شناسهٔ خبر: 27367074 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فعالیت آتش‌نشانان زن در اصفهان؛ آمار حبس در آسانسور افزایش یافت

R41346/P1377/S6,51/CT11

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در برخی حوادث و موارد خاص، به وجود آتش‌نشان‌های زن نیاز داریم و این امر در آینده در اصفهان محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محسن گلابی ظهر امروز در نشست خبری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: آتش‌نشان جان می‌دهد تا ما جان ندهیم و از رسانه‌ها می‌خواهم که به این قشر بیشتر بپردازند.

وی افزود: علاوه بر حضور در عملیات اطفای حریق و حوادث در زمینه‌های گسترده و مختلف، خدمات ایمنی و نجات نیز در زمره وظایف آتش‌نشانان است. همچنین یک آتش‌نشان باید به مباحث روانشناسی و روانکاوی و کمک‌های اولیه پزشکی نیز آشنا باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آشنایی با عملیات امداد در ارتفاع و کوهستان از ملزومات آتش‌نشانی است، ادامه داد: آتش‌نشان در هنگام ورود به منازل، حافظ جان و مال و ناموس شهروندان است و در عین حال که از احساسات برخوردار است، باید با شجاعت به جنگ آتش برود و به درجه‌ای از تعالی رسیده که با به خطر انداختن جان خود، جان دیگری را نجات دهد.

با شغل آتش‌نشانی بیگانه نبوده‌ام

گلابی با اشاره به سوابق خود، در واکنش به برخی اظهارات در خصوص نامرتبط بودن شغل قبلی‌اش با آتش‌نشانی گفت: بخشداری بخش مرکزی شهرستان اردستان، معاونت فرمانداری نجف‌آباد، فرمانداری شهرضا و شهرداری زواره را در کارنامه خود دارم و در زمان فعالیت به عنوان کارشناس مسئول امور شهر، شهرداری‌ها را به تجهیزات آتش‌نشانی مجهز کرده و در واقع شغل فعلی من بی ارتباط با مشاغل گذشته‌ام نیست.

وی با اشاره به وجود 24 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر اصفهان، درباره تقویت نیروی انسانی در این سازمان ادامه داد: قرار است 4 هزار نفر از طریق آزمون در شهرداری‌های سراسر کشور جذب شوند که 179 نفر سهم شهرداری اصفهان است. درخواست برگزاری آزمون به ستاد برگزاری آزمون‌های استخدامی کشور ارسال شده است که منتظر صدور مجوز و اعلام زمان برگزاری این آزمون هستیم.

رونمایی از نردبان 40 متری در آتش‌نشانی اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به ایجاد مرکز پژوهش، آموزش و تحقیقات و تکمیل آزمایشگاه این سازمان در آینده نزدیک، اظهار داشت: رونمایی از نردبان 40 متری در آتش‌نشانی اصفهان، رونمایی از 7 ست امداد و نجات هولماترو و 150 دستگاه تنفسی ویژه آتش‌نشان‌ها در روزهای آینده صورت می‌گیرد.

گلابی درباره پیشگیری از حوادث در ساختمان‌ها بیان داشت: ایمنی توصیه‌پذیر نیست و در این خصوص با جدیت عمل می‌کنیم. البته برای رعایت برخی استاندارها باید زمینه بکارگیری آن را نیز داشته باشیم و ایمن‌سازی و سطح تجهیزاتی که به کار برده می‌شود، باید متناسب با مکان باشد. در این زمینه باید رضایتمندی مردم را نیز در نظر بگیریم.

میراث فرهنگی در اطفای تخصصی انجام وظیفه کند

وی در پاسخ به سوالی درباره حوادث اخیر در بافت تاریخی شهر اصفهان و شرح وظایف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای پیشگیری از این دست حوادث در بناهای تاریخی از جمله میدان نقش‌جهان افزود: در اساسنامه میراث فرهنگی بخشی با عنوان یگان حفاظت تعریف شده و سوال من این است که کار این بخش چیست؟ تاکنون به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و برای ما فرقی ندارد که باید در ساختمان میراثی انجام وظیفه کنیم یا در ساختمان غیرمیراثی، اما درباره اطفای تخصصی، اداره‌کل میراث فرهنگی نیز باید ورود کند.

استفاده از آتش‌نشان زن در اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری درباره فعالیت زنان آتش‌نشان در اصفهان گفت: از یکی از نیروهای بانو درخواست کرده‌ایم که پس از مشورت با استان‌هایی که از وجود آتش‌نشان زن بهره می‌برند، گزارشی تهیه کند تا پس از بررسی‌های لازم، برای اخذ مجوزهای قانونی اقدام شود. در برخی حوادث و موارد خاص، به وجود آتش‌نشان‌های زن از نظر شرعی نیاز است و توانایی بانوان آتش‌نشان نیز کمتر از مردان نیست.

گلابی درباره ایمنی بازار و بافت فرسوده شهر اصفهان تصریح کرد: امکان عبور خودروی اطفای حریق در بازار اصفهان با این وسعت و طول وجود ندارد، اما این مشکل را با نصب شیر هیدرانت و گماردن موتورسیکلت‌هایی مجهز به سیستم اطفای حریق برطرف و امنیت نسبی فراهم کرده‌ایم. از طرف دیگر، سازمان آتش‌نشانی تنها بخشی از طرح جامع ایمنی است و قوه قضاییه، شورای تأمین استان و ستاد مدیریت بحران نیز در این زمینه دخیل هستند تا طرح جامعی تهیه شود و بخشی از کار نیز بر عهده ما است.

وی در خصوص کمبود تجهیزات آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: در دنیا برای اطفای حریق‌های سنگین، از بالگرد استفاده می‌شود. در سال 87 این موضوع را پیگیری کردم و تا پای بستن قرارداد با هسا پیش رفتیم، اما این کار متوقف شد. از طرف دیگر تکنولوژی خودروها، نازل‌های آب و سایر تجهیزات شخصی اطفای حریق بسیار پیشرفت کرده و متفاوت از گذشته است. با این حال، فعلاً با تجهیزات موجود عملکرد خوبی داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان درباره میزان رضایتمندی مردم از عملکرد این سازمان گفت: در نطرسنجی تلفنی و نظرسنجی از افراد بر سر صحنه حوادث در 4 ماه نخست سال 97، 95 درصد عملکرد آتش‌نشانی را بسیار خوب و 5 درصد نیز خوب توصیف کرده‌اند. همچنین میزان مزاحمت‌های تلفنی نسبت به گذشته کاهش یافته و برخی افراد نیز به جای تماس با تلفن‌هایی مانند 115 و 137، با شماره آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و برخی نیز سوالاتی می‌پرسند که در حیطه وظایف آتش‌نشانی نیست.

افزایش چشمگیر آمار حبس در آسانسور در اصفهان

گلابی درباره آمار حبس در آسانسور افزود: این آمار به شدت افزایش یافته و حتی به رقم 80 مورد حادثه در یک روز رسیدیم.

وی با تأکید بر استفاده از روانشناس و روانکاو برای نیروهای آتش‌نشان، درباره آمار حوادث شهر اصفهان در سال 97  اظهار داشت: در 3 ماه نخست امسال، 945 آتش‌سوزی، 1753 حادثه، 5 مصدوم آتش‌نشان، 223 مصدوم از میان شهروندان، 870 شهروند نجات‌یافته و 20 مورد فوتی در شهر اصفهان داشتیم. همچنین میانگین زمان رسیدن به حادثه 4 دقیقه و 16 ثانیه بوده است.

انتهای پیام/ش

نظر شما