شناسهٔ خبر: 27372721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

محمد جواد حجتی کرمانی:

اعتراضات مردم باید به طور منطقی پاسخ داده شود

صاحب‌خبر -

هفته گذشته، سیدمحمد خاتمی با تشریح مشکلات موجود در کشور، به عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام به دلیل نقص‌ها و کمبودها، با همه وجود از مردم عذرخواهی و 15راهحل برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.
در همین راستا، یک مبارز با سابقه انقلاب اسلامی و نماینده اسبق مجلس خبرگان رهبری گفت: من با تمامی پیشنهادات اخیر آقای خاتمی موافقم، منتها اجرای این پیشنهادات تنها به دست رهبر باکفایت انقلاب اسلامی ممکن خواهد بود. بنابراین اگر آشتی ملی در کشور محقق شود، تمامی پیشنهادات آقای خاتمی عملی خواهد شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی در گفت و گو با جماران، درباره 15 راه حلی که اخیراً از سوی سیدمحمد خاتمی برای خروج از وضعیت فعلی کشور ارائه شد، گفت: من سال 89 مقاله ای تحت عنوان «سال نود، دقیقه 90» را برای آشتی ملی نوشتم که امروز 8 سال از آن موضوع مي‌گذرد. طرح من هم این بود که رهبرانقلاب تمامی جناح‌ها را دعوت کنند و تمامی کسانی که به تعبیر من از قطار انقلاب پیاده شدند را جمع کرده و آشتی ملی برقرار شود.
 وی افزود: این کار تنها از رهبری انقلاب ساخته است. از این رو، من با تمامی پیشنهادات اخیر آقای خاتمی موافقم، منتها اجرای آن تنها به دست رهبر باکفایت انقلاب اسلامی ممکن خواهد بود. بنابراین اگر آشتی ملی در کشور محقق شود، تمامی پیشنهادات آقای خاتمی عملی خواهد شد.
حجتی کرمانی با اشاره به ضرورت حاکم شدن نگاه فراجناحی از سوی رسانه‌های ملی که در پیشنهادات رئیس دولت اصلاحات نیز مطرح شده بود، گفت: من بسیار از صداوسیمای کشورمان ناراحتم، به دلیل آنکه تبدیل به یک صداوسیمای جناحی و ضدّ دولت شده است. از این رو، من به هیچ وجه برنامه‌های آن را نگاه نمي‌کنم و به شدت هم از این موضوع ناراحتم. مي‌توان گفت که آقای خاتمی در این زمینه هم اشاره درستی
داشته است.
 وی در واکنش به بخش دیگری از راه حل‌های ارائه شده از سوی خاتمی گفت: اعتراضات مردم باید به طور منطقی پاسخ داده شود ؛ زیرا وقتی مردم ببینند که بزرگان دور یک میز نشستند و باهم حرف مي‌زنند. و تصمیمات مهمی اتخاذ مي‌کنند و از طرفی با مردم حرف مي‌زنند و مشکلات را با آنها مطرح مي‌کنند، دیگر نیازی به راهپیمایی نخواهند دید. مردم وقتی ببینند که مسائل در حال حل شدن هستند، خیال‌شان آسوده مي‌شود. البته حل مشکلات نیاز به زمان دارد و نباید در حصول نتیجه
 عجله کرد.
 وی درباره لزوم تلاش برای بالابردن اعتماد عمومی و امید در جامعه به عنوان بخشی از راهکارهای خاتمی گفت: اعتماد عمومی امری واجب است و مشکل ما اینجاست که گروه‌های مختلف تلاش مي‌کنند تا توپ را به زمین همدیگر بیندازند؛ در حالی که همه مقصرند و باید مسئولیت‌ها را بپذیرند. متاسفانه آنها مقصر وضعیت فعلی را دولت مي‌دانند، در صورتی که اگر هم دولت تقصیری داشته باشد، دیگران هم مقصر هستند. بنابراین، همه ما از ائمه جمعه و روحانیت گرفته تا سایر نهادها در به وجود آمدن وضع فعلی مقصریم. ما نباید با انداختن توپ به زمین دولت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم؛ بلکه باید شهامت اعتراف به تقصیر در تمامی مسئولان کشور وجود داشته باشد.
 

نظر شما