شناسهٔ خبر: 27372836 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اعتراف دیرهنگام وندی شرمن درباره برجام: من اشتباه می‌کردم

بین الملل > دیپلماسی - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: وندی شرمن در یادداشتی نوشت خروج ترامپ از برجام به عنوان یکی از بدترین اشتباهات حوزه سیاست خارجی در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 وندی شرمن، سرپرست هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، با انتشار یادداشتی در پایگاه اینترنتی نشریه «فارن افرز» (Foreign Affairs)، تحت عنوان «چگونه به توافق هسته‌ای ایران دست یافتیم»، نوشت در جریان مذاکرات هسته ای، طرف های ایرانی گاهی این پرسش را مطرح می کردند که چه تضمینی وجود دارد توافقی که امضا خواهد شد، پابرجا بماند. بیشتر جمهوری‌خواهان با امضای برجام مخالف بودند.

وندی شرمن در ادامه می‌نویسد: در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، ایرانی‌ها می خواستند بدانند در صورت راهیابی یک نامزد جمهوری خواه به کاخ سفید، آینده برجام چه خواهد شد. من نیز معمولاً این پرسش را مطرح می‌کردم که: در صورتی که مخالفان برجام در ایران بر سر کار بیایند، چه اتفاقی برای این توافق خواهد افتاد؟ این سؤال من معمولاً به بحث در این زمینه خاتمه می‌داد.

سرپرست هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای سپس اذعان می‌کند: به هر حال، من همواره پیش‌بینی می‌کردم که بزرگ‌ترین چالش پیش روی برجام، نقض این توافق از سوی ایران خواهد بود و نه از طریق یک دسیسه سیاسی توسط رئیس جمهور آمریکا. البته من اشتباه می‌کردم. ماه مه سال جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم گرفت آمریکا را از برجام خارج کند و همه تحریم‌های ایران را که در پی امضای این توافق لغو شده بودند، دوباره بازگرداند، اقدامی که به عنوان یکی از بدترین اشتباهات در حوزه سیاست خارجی در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد. توافق ایران بی‌نقص نبود، هیچ توافقی بی‌نقص نیست. با این حال برنامه جامع اقدام مشترک که با نام اختصاری برجام شناخته می‌شود، بهترین تضمین ممکن درباره عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود.

شرمن در ادامه می‌نویسد: نمی‌دانم آیا توافق هسته‌ای ایران از وضع دوباره تحریم‌های آمریکا جان سالم به در خواهد برد یا نه، تحریم‌هایی که در ازای کاهش چشمگیر غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، عدم تولید پلوتونیم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای توسط این کشور و صدور اجازه به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بسیار قوی بر پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای، لغو شده بودند.

این مقام سابق آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور، هم‌چنین می‌افزاید: برجام مسیر دستیابی ایران به هرگونه ماده مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را بسته است. اگرچه برخی از محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران پس از 10، 15، 20 یا 25 سال به اتمام می‌رسند، محدودیت‌هایی که با وضع آنها از طریق این توافق، از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌شود، هرگز پایان نخواهند یافت. وندی شرمن در ادامه اذعان می‌کند: ایرانی‌ها تاکنون به مفاد این توافق پای‌بند بوده‌اند.

2323

نظر شما