شناسهٔ خبر: 27361261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اهداف و وظایف «سازمان فرهنگی اکو» از زبان رئیس این سازمان

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به ظرفیت دیپلماسی عمومی و اهمیت استفاده از این ظرفیت، گفت: این دیپلماسی تاثیر عمده‌ای بر ایجاد صلح جهانی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مظاهری در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اهداف تاسیس سازمان فرهنگی اکو و وظایفی که این سازمان در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، هنری و ... بر عهده دارد، تصریح کرد: اکو در دوره جدید فعالیت خود چندین موضوع مهم را در دستور کار قرار داده از جمله اینکه تلاش دارد با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، اتحادیه خبرنگاران منطقه اکو را تاسیس کند و در این راستا معاونت مطبوعاتی قول همکاری و مساعد داده است.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب چندی پیش تفاهمنامه‌ای بین وزارت ارشاد و سازمان اکو جهت انجام فعالیت‌های مشترک منعقد شد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاسیس فراکسیون فرهنگی اکو در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، فراکسیون اکو با هدف پیشبرد گفتمان فرهنگی این سازمان ایجاد شد و ما از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرده‌ایم که فراکسیون اکو را در مجالس خود تاسیس کنند تا بتوانیم در آینده موضوع بین‌المجالس اکو را نیز داشته باشیم.

مظاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین با بیان اینکه در دوره جدید فعالیت این سازمان تلاش شده که امر اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های آن مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد، ادامه داد: ما به سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو در تهران اعلام کرده‌ایم که با همکاری آنها این سازمان امکان انتشار مجلات و راه‌اندازی سایت به زبان‌های اصلی کشورهای عضو اکو را دارد. در حال حاضر سایت اکو به زبان انگلیسی که یک زبان بین‌المللی است و همچنین زبان فارسی به عنوان کشور میزبان فعالیت می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چندی پیش بحث راه‌اندازی رادیو و تلویزیون مشترک اکو مطرح شد، این موضوع در حال حاضر چه روندی را طی می‌کند؟ خاطرنشان کرد: در چند دوره قبل این موضوع مطرح شده و من بعد از استقلال در این سازمان بر اساس پیگیری‌هایی که کردم متوجه شدم که در حال حاضر تحقق این موضوع مقدور نیست البته ما با حوزه برون‌مرزی صداوسیما تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم و به سایر کشورهای عضو نیز گفته‌ایم که می‌توانیم با رسانه‌های ملی آنها همکاری داشته باشیم.

مظاهری با بیان اینکه تاکید بر این داریم که اکو با خرد جمعی 10 کشور عضو باید اداره شود و در برنامه‌های مختلف این سازمان از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو دعوت کرده‌ایم با رد برخی از مطالب مبنی بر اینکه اکو فقط متمرکز بر فرهنگ ایران است، تصریح کرد: چنین چیزی درست نیست. ایران یک عضو موسس اکوست ولی یک حق رای دارد و به عنوان یکی از 10 کشور عضو دیده می‌شود.

رییس موسسه فرهنگی اکو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به همکاری‌های این سازمان در حوزه فرهنگ و موسیقی با کشورهای عضو این سازمان از جمله ترکیه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ... در مورد تولید مشترک سینمایی بین کشورهای عضو، گفت: چندی پیش در مشهد مقدس به دلیل نزدیکی جغرافیایی به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان تفاهمنامه‌ای را با رییس بنیاد سینمایی فارابی امضا کردیم تا کار مشترک سینمایی با حضور چندین کشور عضو انجام شود و امیدواریم هر چه زودتر روند اجرایی این موضوع آغاز شود.

مظاهری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد امکان حذف ایران از مسیر جاده ابریشم با توجه به افتتاح بندر ترکمن‌باشی از سوی ترکمنستان که چین و اروپا را به یکدیگر وصل می‌کند، گفت: جاده ابریشم دارای یک جاده مشخص با جغرافیای مشخص و معینی است و این جاده مشخص است که از چه کشورهایی عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه در همایشی که قرار است در این زمینه در ترکمنستان برگزار شود نمایندگان ایران نیز حضور خواهند داشت، گفت: در ایران بنیادهای مسئول از جمله بنیاد ایران‌شناسی موضوع این جاده را پیگیری می‌کند.

مظاهری همچنین در ارتباط با تعامل سازمان فرهنگی اکو با دیگر سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که عضو اکو نیستند، گفت: من تاکنون در موسسه فرهنگی اکو با سفیران مختلفی که بعضا عضو اکو نبودند گفت‌وگو و رایزنی کرده‌ام. ما می‌توانیم همکاری‌های خوبی با نهادهایی چون آسه‌آن، شانگهای و همچنین سازمان‌هایی که در آمریکای لاتین و اروپا هستند داشته باشیم. با برخی از آنها گفت‌وگوها و رایزنی‌ها انجام شده و منجر به انجام اقداماتی در حوزه اجرا نیز شده است.

وی همچنین به برگزاری نشست روسای موزه‌های ملی و دانشگاه‌های هنر کشورهای عضو این سازمان اشاره کرد و گفت: ممکن است برای این نشست‌ها از نمایندگان دیگر کشورها نیز به عنوان عضو ناظر جهت حضور دعوت به عمل آید.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در حوزه تمدنی، فرهنگ و هنر و ادب منطقه اکو وجود دارد، ادامه داد: البته متاسفانه بعضا سوء برداشت‌ها و سوء نیت‌ها و نقش عوامل ثانویه چالش‌هایی را در استفاده از این ظرفیت‌ها و انجام همکاری‌های بیشتر فراهم می‌کند ولی قطعا ظرفیت حوزه تمدنی اکو فراتر از این موانع است و با دیپلماسی عمومی و فرهنگی می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.

مظاهری همچنین در مورد برخی از انتقادها در ارتباط با ساختار اکو، خاطرنشان کرد: ساختار اکو روشن و مشخص است و رییس آن هر سه سال یک بار انتخاب می‌شود که رییس این دوره با اجماع کشورهای عضو انتخاب شد.

وی در مورد شرایط پیوستن دیگر کشورها به این سازمان، گفت: برای این موضوع در پروتکل‌های بین‌المللی روند خاصی در نظر گرفته شده و بر اجماع کشورهای عضو در این زمینه تاکید شده است.

مظاهری همچنین با بیان اینکه چند سال پیش با همکاری عراق، هندوستان و مغولستان با کشورهای عضو اکو توانستیم نوروز را در سازمان ملل ثبت کنیم، گفت: این کشورها با اکو در حوزه‌هایی از جمله حوزه نوروز تعامل دارند و ما امیدواریم که امسال بتوانیم نوروز را با برنامه‌ریزی مناسب در چندین کشور برگزار کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به تشریح جزئیات برخی از برنامه‌هایی که توسط این سازمان فرهنگی برگزار شده است، اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما