شناسهٔ خبر: 27368592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان و العبادی بر مبارزه با داعش و پ.ک.ک تاکید کردند

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و حیدر العبادی نخست وزیر عراق پس از دیدار در آنکارا بر مبارزه مشترک با گروه های تروریستی داعش و پ.ک.ک تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با العبادی با اشاره به مذاکره خود با نخست وزیر درباره مبارزه با ترور و گروه های تروریستی افزود: در زمینه مبارزه با داعش و پ.ک.ک هم فکر هستیم و هر دو گروه را تروریستی می دانیم و تفاوتی بین آنها نمی بینیم.
وی بیان کرد: در خصوص مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک انتظارات خود را از طرف عراقی مطرح کردم و علاوه بر این، بار دیگر بر حفظ امنیت ترکمن های عراق به خصوص در شهر کرکوک که در معرض حملات هستند، تاکید می کنم.
وی تاکید کرد: امیدوارم در استان کرکوک عراق مدیریت مناسب توام با امنیت مستقر شود تا صلح را در آنجا برقرار سازد.
رییس جمهوری ترکیه سرنوشت ترکیه و عراق را به هم مرتبط دانست و اظهار کرد: برای پاکسازی این گروه های تروریستی از منطقه نیز جدی و هم فکر هستیم.
اردوغان اضافه کرد: هم اکنون ترکیه و عراق نزدیک 11 میلیارد دلار مراوده تجاری با هم دارند و ما این مقدار را کافی نمی دانیم.
وی تامین آب و انرژی را از جمله مشکلات مهم در کشور عراق عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه ها مذاکرات خود را با جزئیات بیشتر انجام داده و وزرای مربوطه را برای مذاکره و حل مسائل موجود مامور کردیم که هم اکنون در حال مذاکره مستقیم هستند.
رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: روابط ما با عراق گسترده تر خواهد شد و آماده‌ایم که با دولت جدید عراق برای گسترش روابط در بخش های حیاتی به ویژه در حوزه امنیت و اقتصاد همکاری کنیم.
وی بیان کرد: ما دغدغه‌ عراق را دغدغه خود می دانیم و آماده ایم هرآنچه را که لازم است، برای بازسازی دوباره این کشور انجام دهیم.
اردوغان افتتاح پایانه مرزی دوم در مرز دو کشور را هم برای عراق و هم برای ترکیه مفید خواند و اعلام کرد: اقدامات لازم در این رابطه را انجام خواهیم داد.
وی بار دیگر بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی، استقلال و اتحاد سیاسی و حاکمیت ملی عراق تاکید کرد و گفت: ترکیه در کنار برادران عراقی خود قرار دارد و دوست داریم که اتحاد و روابط خود را بیشتر تعمیق ببخشیم و معتقدم که برخی کشورها از نارضایتی های مردم عراق که اخیرا شاهدش بودیم، سوء استفاده کردند.
اردوغان همچنین خشونت را راهی نادرست برای اداره کشور دانست و بیان کرد: به هیچ عنوان روش های خشونت آمیز را تایید نمی کنیم و در این زمینه نیز نگرانی و دغدغه خود را بار دیگر به نخست وزیر عراق اعلام می کنم.
رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: دولت عراق درباره گروه تروریستی داعش و برگزاری یک همه پرسی غیرمشروع امتحان بزرگی را پشت سر گذاشت و در دوره جدید پس از ثبات و امنیت برقرار شده، تامین نیازمندی های مردم عراق بیش از هر چیز اهمیت دارد و ما از طرف ترکیه در این زمینه آماده هر گونه همکاری هستیم.
اردوغان اضافه کرد: ترکیه در بدترین شرایط در کنار مردم و کشور عراق بوده و برای بازسازی عراق هر آن چه را که لازم باشد، انجام خواهیم داد.
وی از قصد ترکیه برای راه اندازی دوباره کنسولگری در شهرهای موصل و بصره خبر داد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: در خصوص امنیت مرزها با ترکیه اتفاق نظر داریم و مایل به حضور هیچ کدام از گروه های تروریستی در داخل مرزهای عراق نیستیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد.
وی افزود: در موضوع بحران ارزی و مساله ایجاد شده برای لیر ترک و کاهش ارزش آن نیز در کنار ترکیه هستیم و از هر گونه اقدام ترکیه در این مورد حمایت می کنیم.
وی با بیان این که حضور سرمایه گذاران ترک به توسعه روابط در زمینه های فرهنگی و اجتماعی دو کشور عراق و ترکیه کمک کرده است، اظهار کرد: مذاکره برای اجرای پروژه برق، انتقال انرژی و گاز آغاز شده است و خط انتقال برق از ترکیه به عراق در شهر جیزره ترکیه در حال پایان است و با تکمیل مسیر 10 تا 15 کیلومتری خط انتقال، بخشی از نیاز برق عراق از ترکیه تامین خواهد شد.
العبادی اضافه کرد: هم اکنون پروژه بهره‌برداری از یک خط لوله نفت جدید در استان کرکوک در حال اجراست که با اتمام این پروژه، از دومین خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه نیز بهره‌برداری خواهد شد.
خاورم/1905

نظر شما