شناسهٔ خبر: 27371313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کنگره «سه‌نسل با ادبیات معاصر» در تبریز آغاز بکار کرد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دبیر علمی این کنگره در آغاز این مراسم با توجه به نقش ادبیات در آگاهی ملل و جوامع گفت: ادبیات معاصر از سال ۱۲۸۰ شمسی تاکنون ادبیاتی

صاحب‌خبر - به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دبیر علمی این کنگره در آغاز این مراسم با توجه به نقش ادبیات در آگاهی ملل و جوامع گفت: ادبیات معاصر از سال ۱۲۸۰ شمسی تاکنون ادبیاتی است که از دربارهای پادشاهان رها شده است.
عبدالله باقری حمیدی افزود: وقتی به گذشته ادبیات توجه می‌کنیم، می‌بینیم چیزی بنام مردم وجود نداشت و ملت به عنوان یک واژه، ۱۲۰سال در ایران عمر دارد و از آن زمان است که احساسات به میان مردم آمد.
باقری حمیدی با اشاره به توجه ویژه این کنگره به نویسندگان و رمان‌نویسان، خاطرنشان کرد: شعر قالبی است که اسیر زبان است و نمی‌تواند از مرز زبان فراتر برود و جهانی شود.
وی گفت: من به جوانان توصیه می‌کنم که وقتی بیکار هستند، نثر بنویسند، زیرا شعر ماندگار نیست و در عین حال نثری که نوشته می‌شود، متعلق به تمام مردم جهان است.
باقری حمیدی ادامه داد: البته یک شعر استثنایی مربوط به خودمان است که در تمام جهان خوانده می شود به جز در ایران و آن هم رباعیات خیام است.
دبیر علمی کنگره «سه نسل با ادبیات معاصر» خاطرنشان کرد: نثر محدود به زبان نیست برای اینکه وابسته به روایت است و امروز رمان «کلیدر» شاهکار محمود دولت آبادی را در اقصی نقاط دنیا همه می خوانند و لذت می برند.
وی از منظومه «حیدربابایه سلام» استاد شهریار به عنوان نمونه‌ای معدود از شعر‌های جهانی یاد کرد و گفت: این منظومه تمام ویژگی‌های یک رمان پست‌مدرن را دارد و برای همین برای تمام جهان قابل استفاده است؛ شاعر در این منظومه با کلمات روستای ویرانی را می‌سازد.
باقری حمیدی «سه‌نسل با ادبیات معاصر» را یک کنگره بین‌المللی دانست و افزود: در این کنگره هیچ تشریفاتی وجود ندارد و تنها هدف‌مان این است که گروهی از انسان‌های کتاب‌خوان و اهل ادب گرد هم بیایند و بر معلومات خود بیفزایند.
وی با انتقاد از رسانه‌ها که مدام درحال تبلیغ سلبریتی‌ها هستند، اظهار داشت: این ستاره‌ها نابودگر فرهنگ ما هستند و در واقع آن‌هایی که فرهنگ می‌سازند، کسانی هستند که در یک گوشه برای خودشان می‌اندیشند، می‌نویسند و تولید می‌کنند.
به گزارش ایرنا، نشست تحلیلی «اقتباس در فیلمنامه‌نویسی ایران» با سخنرانی هوشنگ مرادی‌کرمانی و نادر ساعی‌فر، «چهل سال ترانه ایران» با سخنرانی امیر ارجینی و حسین غیاثی، نشست «تجربه رمان‌نویسی» با حضور محمود دولت‌آبادی، شمس لنگرودی، فریبا وفی و بلقیس سلیمانی، «بررسی جایگاه تبریز و ادیبان تبریزی در ادبیات معاصر ایران و منطقه« با سخنرانی علی دهباشی، جمشید علیزاده و صالح سجادی و شب شعر با حضور شاعرانی چون نادر الهی، شمس لنگرودی از جمله برنامه های این کنگره است.
کنگره سه نسل با ادبیات معاصر تا روز پنجشنبه 25 مرداد در تبریز ادامه می یابد و مراسم پایانی با حضور نویسندگان و مترجمان نامدار و علاقمندان ادبیات داستانی در تالار پتروشیمی برگزار می شود.
6132/518
انتهای پیام

نظر شما