی را کسب کنند تا از این طریق برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. در همین راستا تقویت بحث کارآفرینی از اقداماتی است که با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.

 

* نویسنده : صدرا صدوقی روزنامه نگار

نظر شما