شناسهٔ خبر: 27368246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خلاء قانون یا ضعف در اجرای قانون؟

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی معتقد است، درحوزه تبلیغات پزشکی خلاء قانون وجود ندارد اما کنترل فضای مجازی همکاری و پیگیری همه دستگاه ها را می طلبد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
جهانگیری معاون نظارت سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی با گفتگوی 18:30 درباره تبلیغات پزشکی گفت: واقعیت این است که درحوزه تبلیغات، خلاء قانونی وجود ندارد.
 
او تاکید کرد: در قانون ممنوعیت تبلیغات پزشکی و معرفی محصولات غیرمجاز هم که به تازگی ابلاغ شده مجازات هایی برای تبلیغات دیده شده است.
  خلا قانون یا ضعف در اجرای قانون؟
معاون نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی بر حسب وظیفه در سال 84 و 93 آیین نامه های مربوطه را نوشته است و در شورای عالی مصوب کرده و به مراکز ذیربط اعلام کرده است. کمیسیونی هم در این راستا با اعضایی از وزارت ارشاد، وزارت بهداشت، صدا و سیما، شهرداری و تمام دستگاه های ذیربط تشکیل شده و پیگیر این موضوع هستند.  

شبکه های اجتماعی با روش تبلیغات جدید در سال های اخیر اوج گرفته اند و روش تبلیغات عوض شده بنابراین سرعت رشد تبلیغات در شبکه های اجتماعی به حدی بالا بوده که از کنترل خارج شده است.

اولین کاری که در این راستا صورت گرفته این بوده که شبکه های مجازی جز تبلیغات نیست. شبکه هایی مثل اینستاگرم و تلگرام حتی پیامک نیز جز مصادیق تبلیغات هستند.
 
دومین موضوع این است که واژه تبلیغات را در مقدمات سلامت قبول نداریم بلکه باید اطلاع رسانی شود تا تبلیغات.

جهانگیری در ادامه افزود: ما در این باره با سازمان بازرسی کل کشور جلسه داشتیم و مقرر شد دستگاه های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند بنابراین صدا و سیما باید همکاری لازم را داشته باشد.
 
او با بیان اینکه، کنترل شبکه های اجتماعی برای تمام حوزه ها من جمله سلامت سخت است و دسترسی لازم را نداریم، افزود: به وزارت ارشاد نیز در این زمینه اعلام شده است تا کنترل های لازم صورت گیرد و اصولی از تبلیغات غیرقانونی و تخلفات جلوگیری شود.
 
همچنین، دستورالعمل ها در حوزه پزشکی به روز شده است و اطلاع رسانی لازم برای پزشکان انجام شده است.

او افزود: تذکرات لازم انجام شده است اما فضای مجازی به قدری وسیع است که همکاری و پیگیری همه دستگاه های ذیربط را می طلبد.
 
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی گفت: در فضای مجازی تبلیغات غیرمجاز و غیر واقعی بسیار دیده می شود اما کنترل نمی شود.
 
نیکومرام گفت: قوانین وجود دارد و مجلس به نظام پزشکی واگذار کرده است اما قوانین و مجوزها در مطبوعات و فضای مجازی کارایی نداشته است.
او در ادامه افزود: سازمان نظام پزشکی بعنوان متولی، وظیفه برخورد باتبلیغات غیر مجاز را به عهده دارد.
 
خلا قانون یا ضعف در اجرای قانون؟ 
نیکومرام کنترل و برخورد با مراکز پزشکی و متخلفان را خواستار شد و افزود: بسیاری از این تبلیغات غیرمجاز حاصل دلالان تبلیغات پزشکی است.
 
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی افزود: معاونت نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی نباید منتظر شکایت باشد. برخی پزشکان و جراحان پلاستیک از عمل های زیبایی انجام شده استفاده تبلیغاتی غیرمجاز می کنند.
 
او با اشاره به بخشنامه 23 اسفند 96 به بیان برخی محدودیت های تبلیغات غیر مجاز پرداخت و افزود: تبلیغات های غیرمجاز که اخیرا شاهد افزایش بی رویه آن هستیم نوعی ضعف در اجرای قانون است از طرفی پزشکان نیز باید رعایت کنند.
 
خلا قانون یا ضعف در اجرای قانون؟
 
نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران با بیان اینکه بین اطلاع رسانی و تبلیغات باید تفاوت قائل شد، گفت: بسیاری از این اطلاع رسانی ها یا تبلیغات غیر واقعی است.
 
ابراهیم رزم پا با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت دو ارگانی هستند که بحث تبلیغات پزشکی را در کنترل دارند، افزود: خود پزشکان بهترین گزینه برای رعایت تبلیغات و آگهی های مختلف هستند.
 
او گفت: برخی مواقع مشاهده شده است وقت عمل جراحی پزشک به روز است و کسی در صف انتظار قرار ندارد اما در صورت درخواست بیمار برای عمل، زمان ویزیت یا عمل جراحی را ماه های بعد اعلام می کنند که این اطلاع رسانی است.
 
برخی از انجمن های علمی نیز می توانند مانع از تبلیغات های غیر مجاز شوند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما