شناسهٔ خبر: 27371754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کلیه تولیدکنندگان باید عرضه خود را در بورس و بر پایه دلار ۴۲۰۰ هزار تومان افزایش دهند/ قیمت ها در بازار بورس به صورت دستوری مشخص می شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع پیدا و پنهان عرضه فولاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع پیدا و پنهان عرضه فولاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیدا و پنهان عرضه فولاد موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 23 مردادماه بود که با حضور حمیدرضا طاهری زاده نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی برگزار شد.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی در ابتدای برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت فولاد از دوسال پیش آغاز شده است،گفت: سال ۱۳۸۶ تورم رسمی کشور حدود ۱۲ درصد و افزایش نرخ دلار زیر ۲۰ درصد بود، اما افزایش قیمت فولاد بیش از ۸۸ درصد بوده است. متاسفانه در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه اخیر هشدارهای ما به وزارت صنایع،معادن و تجارت با بی توجهی روبه رو شد و ما شاهد به وجود آمدن شرایط فعلی هستیم.

وی ادامه داد: تفاوت قیمت موجود میان بازار و بورس حدود دو تا سه هزار تومان است. مثلا برای ورق های فولاد مصرفی، صدها مدل صنایع پایین دستی وجود دارد و در بورس کالا به صورت نمادین و نقطه ایی به صورت ناخالص ۳ هزار تومان است، اما در بازار آزاد حدود ۵ هزار و پونصد تومان، بنابراین آنچه در بورس کالا عرضه می شود قطره چکانی و ذره چکانی شده است.

کاوه تصریح کرد: این یعنی تولید کننده بالا دستی با روش مهندسی عرضه، عرضه کم التهابی در بازار ایجاد می کرده و بعد با توجه به تفاوت بین بازار بورس و آزاد قیمت ها را افزایش می داده است.

تولید کنندگان باید عرضه خود را در بورس و بر پایه دلار ۴۲۰۰ هزار تومان افزایش دهند

در ادامه برنامه طاهرنژاد نایب رئیس انجمن تولیدکننده فولاد اظهار کرد: پیرو مصوبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت کلیه تولید کنندگان باید عرضه خود را در بورس و بر پایه دلار ۴۲۰۰ هزار تومان افزایش دهند.

وی گفت: برنامه فولاد کشور در سال ۱۳۹۷ ، تولید ۲۴ میلیون تن و در سال ۱۳۹۶ تولید فولاد در کشور ۲۱ و نیم میلیون تن بوده است. ما دو مسیر توزیع داریم، یک صادرات، که طبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه آوری کشور باید صادرات را افزایش داد؛ که با تامین نیاز داخلی توانستیم صنایع متفاوت فولاد را به کشور‌های اروپایی و حتی افعانستان و عراق صادر کنیم.

طاهر نژاد با اشاره به رکود صنایع پایین دستی کشور ادامه داد: اگر قرار بود صنایع پایین دستی را بیش از چیزی که بود تامین می کردیم با رکود بسیار بیشتری در این صنایع روبه رو می شدیم.

طاهر نژاد با بیان اینکه باید به تحریم های کشور توجه کرد گفت: ما باید قبل از ایجاد رکود در کشور تمهیداتی را در نظر بگیریم. بنابراین باید صادرات را روزبه روز افزایش داد.

امروز به علت عدم تامین مواد اولیه در جنگ هستیم‌

کاوه با اشاره به ضعف برنامه ریزی کشور گفت: ما امروز در صنایع پایین دستی و بالا دستی به علت عدم تامین مواد اولیه در جنگ هستیم‌.

وی در رابطه با قیمت بورس اظهار کرد: قیمت بورس را به صورت تصنعی نگه داشته اند و قیمت واقعی بورس چیزی که گفته می شود نیست و قیمت ها در بازار بورس به صورت دستوری مشخص می شود.

در ادامه برنامه حامد سلطان نژاد مدیر عامل بورس، گفت: برای قضاوت درمورد بازار یک کالا نیاز است به سه سوال پاسخ داده شود‌. خریداران و فروشندگان کالا در این بازار چه کسانی هستند و قیمتی که در آن استخراج می شود ماحصل چه معاملاتی است و چگونه استخراج می شود.

وی تصریح کرد: عرضه های اقتصادی در بورس کالا سال ها است که ثابت می باشد و هیچ وقت نوسان آنچنانی در آنها وجود نداشته، بنابراین عرضه کاهش نداشته است؛ اما ما شاهد برخی تفاوت قیمت ها در بازار بورس بوده ایم که متاسفانه پول این تفاوت قیمت ها در بیشتر مواقع در جیب مصرف کنندگان نرفته است.

بورس کالای کشور تنها کاریکاتوری از یک بازار است

کاوه با اشاره به اینکه بورس کالای کشور تنها کاریکاتوری از یک بازار است تصریح کرد: طبق گفته مدیر عامل بورس کالا، کالایی که در بازار بورس قیمت گذاری شده، ملاک نیست چون عرضه کم بوده است. درحالی که جالب است بدانید اولین پایه بورس کالا آن بوده که عرضه و تقاضا کننده کالا متعدد باشد. وقتی که فقط یک عرضه کننده کالا وجود داشته باشد قیمت به دلخواه آن مشخص می شود.

سلطان نژاد در ادامه برنامه گفت: فولاد مبارکه محصول خود را به طور کامل در بازار بورس به فروش می رساند و سهامداران آن مردم و دارندگان سهام عدالت هستند و روا نیست فولاد مبارکه محصول خود را به قیمتی بفروشد که منافع سهامداران بورس کالا در اختیار کسانی قرار بگیرد که تنها نام صنعت پایین دستی را یدک می کشند‌.

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید پروفیل در ایران بسیار بالا است گفت: از ناحیه دلالان بازار به جای مصرف آهن آلات در صنعت از آن به عنوان وسیله کسب درآمد غیر واقعی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فولادسازان بهترین وقت را پیدا کرده اند تا به درآمد غیر قابل قبول برسند خاطرنشان کرد: سیستم دستورالعمل جدید بسیار جامع و کامل است و باید چند ماه از اجرای آن بگذرد تا نتایج خوب آن را ببینیم.

اگر عرضه و تقاضا به موقع باشد، قطعاً قیمت‌ها پایین خواهد آمد

سرقینی با اشاره به اینکه اکنون بازار تشنه است اگر عرضه و تقاضا به موقع باشد قطعاً قیمت‌ها پایین خواهد آمد ادامه داد: صادرات فولاد منوط به ارائه سهم داخل است و پس از آن فولادسازان می‌توانند صادرات انجام دهند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت که در این مملکت قیمت فولاد کنترل نشود افزود: امروز وقت اضافه خواهی نیست، باید به دولت کمک کرد تا مردم در این شرایط اذیت نشود.

سرقینی تصریح کرد: دستورالعمل ما از ۵/۱ سال جاری ابلاغ شده و از ۷ مردادماه به اجرا در آمده و لذا از اجرای بخشنامه دو هفته بیشتر نمی‌گذرد، به طوری که برای ارزیابی این دستورالعمل خیلی زود است، لذا اگر دستورالعمل کامل اجرا شود مطمئن باشید بازار سرمایه، بازار را تنظیم خواهد کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: دستورالعمل ما از دو ناحیه مورد هجوم واقع شده که یکی از ناحیه دلالان بازار است، لذا دلیلی ندارد فولاد با قیمت ۸۰۰۰ تومان عرضه شود، زیرا سنگ آهن، گاز و برق آن داخلی است. اگر یک موقعی دولت تصمیم بگیرد که قیمت فولاد را هشت تومان عرضه کند حتما باید آب، گاز و برق آن هم با ۸ هزار تومان باشد.

سرقینی با اشاره به اینکه آهن اسفنجی تا میلگرد و پروفیل نیز در بورس عرضه شده و دلیلی نیست که کسی بخواهد از این بازار سوء استفاده کند گفت: صادرات فولاد منوط به ارائه سهم داخل است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت در بازار از دو ناحیه هجوم دلالان و مردم عادی است عنوان کرد: آن‌ها احساس می‌کنند برای حفظ ارزش پول خود می‌توانند فولاد خریداری کنند در حالی که اشتباه می‌کنند، به دو دلیل قیمت فولاد از نیمه دوم سال بسیار پایین خواهد آمد، یک روزی یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی ۵۰ هزار تن عرضه داشت که در آن موقع قیمت میلگرد هزار تومان کاهش یافت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در مصرف واقعی آهن آلات رشد نداشته‌ایم و تمام مصالح ساختمانی را کنترل می‌کنیم لذا، تقاضا کاذب است، از فولادسازان تقاضای همراهی داریم تا عطش بازار کاهش پیدا کند.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه عدم شفافیت اتفاقی است که در بیرون بورس رخ می‌دهد افزود: آمار صادرات قراضه در سه ماه اول سال افزایش یافته است، مشکل ما صنایع پایین دستی است لذا باید شفافیت را در صنایع پایین دستی جستجو کنیم، ما قبول داریم که قیمت‌ها در بورس پایین است.

به صورت دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد

وی با اشاره به فرآیند کشف قیمت در بورس افزود: در بورس کالا قیمت‌های پایه بر مبنای مضربی از قیمت‌های جهانی تعیین می‌شوند، نرخ دلار قطعاً در قیمت‌های پایه اثرگذار است، از یک زمان دولت اعلام کرد که نرخ دلار بر مبنای ۴۲۰۰ است.

حمید رضا طاهری زاده نایب رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به صورت دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد لذا قیمت‌ها باید در راستای عرضه و تقاضا مشخص شود گفت: امسال ۱۰۸ هزار تن عرضه در بورس داشتیم که ۱۲۴ درصد رشد داشتیم.

وی با اشاره به انتقاد از عملکرد بورس افزود: متاسفانه کالا به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، سوداگران و دلالان یک شرکت بازرگانی زده اند و در بورس کالا می‌خرند که سود آن به جیب فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، سندیکای پروفیل و انجمن تولیدکنندگان فولاد نمی‌رود، بلکه واسطه‌های موجود در این ماجرا بهره لازم را می‌برند، قیمت‌های دستوری باید از بورس برداشته شود تا تولید کننده تشویق به عرضه بیشتر در بورس شود.

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در بخش دیگری از این برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قیمت‌های بازار به مراتب بالاتر از قیمت فروشندگان است ادامه داد: کالا‌های فولاد مبارکه را به تولیدکنندگان تحویل می‌دهیم، اگر شاهدیم که قیمت در بازار رقم می‌خورد به دلیل رد و بدل‌هایی است که توسط برخی از دوستان انجام می‌شود.

اکبری با بیان اینکه قیمت‌های ما به هیچ وجه بالا نیست خاطرنشان کرد: در تحویل لوله پروفیل ۴۲ درصد رشد داشته ایم.

انتهای پیام/

نظر شما