شناسهٔ خبر: 27371125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛

همایش "حج و اهل بیت(ع) ؛ محور وحدت امت اسلامی" در مکه مکرمه برگزار شد/ چرا مصری ها نام فرزند خود را «حسنین» می گذارند؟

ابنا

همچون سالهای گذشته، امسال نیز همایشی با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با موضوع خاندان پیامبر(ص) در موسم حج ابراهیمی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ همچون سالهای گذشته، امسال نیز همایشی با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با موضوع خاندان پیامبر(ص) در موسم حج ابراهیمی برگزار شد.

همایش امسال با عنوان "حج و اهل بیت(ع) ؛ محور وحدت امت اسلامی" عصر دیروز دوشنبه 22 مرداد 1397 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید ابوالحسن نواب» دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با حضور حجت الاسلام والمسلمین «قاضی عسکر» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، آیت الله «ابوالقاسم علیدوست» استاد عالی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام «سید محمدرضا آل ایوب» مدیر پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) و شماری از شخصیتهای شیعه و سنی در مکه مکرمه برگزار شد.

در این همایش، علمای شیعه و سنی وحدت جامعه اسلامی برای مقابله با توطئه دشمنان اسلام را ضروری دانستند.

           

       

* نواب: اهل سنت هم به اهل بیت(ع) عشق می ورزند/ چرا مصری ها نام فرزند خود را «حسنین» می گذارند؟

در ابتدای این همایش، دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حاضران خیر مقدم گفت و هدف از برگزاری این نشست ــ که هر سال در ایام حج برگزار می شود ــ را بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابوالحسن نواب با قرائت "حدیث شریف ثقلین"، تمسک به کتاب الله و عترت رسول الله(ص) را وصیت خاتم پیامبران(ص) به امت اسلامی برای جلوگیری از انحراف از مسیر دین خواند.

وی علاقه به اهل بیت ییامبر(ص) را مخصوص شیعیان ندانست و تأکید کرد: اهل سنت هم اهل بیت(ع) را دوست دارند و به آنان عشق می ورزند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مشاهدات خود از علاقه مصریان سُنّی به فرزندان رسول الله(ص) گفت: بسیاری از مصری ها اسم پسر خود را «حسنین» می گذارند، در حالی که حسنین اسم مثنی است، نه اسم مفرد.

آقای نواب در بیان چرایی این کار گفت: آنها از فرط علاقه به خاندان پیامبر(ص) اسم اولین پسر خود را حسنین می گذارند، چون می ترسند که خدا دو پسر به آنان ندهد تا بتوانند که یکی را «حسن» و دیگری را «حسین» بنامند.

ایشان ادامه داد: شبیه همین مورد نیز درباره اسم «زینبین» رخ می دهد و بسیاری از خانم های اهل سنت مصری، زینبین نام دارند.

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در جمهوری اسلامی ایران را نمونه ای برای جهان اسلام دانست و از علمای اهل سنت حاضر در همایش نیز تجلیل کرد.

* عبدالحمید: وجود اهل بیت(ع) از مشترکات همه مسلمانان است

پس از سخنان رییس این همایش یک روزه، مولوی «عبدالحمید اسماعیل زهی» امام جمعه مسجد مکی زاهدان به ایراد سخن پرداخت و اسلام را آخرین دین و بالاترین عزت و شرف برای مسلمانان خواند.

وی اختلافات میان اهل سنت و شیعیان را اندک و نقاط اشتراک را فراوان دانست و تأکید کرد: یکی از مشترکات ما وجود اهل بیت(ع) است که همه ما به آنها محبت و ارادت داریم.

عبدالحمید لزوم شناخت شیعه و سنی از اعتقادات یکدیگر را یادآور شد وافزود: نمی گوییم اختلاف نداریم اما باوجود اشتراکات فروان چرا باید اختلافات را بزرگ کنیم.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان همچنین بالابردن آستانه تحمل طرفین برای رسیدن به نتیجه را مهم خواند وگفت: باید برای حفظ منافع جهان اسلام آستانه تحمل را بالا ببریم.

مولوی عبدالحمید درپایان از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به عنوان مدیری توانمند یاد و از ایشان قدردانی کرد.

* قاضی عسکر: عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(س) نقطه مشترک شیعه، سنی و طریقت های اسلامی است

سخنران بعدی این همایش، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر بود که با تأکید بر وحدت بین مسلمین در شعار و عمل گفت: محورهای اصلی وحدت بین مسلمانان توحید، قرآن کریم، پیامبراکرم(ص) واهل بیت(ع) هستند.

وی با تشریح جایگاه رفیع این ذخایر معنوی و نقاط مشترک اعتقادی میان مذاهب اسلامی اظهار داشت: اگر مسلمانان برهمین نقاط مشترک تکیه و اختلافات جزئی را رها کنند، وحدت مورد نظر محقق خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ویژگی فرهنگ دین اسلام مبنی بر توجه کردن به مشترکات چه درعقیده و چه در زندگی افزود: باتوجه به آیه " قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ" درمی یابیم که پیروان ادیان الهی ومذاهب باید با تکیه بر اشتراکات عقیدتی و دینی بایکدیگر گفتگو و فعالیت کنند.

قاضی عسکر با اشاره به موضوع علاقه به اهل بیت(ع) در بین شیعیان و اهل سنت گفت: علاقه و عشق ویژه اهل سنت به اهل بیت پیامبر(ص) درسخنان و کتابهای آنها ملموس است و این موضوع فقط مختص کشورهای اسلامی نیست.

امیرالحاج ایران با بیان مشاهدات خود درمسافرتهای خارجی گفت: درهمه سفرها دیدم که عشق به اهل بیت همراه با عشق به رسول خدا(ص) است. در آفریقا نیز طریقت های مختلف، محور اصلی فعالیت هایشان و اظهار ارادت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (س) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای قاضی عسکر افزود: طرح مسائلی که جنبه عقیدتی و یا تاریخی دارد را نمی توان با تعصب آمیخت؛ زیرا بدون نتیجه است.

امیرالحاج ایران روش چگونگی حل این مسائل را به قرآن ارجاع داد که می فرماید: فبشرعباد الذینَ یَستمعونَ القول فَیتبِعوُنَ اَحسَنَه، اینکه همه گفته ها را بشنوند و بهترین را انتخاب کنند، آزاداندیشی دراسلام به مردم قدرت انتخاب و اختیار می دهد تا بدون جدال و نبرد درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت، حاکم شدن گفتگوی منطقی بدون تعصب درجامعه را، نتیجه بخش خواند وافزود: در این صورت است که هرکس باید فردای قیامت متناسب با انتخاب و براساس عقیده خودش پاسخگوی اعمالش باشد.

وی با اشاره به مقایسه روایات اهل تشیع و تسنن درکتاب های موجود گفت: با مطالعه این کتب درمی یابیم که دربسیاری از حوزه ها همان حدیث موجود درکتب اهل تشیع در روایات اهل تسنن هم ذکرشده وموارد اختلافی بسیارناچیز است لذا باید از این ذخایر ارزشمند بهره بگیریم و پایه های وحدت را درجامعه تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درپایان اظهار امیدواری کرد بینش دینی مردم درهمه کشورهای اسلامی چنان ارتقاء پیدا کند که ملتها بتوانند از این ظرفیت بزرگ وحدت استفاده کنند.

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین «احمد عابدی» استاد حوزه و دانشگاه، مولوی «اسحاق مدنی» عضو شورای استفتائات اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری، مولوی «عبدالرحمان» امام جمعه چابهار و خانم دکتر «خزعلی» استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی بر وحدت بین همه مسلمین و پرداختن به نقاط مشترک برای رسیدن به نتیجه مطلوب تاکید کردند.

برای دیدن تصاویری از این همایش ایـنـجـا را کلیک کنید.

شایان ذکر است کنفرانس بین المللی اهل بیت(ع) هر سال در موسم حج ابراهیمی با همکاری مجمع و بعثه در مکه مکرمه یا مدینه منوره برگزار می گردد.

.......................
پایان پیام/ 101

نظر شما