شناسهٔ خبر: 27374909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارشی از دیدار خبرنگاران با نمایندگان استان در مجلس؛

تاکید بر تکرارها/ سهم خراسان جنوبی از بیمه پایه خبرنگاری مشخص شود

مشکلات معیشتی و کاری خبرنگاران خراسان جنوبی باعث شد تا اصحاب رسانه جلسه ای را با نمایندگان استان در مجلس داشته و از نزدیک دغدغه های خود را مطرح کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ خبرنگاران و اصحاب رسانه به نوعی نمایندگان مردم برای حل و پیگیری مشکلات و به عبارتی پلی بین مردم و مسئولان هستند. قشری که در تمام طول سال با تلاش شبانه روزی خود پیگیر حل مشکلات و گرفتاری های مردم است و زمانی آرام می گیرد که آرامش مردم را بینند.

 

این قشر زحمتکش که طبق قانون و شواهد سخت ترین حرفه را دارند، همواره خودشان در جامعه فراموش می شوند و مشکلات آنها بر زمین می ماند. خراسان جنوبی یکی از استانهای دارای ظرفیت و توان رسانه ای بالا است که هم اکنون تعداد زیادی خبرنگار در این استان موضوعات و فعالیت های مختلف را اطلاع رسانی و مشکلات را پا به پای مسئولان و شاید هم در برخی موارد بیشتر پیگیری می کنند.

 

روز خبرنگار بهانه ای خوبی برای تجلیل و تکریم این زحمتکشان عرصه اطلاع رسانی است که همه ساله مراسم مختلفی از جمله دیدار با خانواده شهدا، دیدار با ائمه جمعه و جشن روز خبرنگار به این مناسبت برگزار می شود. امسال نیز خبرنگاران خراسان جنوبی 17 مرداد به دیدار نماینده ولی فقیه در استان رفتند و برخی از مشکلات طبق روال هر سال مطرح شد که بعد از این جلسه امام جمعه بیرجند طی نامه ای به مجمع نمایندگان استان، خواستار برگزاری جلسه ای مشترک با خبرنگاران برای بررسی مشکلات آنها شد.

 

نمایندگان مردم شهرستان های خراسان جنوبی در مجلس با حضور در میان خبرنگاران به مشکلات و دغدغه های آنها در مباحث مختلف از جمله مسکن و بیمه گوش فرا دادند.

 

خبرنگاران «میرزا بنویس»

ابوالفضل حسن پور، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر به جلسات تکراری هر سال اشاره کرد و گفت: مسئولان همه ساله با خبرنگاران جلسه می گذارند و فقط شعار می دهند اما کار عملی از آنها برای خبرنگاران ندیدیم.

 

وی با بیان اینکه برخی روزنامه ها به دلیل گرفتن آگهی رپرتاژ از ادارات، به نوعی «میرزابنویس» مسئولان شده اند، ادامه داد: با وجود اینکه سال های زیادی خبرنگاران استان بدون هیچ چشمداشتی جلسات مسئولان را پوشش دادند اما مدیران هیچ قدمی برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش برنداشتند.

 

این خبرنگار خراسان جنوبی نداشتن مسکن مناسب، نبود بیمه تامین اجتماعی و عدم امنیت شغلی را از مهمترین مشکلات خبرنگاری در خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر می بینم که وزارت ارشاد مصوب کرده است که مدیران مسئول، هزینه بیمه خبرنگار را بدهد، رسانه ای که درآمد ندارد، چطور می تواند هزینه بیمه خبرنگار را بدهد.

 

حسن پور همچنین پیشنهاد داد که نمایندگان پیگیر اعطای وام قرض الحسنه به خبرنگاران باشند که در این زمینه می توان از ظرفیت آستان قدس بهره گرفت.

 

وی از عدم نشست مشترک بین خبرنگار و استاندار خراسان جنوبی انتقاد کرد و بیان داشت: من قبل از ماه مبارک رمضان، نامه ای را به مقام عالی دولت در استان برای برگزای نشست مطبوعاتی با رسانه ها را تنظیم و فرستادم اما هنوز منتظر تحقق این موضوع هستیم.

 

«همدلی» راهکار حل مشکلات خبرنگاران

رسول محمدحسنی، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه برخی از مشکلات و مسائل قابل اصلاح در استان است، برخی دیگر باید از تهران پیگیری شود، افزود: مقدمه حل مشکلات لزوم برقراری یک ارتباط دو سویه بین دستگاه های اجرایی و رسانه ها است.

 

وی از مسئولان خواست تا یک بار برای همیشه مشکلات معیشتی خبرنگاران را مرتفع کنند، چراکه اگر به دنبال هدایت صحیح افکار عمومی هستیم، معنی ندارد که خبرنگار هنوز دغدغه بیمه و حقوق داشته باشد.

 

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در خراسان جنوبی راه حل رفع مشکلات خبرنگاران را در همدلی و پای کار آمدن همه دستگاههای اجرایی استان دانست و اظهارداشت: حمایت از رسانه های محلی و حمایت حقوقی از خبرنگاران و رسانه ها جزو موارد دیگری است که مسئولان باید بدان توجه کنند.

 

محمدحسنی با پیشنهاد تاسیس نظام رسانه ای در کشور، گفت باید به سمتی حرکت کنیم که جایگاه رسانه ها حفظ شود.

 

تاکید بر تکرارها

احمد حیدری، سردبیر روزنامه امروز خراسان جنوبی هم از مشکلاتی که کاغذ برای روزنامه ها در استان به وجود آوده است، گلایه کرد و گفت: چرا وقتی قانون، مطبوعات را معاف مالیاتی کرده است ما الان باید مالیات بدهیم و از رسانه ما ارزش افزوده بگیرند.

 

وی ابوالفضل زاهدی پور، مدیر مسئول روزنامه زعفران هم گفتن این حرف ها را تکرار مکررات عنوان کرد و افزود: خبرنگاران با توجه به سطح درآمدی پایینی که دارند، نیازمند کمک مسئولان برای حل مشکلات بیمه ای و مسکن هستند.

 

وی افزود: اگر مشکلات درآمدی مطبوعات حل نشود، این رسانه ها به سمت تعطیلی پیش خواهند رفت و رفتار سلیقه ای کارشناسان مالیات هم این روند را تسریع می بخشد.

 

سهم استان از بیمه پایه خبرنگاری مشخص شود

زهرا قاسمی، خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی هم اثبات سختی کار خبرنگاری در هنگام بازنشستگی، مسایل معیشتی و بیمه خبرنگاران، تسهیلات و وام های قرض الحسنه و تبعیض در پرداختی ها را از مشکلات خبرنگاران استان عنوان کرد و خواستار حل و فصل آن توسط دستگاه های اجرایی، مدیران و مسئولان استان و نمایندگان استان در مجلس شد.

 

لزوم کیفیت بخشی به رسانه های استان به جای توجه به کمیت، پایین بودن گردش مالی رسانه ها، عدم امنیت شغلی خبرنگاران، پوششی بودن رسانه ها به جای تولید محتوا و عدم شفاف سازی مدیران با وجود قانون انتشار اطلاعات آزاد از جمله مواردی بود که سجاد جعفری، مسئول خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی بیان کرد.

 

محمد کمالی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان هم به بیان مجدد برخی مشکلات خبرنگاران در استان اشاره کرد و گفت: خیلی از این مشکلات به وسیله مسئولان در درون استان قابل حل است.

 

وی از نمایندگان استان در مجلس خواست که سهم خبرنگاران خراسان جنوبی از سه هزار سهمیه اعلام شده بیمه پایه برای خبرنگاران کشور را مشخص کنند.

 

به گفته این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان، دستگاه های اجرایی از سهمیه سوئیت هایی که در استان های تفریحی کشور دارند، برای خبرنگاران رایزنی کنند تا این قشر هم از آن استفاده کنند.

 

پیشنهادات را مکتوب بدهید تا پیگیری کنیم

در پایان این جلسه هر یک از نمایندگان استان در مجلس از خبرنگاران خواستند که مشکلات را طی نامه های جداگانه و یا یک نامه جامع به دفتر رئیس مجمع نمایندگان ارسال کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

 

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی، نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با بیان اینکه برخی مشکلات باید در سطح کشوری و کلان پیگیری شود، گفت: آمادگی کامل برای پیگیری موضوعات وجود دارد، اما خود خبرنگاران پیشنهاد کتبی بدهند.

 

وی در خصوص مشکل مسکن خبرنگاران هم بر تشکیل تعاونی مسکن خبرنگاران تاکید کرد و افزود: از خود رسانه ها یک نفر برای پیگیری موضوع مشخص شود که پیگیر کار باشد.

 

نظرافضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس هم از خبرنگاران برای یک سفر بازدید از مجلس و فراهم کردن زمینه دیدار با وزیر ارشاد و یا معاون مطبوعاتی او دعوت کرد.

 

محمدرضا امیرحسنخانی هم با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات خبرنگاران را می توان به راحتی کرد، گفت: ایده و نظرات خود را مکتوب بنویسید تا ما پیگیری لازم را انجام دهیم.

 

فرهاد فلاحتی، رئیس مجمع نمایندگان استان از خبرنگاران خواست تا پیشنهادات خود را مکتوب به مجمع نمایندگان تحویل دهند تا رایزنی لازم از نهادهای مربوطه برای حل و فصل اینها صورت گیرد.

 

 

 

 

نظر شما