شناسهٔ خبر: 27362254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توئیتر رفع فیلتر شد یا نظر کدخدایی تغییر کرد

تهران- ایرناپلاس- عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حالی که قبلاً در مصاحبه‌ای علت عدم عضویتش در توییتر را غیرقانونی بودن این شبکه اجتماعی عنوان کرده بود، امروز صبح، حساب رسمی‌اش در توییتر را با وجود فیلتر بودن آن راه‌اندازی کرد.

صاحب‌خبر -

سخنگوی شورای نگهبان امروز صبح با انتشار پیامی، ورودش به توییتر را علنی کرد. این اعلام در حالی بود که کمی بعد، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور درخواست وزیر ارتباطات مبنی‌ بر طرح موضوع رفع فیلتر توییتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را غیرقانونی دانست و تأکید کرده که این شبکه مجازی رفع فیلتر نخواهد شد.

**کدخدایی یک سال پیش: توییتر فیلتر بود، عضو آن نشدم
کدخدایی تیرماه سال 95 پس از یک دوره غیبت اجباری از حضور در شورای نگهبان به‌دلیل عدم کسب رأی اعتماد از مجلس اصولگرای نهم، به شورای نگهبان بازگشت. حمایت فراکسیون امید بازگشت کدخدایی به شورای نگهبان را رقم زد و به‌دنبال آن، پست سخنگویی این شورا را از نجات‌الله ابراهیمیان که بعد از انتخابات مجلس دهم از سمت خود استعفا داده بود، تحویل گرفت. پستی که قبل از ابراهیمیان هم در اختیار کدخدایی بود.
کدخدایی پس از بازگشت به شورای نگهبان و برعهده گرفتن مجدد سمت سخنگویی این شورا، تعاملش با رسانه‌ها را بهبود بخشید و در فضای مجازی هم حضور نسبتاً پررنگی داشت. او همچنین خبرهای مربوط به شورای نگهبان را در کانال تلگرامی خود منتشر می‌کرد. با این حال، عضو توییتر نبود. او در گفت‌وگو با شماره 106 نشریه صدا در بهمن‌ماه سال 95 درباره علت عدم حضورش در توییتر گفته بود: «درباره توییتر و فیسبوک سؤال کردم، چون مراجع رسمی اعلام کردند، غیرقانونی است، بنابراین من وارد نشدم. درباره تلگرام هم سؤال کردم که گفتند ممنوع نیست، به همین دلیل وارد شدم. تلاش ما این است که خلاف قانون، کاری انجام نشود.»

**خداحافظی با تلگرام؛ سلام به توییتر
با فیلترینگ تلگرام و پس از آنکه کانال منتسب به رهبری انقلاب از پایان یافتن فعالیتش در این شبکه اجتماعی خبر داد، موج خداحافظی مسئولان هم از تلگرام شروع شد. سخنگوی شورای نگهبان نیز پس از فیلترینگ تلگرام، فعالیتش در این رسانه را پایان داد.
قریب دو سال از اینکه کدخدایی گفته بود توییتر غیرقانونی است و من عضو آن نمی‌شوم می‌گذرد و همچنان این شبکه اجتماعی فیلتر است، ولی او حالا با انتشار این پست «در حال و هوای روز خبرنگار و ایام مبارک ذی‌الحجه از امروز برای اطلاع‌رسانی سریع‌تر و آگاهی بخشی بیشتر به خبرنگاران و مردم عزیز و بیان دیدگاه‌ها در اینجا کنار شما هستم» عضو توییتر شده است.
سخنگوی شورای نگهبان تا زمان تنظیم این گزارش، تنها صفحه رهبر انقلاب را در توییتر دنبال کرده است و 103 نفر نیز او را دنبال می‌کنند.

**حضور جنجالی امام جمعه موقت تهران در توییتر
سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران نیز جزو سیاسیونی است که حضورش در توییتر جنجال‌آفرین شد. او آبان‌ماه سال گذشته با انتشار ویدیویی حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را ازجمله توییتر اعلام کرد. او در این ویدیو با اظهار اینکه «هیچ‌گاه من روحانیون را از ورود در فضای مجازی باز نداشتم، که این فضا یک ابزار پیام‌رسانی است؛ چرا پیام حق در آن نیاید» تأکید کرده بود: «بر اساس احساس تکلیف و وظیفه وارد فضای شبکه‌های اجتماعی شدم مانند ورودم در فضاهای دیگر تدریس، تبلیغ، تألیف و... »
احمد خاتمی همان زمان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره رفع فیلتر توییتر تأکید کرده بود همه باید تسلیم قانون باشند، اما در پاسخ به این سؤال که توییتر فیلتر است، پس عضویت او در این شبکه اجتماعی نیز غیرقانونی است گفته بود که «از توییتر انصراف نمی‌دهد.»
امام جمعه موقت تهران اما پس از فیلتر تلگرام مانند دیگر اصولگرایان از این شبکه اجتماعی به شبکه‌های داخلی کوچ کرد ولی با این حال، همچنان عضو توییتر باقی‌ مانده است.

**دولتمردان توییتری
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جزو نخستین مسئولانی است که وارد توییتر شد و از این شبکه در عرصه دیپلماسی عمومی بهره گرفت. پس از وزیر امور خارجه، دولتمردان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری یکی‌یکی به عضویت توییتر درآمدند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدمحمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، حمید ابوطالبی مشاور امور سیاسی رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، اعضای دولت دوازدهم هستند که در توییتر فعالیت دارند.

**لیست بلندبالای اصولگرایان در توییتر
اصولگرایان نیز از این قافله عقب نمانده‌اند. غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین، الیاس نادران نماینده سابق، حمید رسایی نماینده سابق تهران، مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جمنا، مرتضی آقاتهرانی نماینده سابق تهران و عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما، تنها بخشی از چهره‌های جناح راست سیاسی هستند که نامشان در لیست بلندبالای فعالان توییتری اصولگرا ثبت است.

گزارش از زینب نورانیان
**اداره کل اخبارچندرسانه ای**ایرناپلاس**

نظر شما