شناسهٔ خبر: 27367596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

ایران در امور بین‌المللی نقش تعیین‌کننده‌ دارد/ مجمع با بیش از ۳ هزار مبلّغ در سطح جهان مرتبط است

ابنا

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: تغذیه فکری و عقیدتی پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف جهان، سعی و تلاش فراوان و منسجم و برنامه ریزی شده را می طلبد و ما در مجمع جهانی اهل بیت(ع) تمام هم و غم خود را برای تحقق بهینه این امر بکار می بریم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:

حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگویی به شرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش درباره ارتباط انقلاب اسلامی ایران با حوزه علمیه قم، نقش جهانی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت فعالیت های تبلیغی برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در سطح جهان و فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) پرداخته است.

ـ شما نقش حوزه های علمی وحوزویان در جهانی شدن انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام اختری: انقلاب اسلامی از حوزه علمیه قم نشأت گرفت. حضرت امام خمینی(قدس الله نفس الزکیه) به عنوان مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه قم از همین بستر نهضت و حرکت خود را آغاز کرد. هدف اصلی و غایی ایشان نیز همانند جد بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) در قیام و نهضت کربلا، اصلاح امور و برقراری عدالت و حکومت حقه اسلامی بود.

حرکت انقلاب اسلامی منبعث از دیدگاه فقهی برگرفته از مکتب اهل بیت اطهار(ع) بود. فقه اهل بیت(ع) اساس و هسته مرکزی تفقه و پژوهش های دینی و علمی در حوزه های علمیه را تشکیل می دهد. بنابراین حوزه علمیه خاستگاه اصلی جریان و حرکت انقلاب اسلامی محسوب می شود.

در این راستا نخستین شهدای حرکت مقدس انقلاب اسلامی در سال 1340 از حوزه علمیه بودند که فداکارانه و البته مظلومانه جان خویش را تقدیم نمودند. بسیار روشن است که بقیه شهدای مسیر مبارزات در حرکت انقلاب اسلامی متأثر از فعالیت ها و اقدامات حوزه علمیه، علما و روحانیون عزیز و فداکار بوده اند.

شهدای بزرگوار نظیر آیات عظام مدنی، دستغیب، شهید آیت الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی و البته قبل از همه، شهید مظلوم آیت الله مصطفی خمینی (رحمه الله علیه) ازهمین بستر حوزه علمیه بودند.

بنابراین این حرکت عظیم و تاریخ، دستاورد حوزه علمیه بویژه قم بوده است. همین علما و روحانیون با پیروی از حضرت امام خمینی(ره) و با تأسی به سیره و فرمایشات امام راحل در تبیین و ترویج اصول و مفاهیم انقلاب اسلامی و تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و روشنگری افکار عمومی در بستری فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران نقش تعیین کننده داشته اند.

انتشار این حرکت در دهه های اخیر نیز در اثر رهبری علما و دانشمندان حوزوی بویژه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) نضج بیشتری گرفته و تأثیرات بسیار حیاتی و تعیین کننده در منطقه و دیگر نقاط جهان داشته است. جهانی شدن حرکت انقلاب اسلامی، نه تنها به معنا و مفهوم تأثیرگذاری در رویدادها و حوادث جهان بلکه فراتر از آن به معنای آغازگر و خط دهی به جریانات مهم جهان اسلام بخصوص جریان مقاومت که منجر به خنثی سازی توطئه های استکبار جهانی و دشمنان اسلام و مسلمین و عمال و دست نشانده های آنان در کشورهای اسلامی شده است، از دستاوردها و نشانه های بارز جهانی شدن انقلاب اسلامی محسوب می شود.

انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران امروزه دارای نقش تعیین کننده در امور و جریانات و وقایع بین المللی بویژه در منطقه غرب آسیا می باشد و این وضعیت بدون تردید مرهون اقدامات و فعالیت های راهبردی و هدایتگر علمای حوزه های علمیه بخصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) است.

ـ نظر جنابعالی در خصوص ضرورت حضور مبلغین در جهان چیست؟

حجت الاسلام اختری: یقیناً اقدامات و فعالیت های مبلغین پرتلاش و ارجمند نقش بسیار بالایی در تبیین و ترویج حرکت انقلاب اسلامی داشته است. مبلغین زحمتکش و پرتلاش با اندوختن و فراگرفتن معارف و تعالیم اهل بیت(ع) و با اعتقاد جدی و قاطع و تزلزل ناپذیر به موازین و اصول انقلاب اسلامی ضمن تبلیغ برای مکتب اهل بیت(ع) ، ضمن آشنا ساختن مردم در بلادهای دیگر با دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، در تبیین و معرفی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام راحل(ره) اهتمام می ورزند.

تبلیغ برای مکتب تشیع نمی تواند منفک از تبلیغ برای انقلاب اسلامی تلقی بشود. بایستی با صراحت اعلام شود که فعالیت های مبلغین موجب گرایش شمار قابل توجهی از مردم در نقاط مختلف جهان به اسلام و تشیع شده است. کما اینکه شمار زیادی از علاقمندان و هواداران انقلاب اسلامی، بتدریج و در اثر مطالعات و تعمیق شناخت خود از انقلاب اسلامی به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) روی آورده اند.

تردیدی نیست که حضور مبلغین برای تداوم این جریان یعنی معرفی تعالیم اسلامی و تعمیق شناخت ها از انقلاب اسلامی از ضرورت و اولویت خاصی برخوردار است و تعیین کننده محسوب می شود. دستاوردهای درخشان مبلغین علیرغم مشکلات عدیده و چالش های فراوان فراروی آنان، بسیار ارزشمند است. لازمه استمرار کسب موفقیت در سطح جهانی، حضور مبلغین در اقصی نقاط جهان است.

ـ ارزیابی جنابعالی در خصوص حرکت و فعالیت های مبلغین در کشورهای جهان چیست؟

حجت الاسلام اختری: حرکت تبلیغی حوزه های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم بسیار بالنده و رو به رشد است. لکن با عنایت به شرایط موجود، چالش ها و مسائل فراروی جهان بخصوص جهان اسلام، این حرکت و فعالیت ها کافی نیست. لازم است بر تحرک و اقدامات و تلاش ها افزوده شود، نیروهای بیشتری به خدمت گرفته شوند، بررسی دقیق میدانی به منظور نیازسنجی به عمل آید، آسیب شناسی واقعی انجام شود و سپس برنامه های منسجم طراحی و به اجرا گذاشته شوند. در شرایط کنونی الزامی است که فعالیت ها و تلاش ها چند برابر شده و امکانات متعدد به خدمت گرفته شوند تا بتوان به نیازهای فعلی پاسخ های لازم و متقن ارائه داد.

در حال حاضر حدود 50 هزار نفر از فارغ التحصیلان علوم دینی در کشورهای مختلف فعالیت دارند و قریب 50 هزار نفر هم در حال تحصیل هستند. اقدامات شایان توجهی برای نشر و ترویج معارف و تعالیم دینی انجام پذیرفته است لکن کافی نیست و بر همه واجب است به هر نحو ممکن بر فعالیت های خود بیفزایند و اقدامات مفید و تأثیرگذار به اجرا بگذارند.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم از بدو تأسیس خود در حدود 27 سال پیش تاکنون، اقدامات متعدد و گوناگونی به انجام رسانده است و در ایفای رسالت خطیر خویش مبنی بر معرفی و ترویج معارف اهل بیت(ع)، ارائه خدمات مذهبی، فکری، آموزشی، عقیدتی و ... به پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف جهان سعی و تلاش نموده است. به صورت اجمالی اهم فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) را می توان به شرح ذیل بیان نمود:

- تا کنون حدود دوهزار عنوان کتاب به تقریباً 58 زبان مختلف تألیف، ترجمه و چاپ کرده است.

ـ در کشورهای مختلف نسبت به چاپ و توزیع مجلات و جزوات و سی دی های نرم افزاری اهتمام شده است.

- سایت بسیار پراهمیت تحت عنوان ویکی شیعه راه اندازی کرده است که به ده زبان مطالبی در خصوص اعتقادات، تاریخ، فقه، سیاست و اهل بیتی(ع) در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

- همچنین در سایت دیگری تحت عنوان «مفتاح» به ارائه پاسخ به سئوالات و درج مطالب روشنگرانه در خصوص شبهاتی که از سوی جناح ها، گروه ها و جریانات مختلف (که عمدتاً از جانب دشمنان جاهل و متعصب و فاقد شناخت و بصیرت بخصوص وهابیون و استکبار جهانی با هدف شیطانی تشویش اذهان عمومی و بی اثر کردن نقش و جنبه جذاب و تأثیرگذار اصول و معارف دین اسلام مخصوصاً مکتب اهل بیت(ع) مطرح می شوند.) پرداخته می شود. تاکنون به حدود 70 هزار سئوال، پاسخ های مناسب، علمی و مستدل ارائه شده اند.

- حمایت و پشتیبانی از مبلغین فعال در کشورهای مختلف؛

- تهیه و ارسال بسته های متنوع فرهنگی در مناسبت های مختلف؛

- فعالیت مستمر و منسجم در بخش پژوهش، تألیف و انتشارات کتب و محصولات دینی و فرهنگی.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) با شمار زیادی از مبلغین نیز ارتباط دارد. این ارتباط عمدتاً به تهیه و ارسال بسته های مناسب فرهنگی در مناسبت های مختلف به منظور ارائه کمک های فکری و عقیدتی مربوط می شود.

ـ چه تعداد مبلغ از حمایت مجمع برخوردار است؟

حجت الاسلام اختری: موضوع حمایت و پشتیبانی از مبلغین برعهده نهادهای مختلف گذاشته شده است. در داخل کشور این امر از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و بخش های ذیربط تبلیغ در حوزه های علمیه انجام می گیرد. در ارتباط خارج از کشور نیز امر اعزام و حمایت بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دارد.

البته حمایت های ارائه شده چندان زیاد نیست و لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب و کارآمد ضمن تقویت اینگونه حمایت ها، زمینه تأثیرگذاری فعالیت های تبلیغی مبلغین زحمتکش و فعال را مساعدتر ساخت. در عین حال مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با بیش از 3 هزار مبلغ ارتباط فرهنگی دارد.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حدود 140 کشور جهان حضور دارد و بالغ بر 1600 الی 1700 نفر از پیروان بومی اهل بیت(ع) با ما مرتبط هستند. بدیهی است که تغذیه فکری و عقیدتی پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف جهان، سعی و تلاش فراوان و منسجم و برنامه ریزی شده را می طلبد و ما در مجمع جهانی اهل بیت(ع) تمام هم و غم خود را برای تحقق بهینه این امر بکار می بریم.

ـ به نظر جنابعالی، کار و فعالیت مهم دیگر که در حال حاضر برای نیل به هدف غایی تبلیغ باید انجام بگیرد، چیست؟

حجت الاسلام اختری: علاوه بر تقویت فعالیت های در حال اجرا، برنامه ریزی منسجم و مبتنی بر بررسی های میدانی و با عنایت به نیازمندی ها و خلأهای موجود، تأمین بودجه لازم برای اجرایی کردن برنامه ها و ...، به نظر اینجانب از جمله کارهای مهمی که باید مدنظر مبلغین، فعالان در امور فرهنگی و مسئولین امر در نهادهای مختلف تبلیغی و فرهنگی قرار بگیرد ضرورت روی آوردن به دانشگاه ها، اهتمام بر حضور مستمر در محافل علمی و فرهنگی و دانشگاهی و توجه به جوانان به عنوان قشر آینده ساز جامعه بشری است.  باید کوشید از فرصت هایی که در همایش های علمی و دینی و فرهنگی فراهم می شود نهایت بهره برداری را برای ارائه دیدگاه ها و مواضع برجسته دین اسلام در خصوص مسائل و موضوعات مهم روز کرد.

در رویکرد تعامل با جوانان می توان در افکار و نظرات آنان تأثیر گذاشت و زمینه آشنایی واقعی آنان با تعالیم و اصول دین مبین اسلام را مساعد ساخت. ترجمه و توزیع نامه ها، تبیین مفاهیم و مضامین مندرج در نامه های رهبر معظم انقلاب(دام ظله) خطاب به جوانان غربی از طریق برگزاری همایش ها، تهیه و توزیع جزوات تحلیلی در خصوص مطالب حضرت آقا و ... از جمله کارهایی است که می توان نسبت به اجرای بهینه آنها اقدام نمود.

امیدواریم همه ما ضمن آشنایی کامل با مسئولیت و تکالیف دینی، عقلی، اداری و انسانی مان در انجام وظایف خود نهایت تلاش را بکار بسته و با ایمان به اینکه خداوند تبارک و تعالی یاور و پشتیبان دین و کتاب خود است و مسیر را برای فعالان روشن و باز می کند، به فعالیت های خود ادامه بدهیم.

از خداوند متعال صحت و سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع محترم عظام و علمای خدوم و دلسوز را مسئلت می نمایم و موفقیت و سربلندی همه فعالان در امر دفاع از اصول و موازین دین اسلام و ترویج و تبلیغ تعالیم و آموزه های دین عزیزمان برایشان درخواست می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تهیه و تنظیم: «کاظم ذاکری» رئیس اداره اروپا مجمع جهانی اهل بیت (ع)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

.............................
پایان پیام/ 167

نظر شما