شناسهٔ خبر: 27372100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آزادی زنان در عربستان سعودی ظاهری است/بن سلمان بر شدت تبعیض جنسیتی افزوده است

هافینگتن پست در گزارشی با بررسی وضع آزادی‌های زنان در جریان اصلاحات ساختاری عربستان، نوشت این اصلاحات نمی‌تواند نقش زنان در جامعه عربستان را پررنگ‌تر کند.

صاحب‌خبر -

آزادی زنان در عربستان ظاهری است/بن سلمان بر شدت تبعیض جنسیتی افزوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هافینگتن پست در گزارشی به بررسی وضع آزادی‌های زنان در جریان اصلاحات ساختاری محمد بن سلمان، ولعیهد عربستان سعودی پرداخته و معتقد است با توجه به ساختار فرهنگی بسیار سنتی این کشور، این اصلاحات نمی تواند نقش زنان در جامعه عربستان را پر رنگ تر کند.

پایگاه اینترنتی هافینگتن پست با انتشار گزارشی تحت عنوان «عربستان جدید در مقوله حقوق زنان بسیار شبیه عربستان قدیم است»، نوشت مناقشه میان اتاوا و ریاض بر سر فعالان زن بازداشتی در عربستان سعودی، طرفداران احقاق حقوق زنان در عربستان و متحدان ریاض را در برابر ضدزن‌ترین حکومت کره زمین قرار داده است.

نگارنده این مقاله می افزاید علی رغم لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان، حکومت سعودی همچنان بیش از هر رژیم دیگری در جهان، از ابزار و امکانات دولتی برای اشاعه زن ستیزی در این کشور بهره برداری می کند. ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان لغو شده است، اما قانونی که بیش از 5 میلیون زن بالغ عربستانی را وادار می کند برای انجام هر گونه کاری اجازه قیم مرد را کسب کنند، همچنان پابرجاست.

این گزارش می افزاید در ماه های اخیر، مقامات سعودی برخی از طرفداران برابری حقوق زن و مرد را بازداشت کرده اند. پس از سال ها سرکوب بی سر و صدای زنان، حکومت سعودی اکنون به بازداشت های گسترده فعالان زن روی آورده است. بسیاری از این افراد به ادعای «خیانت» بازداشت می شوند. از سوی دیگر، ریاض از یکشنبه گذشته بر شدت تنش‌های خود با کانادا (یکی از شرکای غربی پادشاهی سعودی) به دلیل انتقاد اتاوا از بازداشت فعالان مدنی در این کشور افزوده است.

در ادامه گزارش با اشاره به اینکه رژیم آل سعود برای ادامه حیات خود از دو ابزار تبعیض جنسیتی و فلسفه تمرکز قدرت (استبداد) که لازمه یکدیگر هستند سود می برد، آمده است: به همین دلیل است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و کسی که اکنون قدرت واقعی را در عربستان سعودی در دست دارد، علی رغم ادعاهایش درباره اعطای آزادی به زنان، بر شدت تبعیض جنسیتی در این پادشاهی افزوده و زنانی را که درباره وعده های او مبنی بر اصلاحات ساختاری ابراز تردید می کنند، هدف قرار داده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز با اشاره به اشاعه سیاست مردسالارانه در عربستان توسط رژیم سعودی، آمده است هر گونه تغییری در این باره تهدیدی برای افرادی است که بر سر قدرت هستند. به همین دلیل است که نظام قیمومیت مرد بر زن و دیگر محدودیت های اعمال شده علیه زنان همچنان در عربستان سعودی بدون تغییر باقی مانده است.

در ادامه گزارش با اشاره به آزادی های ظاهری اخیر در عربستان –همانند اعطای حق رانندگی به زنان و بازگشایی سالن‌های سینما در این کشور پس از ده‌ها سال– آمده است طرفداران ولیعهد سعودی در کشورهای غربی با شدت و حدت درباره اقدامات وی سخن می گویند ... اما، چشم انداز بن سلمان از آینده این پادشاهی، این است که تنها تا جایی به زنان آزادی داده شود که اهداف او را درباره عدم وابستگی اقتصاد عربستان به صادرات نفت، تأمین کند.

انتهای پیام/

گزارش هافینگتن پست درباره اعطای آزادی‌های محدود به زنان عربستانی

برچسب‌ها:

نظر شما