شناسهٔ خبر: 27372555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

ترامپ قانون 717 میلیارد دلاری «اختیار دفاع ملی» را امضا کرد

نگرانی چین و روسیه از بودجه نظامی امریکا

رییس‌جمهوری امریکا با امضای لایحه بودجه نظامی ۲۰۱۹ این کشور به ارزش ۷۱۷ میلیارد دلار، آن را به قانون تبدیل کرد.

صاحب‌خبر -

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری امریکا با امضای لایحه بودجه نظامی ۲۰۱۹ این کشور به ارزش ۷۱۷ میلیارد دلار، آن را به قانون تبدیل کرد. این قانون جدید می‌تواند به محدودسازی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنایع دفاعی ایالات متحده منجر شود و این مساله واکنش شدید چین را برانگیخته است. چین سهم زیادی در فروش فناوری‌های امنیتی و دفاعی به ایالات متحده دارد و قانون جدید می‌تواند با خسارت شدید اقتصادی به چین همراه شود. در همین حال، کرملین نیز از اقدام کاخ سفید در جهت تخصیص این مبلغ بی‌سابقه برای پیشبرد اهداف نظامی ابراز نگرانی کرده است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در جریان بازدید از پایگاه نظامی فورت‌درام در نیویورک و در حالی که مایک پنس معاون رییس‌جمهوری و پاتریک شاناهان معاون وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش امریکا او را همراهی می‌کردند، این لایحه را به صورت قانون «اختیار دفاع ملی» به امضا رساند. شماری از اعضای کنگره هم در زمان امضای لایحه حضور داشتند.

 خشم چین از قانون بودجه دفاعی امریکا

لایحه بودجه دفاعی امریکا در حالی امضا شد که مناقشه شدید تجاری بر سر تعرفه‌های تلافی‌جویانه میان چین و امریکا در جریان است. به نوشته یورونیوز، در این قانون بندهایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خرید تجهیزات از شرکت‌های بزرگ چینی توسط ایالات متحده، منجر شود. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده این کشور با دقت بندهای افزوده شده به نسخه اولیه لایحه را در ارتباط با کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده، به‌دقت بررسی خواهد کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده: «طرف امریکایی باید بی‌طرف و منصفانه با سرمایه‌گذاران چینی برخورد کند و اجازه ندهد که بندهای مربوط به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی، مانع از همکاری شرکت‌های چینی و امریکایی شوند.»

لایحه جدید مربوط به سیاست دفاعی امریکا در حالی امضا شده که ترامپ «رقابت بلندمدت استراتژیک با چین» را در صدر اولویت‌های دولت خود قرار داده است. این لایحه همچنین امریکا را ملزم به تقویت توان دفاعی تایوان می‌کند که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند. در قانون بودجه دفاع ملی سال 2019 که کلیات خط‌مشی نظامی ایالات متحده را تعیین می‌کند، بر تهدید چین تمرکز شده و آمده است که پکن سعی دارد از طریق نوین‌سازی ارتش خود و سرمایه‌گذاری تهاجمی خارجی، نظم جهانی را از بین ببرد.

دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره در حالی پیش‌نویس این قانون را آماده کردند که سعی داشتند از درگیری احتمالی با ترامپ بر سر بند مربوط به غول ارتباطات مخابراتی چین موسوم به «زدتی‌ای/ZTE» حذر کنند. نسخه‌ای از این لایحه که در سنا به تصویب رسید، ‌بندی را شامل می‌شد که به ترامپ اجازه نمی‌داد از این شرکت محافظت کند. این شرکت چون به نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی اذعان کرده بود، اجازه نداشت فناوری‌ امریکا را خریداری کند. اما کنترل بر شرکت‌های فناوری اطلاعات «زد‌تی‌ای» و «هواوی» تسهیل شده است. سازمان‌های اطلاعاتی امریکا پیشتر درباره ادامه همکاری با این شرکت‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته بودند از آنجایی که دولت چین سهامدار این شرکت‌هاست، خطر استفاده پکن از این شرکت‌ها برای جاسوسی وجود دارد.

 ابراز نگرانی روسیه

قانون بودجه نظامی، حدود ۶۳۹ میلیارد دلار برای تامین مالی برنامه‌های پنتاگون و برنامه‌های دفاعی وزارت انرژی اختصاص یافته و ۶۹ میلیارد هم برای اعتبارات جنگی (عملیات‌های خارجی) در نظر گرفته شده است. به گزارش «ریانووستی»، معاون وزیر خارجه روسیه از تخصیص این بودجه بی‌سابقه برای تحقق اهداف نظامی امریکا ابراز نگرانی و اعلام کرد پیش از اتخاذ تدابیر لازم در واکنش به تصویب قانون بودجه دفاعی، این سند را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود مسکو به‌شدت نگران مقاصد واشنگتن از تخصیص منابع مالی بی‌سابقه در بودجه جدید دفاعی است. او در ادامه گفت: «موارد دیگری هم در این سند در رابطه با توافقات دوجانبه واشنگتن-مسکو در زمینه کنترل تسلیحات وجود دارد که جای نگرانی دارد. ما معتقدیم که چنین روشی برای رسیدگی به مشکلات، متعارف نیست. ما چنین برخوردی را اقدامی غیرمسوولانه از طرف امریکا تلقی می‌کنیم.»

این قانون رسیدگی به برخی از اولویت‌های دولت امریکا برای توسعه و ارتقای ارتش از جمله افزایش ۱۵ هزار و ۶۰۰ نیرو و همچنین تامین ۷۷ جنگنده «اف-35» را نیز پوشش داده و در زمینه کشتی‌های مورد نیاز نیروی دریایی فراتر از درخواست دولت پیش رفته و مجوز خرید ۱۳ کشتی جدید را نیز صادر کرده است. طبق این قانون، دستمزد نیروها نیز 2.6 درصد افزایش می‌یابد که بیشترین میزان افزایش دستمزد نیروهای نظامی در نزدیک به یک دهه اخیر است.

از دیگر مواردی که می‌تواند موجبات نگرانی روسیه را در پی داشته باشد، حذف‌بندی از قانون نهایی بودجه دفاعی است که به درخواست وزیر دفاع امریکا برای لغو تحریم‌ها علیه آن دسته از شرکا مربوط می‌شد که در گذشته تسلیحات روسی می‌خریدند و اکنون خواستار خرید تسلیحات امریکایی هستند. جیمز متیس تاکید داشت وجود این بند در قانون برای نزدیکی با هند، ویتنام و اندونزی ضروری است، اما دموکرات‌ها نگران بودند که این مورد به کاهش تحریم‌ها علیه روسیه بیانجامد.

 

نظر شما