شناسهٔ خبر: 27369227 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

هشدار برای ناپولیِ آنچلوتی؛ اگر آنطور که باید، پیش نرفت چطور؟

نوید معصومی

ده بازی سخت ابتدایی ناپولی، یک هشدار مهم برای نائب قهرمان فصل گذشته سری آ است. اوضاع ممکن است خیلی خوب پیش برود اما خیلی ها معتقدند احتمال افت فاحش وجود دارد و منطق همین را می گوید.

صاحب‌خبر -

طرفداری - معمولا ورود یک مربی جدید همراه با هیجان زیاد است. مخصوصا زمانی که مربی جدید، کارلو آنچلوتی تا به حال سه بار لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده باشد. با این حال آن انرژی و هیجان ممکن است جای خود را به فشار و اضطراب بدهد و در ذهن هواداران شک به وجود آید: اگر آنطور که باید پیش نرفت، چطور؟

از زمان انتشار برنامه بازی های فصل آینده سری آ، هیجان اکثر هواداران ناپولی به اضطراب تبدیل شده است. بازی های ابتدایی آنها در بین تمام تیم های بزرگ ایتالیا از همه سخت تر است. این در حالی است که بازی های لیگ قهرمانان را هم حساب نکرده ایم. 

به گزارش فوتبال ایتالیا، اگر هفت بازی ابتدایی ناپولی را بررسی کنیم، آنها در هفته اول باید در استادیو المپیکو به مصاف لاتزیو بروند و همچنین در خانه سمپدوریا و یوونتوس بازی دارند. بازی های خانگی هم دست کمی از بازی های خارج از خانه ندارند. میلان با گونزالو هیگواین و فیورنتینا به جنوب سفر می کنند. اگر 10 بازی ابتدایی را ملاک قرار دهیم، رم هم برای یک نبرد به تمام معنا به ناپل سفر می کند. 

چنین بازی هایی برای آغاز یک فصل به اندازه کافی بد است اما مساله ای که شرایط را سخت تر می کند این است که ناپولی با یک مربی جدید و تمرینات پیش فصلی که تحت تاثیر جام جهانی بود، فصل را شروع می کند. بازی های دوستانه تابستانی ناامیدکننده بود و مشکلات بزرگ تیم  در خط دفاعی را نشان می داد. آنها با 5 گل مقابل  لیورپول در هم کوبیده شدند. 

در ناپل جایی برای بازنده ها نیست چون دی لورنتیس پس از جدایی ساری، برای حفظ جایگاه سابق و دوم شدن، آنچلوتی را به ناپل نیاورده است. او مربی جدیدش را برای کسب اسکودتو استخدام کرده است. چنین انتظارات بالایی یعنی اگر ناپولی در لیگ آغاز خوبی نداشته باشد، به اعتماد به نفس و روحیه آنها ضربه سختی می خورد. همچنین نتایج ساری در فصول گذشته نیز مزید بر علت است و فشار را برای آنچلوتی دوچندان می کند. سرمربی کنونی چلسی دو فصل پیاپی رکورد کسب امتیاز تاریخ ناپولی را در لیگ شکست و در فصل گذشته به امتیاز 91 رسید اما باز هم پشت سر یوونتوس قرار گرفت. یوونتوسی که امسال با بونوچی، رونالدو، کانسلو و امره جان به شدت تقویت شده است. بدین ترتیب می توان تصور کرد چه ماه های سختی در انتظار کارلتو است. 

از سویی این بازی های سخت آغازین، یک موقعیت بزرگ خواهد بود تا در صورت نتیجه گیری، آنچلوتی فصل خوبی در انتظار داشته باشد و ذهنیت برنده ای به تیم می بخشد. انتظارات در ناپل سال به سال بیشتر می شود. از زمان والتر ماتزاری تا رافا بنیتس و مائوریتزیو ساری، ناپل از هدف کسب سهمیه لیگ قهرمانان به مدعی کسب اسکودتو تبدیل شد. فصل گذشته مقام دوم یک شکست برای آنها به حساب می آمد. از سوی دیگر، نتایج ضعیف در آغاز کار می تواند به منزله یک سقوط آزاد برای ناپولی در فصل آینده باشد. دیگر شاید نشود از زد و بند تیم های شمالی گفت و ساری هم نیست که شکایت کند و بگوید آنها بعد از یوونتوس بازی کرده اند. 

زمانی که فابیو کاپلو هدایت رم را به عهده گرفت، از ذهنیت هواداران این تیم شکایت داشت و یکی از وظایف مهمش این بود که شرایط روحی و روانی را تغییر دهد و این کار را کرد. شاید آنچلوتی هم همین وظیفه را به عهده داشته باشد. انتقادات از سوی جنوبی ها همیشه بسیار زیاد است. همیشه آنها پس از شکست معتقدند تیم های شمالی نتایج را از پیش تعیین کرده اند. این روحیات نه تنها هیچ کمکی به ناپولی نکرده، بلکه همیشه باعث شده در مقاطع حساس این تیم از نظر روحی ضربه بخورد و شکننده شود. در واقع تنها تمرکز خودشان را به هم زده اند. 

هواداران ناپولی باید به استقبال یک آغاز سخت برای فصل 2018-2019 باشند و باید در زمین بازی نشان دهند که مدعی اسکودتو هستند، نه فقط خارج از زمین. البته که یک برنامه بازی آسان تر بهتر بود اما زمان خوبی است تا ببینیم ناپولی آماده است زیر نظر آنچلوتی مانند یک تیم بزرگ رفتار کند و آنها چقدر ظرفیت هضم فشارها را دارند. اگر بخواهند مانند فصول گذشته، حتی فشار را به تیم بیشتر کنند و جنجال بسازند، فصل خوبی در انتظار نخواهند داشت. 

برخی معتقدند حضور آنچلوتی در ناپولی دو حالت دارد: یا یک موفقیت بزرگ و یا یک سقوط آزاد و این اصلا قابل پیش بینی نیست. مخصوصا زمانی که می دانیم که تیم های آنچلوتی معمولا آهسته اوج می گیرند و صبر دی لورنتیس و مصاحبه هایش را هم دیده ایم. همچنین ترکیبی که آنچلوتی در اختیار دارد، از نظر برخی کارشناسان، ذخیره های خوبی ندارد و حتی تیم اصلی نیز به دفاع میانی، دروازه بان و یک مهاجم مرکزی نیاز دارد. با خروج جورجینیو، باید دید فابین رویز جوان و یا مارک همشیک باتجربه می توانند در نقش رجیستا جای او را پر کنند یا خیر. 

هواداران ناپولی انتظار داشتند کاوانی یا بلوتی به عنوان مهاجم مرکزی مطمئن به تیمشان اضافه شود اما تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است. آنچلوتی که بارها حمایت خود را از میلان اعلام کرده، سال گذشته پیشنهاد این تیم را رد کرد و در این تابستان هدایت ناپولی را پذیرفت. حالا شاید ترکیب این دو تیم چندان تفاوتی نداشته باشد. 

حالا آقای کارلتو با سه عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان، هدایت تیمی را به عهده دارد که هواداران و مدیر زودرنجی دارد و همچنین تیمش از نظر نفرات ناقص است. رقبای آنها مانند یوونتوس، اینتر، رم و میلان تقویت شده اند و یک شروع سخت با تیم های بزرگ ایتالیا در انتظار اوست. این در حالی است که فوزی غلام مصدوم است، جورجینیو تیم را ترک کرده و با خروج پپه رینا، تیم یک دروازه بان اصلی مصدوم دارد. آن هم کارلتویی که همیشه چه در میلان و چلسی و چه در پاریس و رئال مادرید، تیم های کاملی در اختیار داشته است. منتظر می مانیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می رود. رستگاری یا سقوط آزاد؟ 

نظر شما