شناسهٔ خبر: 27367578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست

روایتی دانشجویی از سفری تلخ و شیرین به قلب محرومیت/ کودکان تشنه محبت

با فرارسیدن تابستان، جهادگران اردو‌های جهادی کم‌کم بار خدمت را می‌بندند و راهی مناطق محروم می‌شوند؛ این اردو‌ها با هدف توسعه مناطق محروم چندسالی است که برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ آدم ها در شهر آنقدر درگیر تجملات و مشغله‌های روز مره هستند که حتی  به فکرشان هم نمی‌رسد که در جایی دور از شهر برای مدتی زندگی کنند. زندگی فقط درس، مشق، اینترنت، موبایل، خوردن، گشتن، خوابیدن و هزارتا کار بیهوده نیست؛ یک وقتی هم باید به فکر تغذیه و فکر سلامتی روح هم باشیم.

اردوهای جهادی، اقدامی است که هر ساله با فرا رسیدن تابستان بسیاری از دانشجویان برای حضور در این اردو‌ها اعلام آمادگی می‌کنند. این بار تصمیم داریم فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویان دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهیم؛ استانی که با داشتن منابع طبیعی و زمین‌های حاصلخیز جزو استان‌های محروم کشور است.
 
/
 
اولین گروه جهادی مرحوم معین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دولتی یاسوج است که حدود ۳۰ دانشجو بودند که  به مدت ۱۰ روز،  به منطقه چاهنگ زیلایی اعزام شدند. این گروه جهادی کار‌های خدماتی از جمله لوله کشی آب شرب، ساخت و تعمیر مسجد، مدرسه و خانه‌های محروم و در بخش فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی انجام دادند. 


در این میان دانشجویان دانشگاه فنی یاسوج هم بیکار  نبودند و با اعزام گروه جهادی رهپویان خاکی دانشکده فنی یاسوج با هدف ساخت و تکمیل یک باب منزل مسکونی از  ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز به روستای محروم بنستان اعزام شدند.


روستای بنستان از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا  که دارای و شغل عمده ساکنان این روستا نیز کشاورزی و باغداری است. جوانان روستا عمدتاً به دلیل نبود بازار کار در استان به استان‌های هم‌جوار بوشهر، اصفهان یا فارس می‌روند تا با کارگری شاید بتوانند کمک‌حال خانواده خود باشند. عمده مشکلات مردم روستا کمبود آب، آنتن دهی خطوط تلفن همراه، اشتغال و اعتیاد در برمی‌گیرد.
 
این گروه جهادی اعزامی متشکل از ۱۴ نفر آقا و ۱ طلبه تشکیل شد. این گروه به صورت عملی و تجربی در قسمت‌های مختلف عمرانی فعالیت داشته اند، همه مراحل ساخت و تکمیل منزل مسکونی نظیر آرماتوربندی، سقف بندی، بتون‌ریزی و ... را خودشان انجام دادند.
 
 
/

البته در بحث فرهنگی با برگزاری کلاس‌های آموزشی، قرآن، احکام، غبارروبی و سرکشی از گلزار شهدای روستا، جلسات آسیب شناسی و بررسی مشکلات مردم با اهالی و بزرگان روستا فعالیت کردند. دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استان قدس رضوی به منطقه محروم سادات محمودی اعزام و به مردم نیازمند ارائه خدمات پزشکی و دارویی کردند.


این گروه جهادی شهید جلیل از ۲۱ تیر به منطقه سادات محمودی اعزام و به مدت ۴ روز با استقرار در روستا‌های دینگو و دوراه به مردم منطقه خدمات رایگان ارائه دادند. این گروه متشکل از تیم پزشکی ۲ پزشک، دندانپزشکی ۶ دندان‌پزشک، مامایی ۴ ماما، پرستاری ۴ پرستاردارو، تغذیه، مشاوره و یک طلبه خواهر بود.
 
گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی توانستند در این مدت کوتاه ۶۲۰ بیمار را ویزیت کنند و تعداد مراجه کننده آنقدر زیاد بود که در روز دوم گروه با کمبود دارو مواجه شد.
 
/


همچنین همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه و امام رضا (ع) اردو‌های جهادی بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق محروم آغاز به فعالیت کردند. در نخستین روز از سفرکاروان خدام حرم مطهر رضوی به استان کهگیلویه و بویراحمد، این کاروان با حضور در منطقه گنجگان از فعالیت‌های گروه جهادی مرحوم عباس دبیقی دانشگاه پیام نور یاسوج دیدن و این اردو را با برکت ورود پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) و جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید متبرک کردند.
 
مردم روستای گنجگان و دانشجویان جهادگر حاضر در این روستای محروم با استقبال باشکوه از کاروان خدام رضوی و عرض ارادت به پرچم کریمه اهل بیت همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی نظیر اجرای آهنگ امام رضا توسط گروه سرود نوجوانان روستا، ایستگاه صلواتی و... به ورود کاروان زیر سایه خورشید به استان خوش آمد گفتند.
 
/

این گروه جهادگر شامل بیش از ۳۰ جهادگر خواهر و برادر جهت محرومیت زدایی و ارائه خدمات به روستای  محروم گنجگان اعزام شدند. عمده فعالیت‌های این گروه جهادی شامل اقدامات عمرانی نظیر تکمیل یک باب منزل مسکونی، دیوار کشی و تکمیل حیاط خانه ای  بود.

یکی از کار‌های گروه جهادی که موجب خوشحالی دختران روستای ده‌تل‌سربیشه شد، به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) جشن روز دختر برگزار کردند. در این جشن برنامه‌های متنوع و شاد فرهنگی اجرا شد.


گروه جهادی جهان نژادیان دانشگاه پیام نور گچساران از ۲۱ بانو و ۱۰ آقا دانشجو تشکلیل شده بود؛ حال خدمت جهادی بی مزد و منت و در مدت ۱۰ روزه، در روستا‌های دیشموک به سر بردند. گروه جهادی دانشجویی جهادگر بسیجی مرحوم عباس دبیقی دانشگاه پیام نور یاسوج در کاری خداپسندانه و نوع دوستانه به مدت ۱۲ روز در روستای گنجگان از توابع شهرستان بویراحمد مستقر شدند.

/

این گروه جهت تکمیل خانه یک خانم بی سرپرست به همراه ۳ فرزند یتیمش وارد این روستا شدند. تکمیل کار‌هایی از این خانه از قبیل، دیوار کشی حیاط، ساخت سرویس بهداشتی، سفید کاری، کاشی کاری و سرامیک کاری خانه، برق کاری و لوله کشی را انجام دادند.

گروه دیگری که به کمک مردمان لوداب شتافتند گروه جهادی سفیران هدایت دانشگاه فرهنگیان شهر یاسوج بود.در این گروه جهادی ۳۰ جهادگر خواهر و برادرحضور داشتند.

گروه جهادی سفیران هدایت به مدت ۱۰ روز در حوزه عمرانی، آموزشی و فرهنگی به مردم روستای منتنگان ارائه خدمات می‌کنند. اولویت اصلی گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان برنامه‌های فرهنگی بود و در حوزه عمرانی جهادگران ساخت مسجد روستا را در دستور کار خود دادند.

/

هانیه دانشجوی دانشگاه پیام نور گچساران  حس و حال خود در این اردو‌ها می‌گوید: نمی‌دونم از کجا شروع کنم از مفهوم جهادی که درک کردم صحبت کنم یا حال و هوایی که داره. آرزوی وارد شدن به چنین فضایی تنها با یاد خدا و درخواست از او امکان پذیر است.


وی گفت: مکان و طبیعت حضور در چنین جاهایی، قشنگ است؛ حتی سنگریزه‌هایی که در زیر پا حس می‌شود و وقتی به کفش‌های گلی ات فکر می کنی، بیشتر به گل وجودت می‌اندیشی که چقدر زیبا آفریده شدی و چه بهتر می‌شود سرشت وجودی ات را که امانتی الهی است، صیقل دهی و برای رسیدن به کمالی که همه آرزویش را دارند، آماده گام برداشتن شوی و راه‌های  درست و گوناگونی را انتخاب کنی.

هانیه در مورد بچه‌های روستا می‌گوید: روستا با بچه‌های مهربون و دوست داشتنی با صورت‌های آفتاب سوخته، اما معصوم، با لباس‌های کهنه و مندرس، ولی سرشار از امید و شور زندگی، لبریز از شوق یادگیری، بچه‌هایی که مارا خاله صدا می‌زنند. بچه‌هایی که کوچکترین محبت دروازه‌ای بود به دنیای بزرگ درونشان. بچه‌هایی با خانه‌های کاه گلی و بچه‌هایی سرسخت، ولی آرام، با یک توپ ساعت‌ها بازی می‌کردند!

نظر شما