شناسهٔ خبر: 27373792 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بازی‌های آسیایی 2018-اندونزی

رقابت ایران و عربستان در شرایط برابر

صاحب‌خبر -

با اعلام عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال عربستان تیم ملی حاضر سعودی‌ها در بازی‌های آسیایی زیر 21 سال است. حمزه ادریس، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال عربستان پیش از دیدار تیم ملی زیر 21 سال‌ها با ایران در اولین دیدارشان در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا عنوان کرد: تیم ملی عربستان در این بازی‌ها زیر 21 سال است و بقیه تیم‌ها زیر 23 سال هستند. این مسابقات مي‌تواند به این بازیکنان برای حضوری بهتر در مسابقات المپیک 2020 توکیو کمک کند.
وی افزود: بازی‌های سختی خواهیم داشت چون بازیکنان عربستان 2 سال کوچکتر از بازیکنان بقیه تیم‌ها هستند و مخصوصا اینکه عربستان در این تورنمنت از 3 بازیکن بالای 23 سال استفاده نکرده است.
این درحالی است تیم ملی کشورمان نیز در این رقابت‌ها با تیم زیر 21 سال حضور پیدا کرده است و با این خبر شاگردان کرانچار شرایط برابری با سعودی‌ها دارند. دیدار تیم ملی ایران با عربستان امروزساعت 13:30 به وقت تهران برگزار مي‌شود.
سیاست انتخاب بازیکنان ایران در بازی‌های آسیایی، پس از سال‌ها عوض شده است.
شرکت در بازی‌های آسیایی برای ایران، همیشه با هدف قهرمانی بود. ایران از تمام پتانسیل زیر ۲۳ سال فوتبالش استفاده می‌کرد و از بازیکنان بزرگسال مجاز هم کمک می‌گرفت تا با قهرمانی در این جام، ناکامی در سایر مسابقات را تحت تاثیر قرار دهد. آن هم مقابل کشورهایی که از این جام، به عنوان فرصتی برای ساختن تیم المپیک‌شان استفاده کرده بودند. جالب اینکه بجز سال ۲۰۰۲ و تیم برانکو، ایران در قهرمانی هم توفیقی بدست نیاورد و نتایجش در این مسابقات هر دوره بدتر شد. تیم امید ایران در بازی‌های آسیایی مدال طلا را نمی‌گرفت و مهمتر از آن، فرصت ساخت تیم المپیک آینده را از دست می‌داد. سیاستی که سرانجام در این دوره تغییر کرده و ایران، با تیمی متفاوت به اندونزی سفر کرده است.
امیدهای ایران بعد از مسابقات آسیایی، ۷ ماه دیگر در مسابقات انتخابی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا شرکت می‌کنند. در صورت گرفتن سهمیه مسابقات نهایی، ژانویه ۲۰۲۰ یعنی حدود ۱۷ ماه دیگر، مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا برگزار می‌شود. مسابقاتی که سه تیم اول آن، به المپیک راه پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه مجوز شرکت بازیکنان در المپیک، تولد آن‌ها پس از تاریخ یک ژانویه ۱۹۹۷ است، مسابقات انتخابی هم معیار مشابهی دارد. یعنی یک سال و نیم بعد، فقط بازیکنانی می‌توانند در مسابقات انتخابی و المپیک شرکت کنند که در حال حاضر، حداکثر ۲۱ ساله هستند.
تیمی که ایران برای بازی‌های آسیایی آماده کرده، کاملا این شرایط را دارد. از ۲۰ بازیکنی که کرانچار به اندونزی برده، فقط مهدی امینی اواخر سال ۱۹۹۶ متولد شده و تمام بازیکنان فعلی امیدهای ایران، شرایط بازی در انتخابی المپیک و پس از آن مرحله نهایی این مسابقات را دارند. به این بازیکنان، رضا شکاری و امید نورافکن را هم باید اضافه کرد که بخاطر عضویت در باشگاه‌های خارجی، نتوانسته‌اند در مسابقات آسیایی حاضر باشند اما هر دو، پس از سال ۱۹۹۷ متولد شده‌اند.
در لیست ایران ۱۳ بازیکن پس از سال ۱۹۹۷ متولد شده‌اند، ۶ بازیکن متولد پس از سال ۱۹۹۹ هستند و آینده‌ای طولانی‌تر دارند و یک نفر، قبل از سال ۱۹۹۷ به دنیا آمده و نمی‌تواند در مسیر المپیک به تیم ملی کمک کند. با این انتخاب‌ها، تیم امید ایران قبل از مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا که مرحله نهایی انتخابی المپیک خواهد بود، در دو تورنمنت مختلف شرکت کرده و در مسابقات مهمی مثل بازی‌های آسیایی به میدان رفته است. مسیر جدیدی که شاید، حسرت تاریخی ایران را به پایان برساند.

نظر شما