شناسهٔ خبر: 27362315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

محمدی:

تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی سبب خروج بی‌دلیل ارز می‌شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس اعتقاد دارد به دلیل شرایط اقتصادی کنونی نباید ارز مورد نیاز کشور را برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دیگر کشورها هزینه کرد.

صاحب‌خبر -

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اعلام وزارت علوم در خصوص عدم تخصیص ارز تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی گفت :این تصمیم به دلیل شرایط اقتصادی کشور اتخاذ شده است؛ لذا لازم است به دلیل شرایط اقتصادی ضرورت‌هایی درنظر گرفته شود و برای ارز کشور برنامه ریزی صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی ظرفیت مناسبی جهت جذب دانشجو در مقطع کارشناسی دارند، تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌های دولتی کشور را می‌توان هم‌ردیف دانشگاه‌های برتر دنیا قرار داد و حتی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد نیز در دنیا حرف برای گفتن دارند.

وی تاکید کرد: آنچه در این خصوص صحیح به نظر می‌رسد، استفاده از دانشگاه‌های داخلی برای متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی است؛ زیرا راحت‌تر از تحصیل در خارج از کشور است و مشکلات دوری از خانواده و خرج‌های هنگفت را به همراه نخواهد داشت.

این نماینده مجلس در دوره دهم با بیان اینکه در بحث ارز تحصیلی، ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی برای کشور ایجاد هزینه می‌کند، ادامه داد: ضرورت دارد که ارز کمتری از کشور خارج شود و ظرفیت‌های دانشگاهی کشور تکمیل شود.

وی افزود: در مقطع تحصیلات تکمیلی نباید منعی صورت بگیرد؛ زیرا باید ارتباطات علمی با دنیا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود داشته باشد، ولی نباید ارز تحصیلی تخصیصی بدون ضابطه مشخص و تمهیدات لازم صورت بگیرد.

محمدی ادامه داد: باید دانست که کشور در شرایطی ویژه بسر می‌برد و تا آنجایی که نیاز است باید صرفه جویی صورت بگیرد  و مسافرت‌های غیرضروری که سبب خروج ارز از کشور می‌شود، صرفه نظر کرد؛ بنابراین زمانی که در کشور امکانات و ظرفیت‌های لازم وجود دارد، چه نیازی است که ارز از کشور خارج شود؛ لذا باید شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی علاوه بر جذب، از نظر علمی تقویت شود تا دانشجویان نسبت به حضور دانشگاه‌های کشور تمایلات بیشتری از خود نشان دهند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصمیم وزارت علوم در خصوص عدم تخصیص ارز تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی، اقدامی بجا و صحیح بود و اعتقاد بر این است که می‌تواند سبب رشد علمی کشور و همچنین عدم خروج نخبگان از کشور شود./

پایان پیام

نظر شما