شناسهٔ خبر: 27360556 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نشست رونمایی از «از قبیله حرف» مطرح شد

​هرمز علیپور: رویایی جنون کلمه و شعر دارد

خانه شاعران ایران دوشنبه‌شب بیست و دوم مرداد میزبان شاعران شعر حجم بود. هوشنگ رئوف، منصور خورشیدی و علی مومنی از جمله چهره‌های مطرح این نحله شعری و خانواده یدالله رویایی، ساعد باقری، هرمز علیپور، علیرضا امیری‌وحید و اسماعیل امینی از جمله مهمانان این برنامه بودند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل روابط عمومی خانه شاعران ایران، در ابتدای برنامه سهیل محمودی مختصری از پیشینه شعر حجم گفت و از یدالله رویایی به عنوان سکان‌دار این نوع شعر یاد کرد.

او، رویایی را از معدود شاعرانی دانست که به‌رغم دوری از سرزمین مادری و زبان اندیشه خود، هرگز از شعر و مخاطبانش جدا نبوده است.

در ادامه هرمز علیپور دقایقی درباره یدالله رویایی صحبت و خاطراتی از او نقل کرد. علیپور در بخشی از سخنان خود گفت که رویایی جنون کلمه و شعر دارد و اگر قرار بود جای شخص دیگری باشم، او یدالله رویایی است.

ساعد باقری در بخش بعدی برنامه، اشعاری از یدالله رویایی قرائت و درباره اشعار و اندیشه او مطالبی بیان کرد.
منصور خورشیدی، طلایه رویایی، هوشنگ رئوف، آسیه حیدری و علی مومنی در این برنامه به شعرخوانی و مجید عبدالهی و فرزاد حیدری به اجرای موسیقی پرداختند.

در پایان، حنیف خورشیدی به عنوان گردآورنده کتاب «از قبیله حرف» ضمن تشکر از برگزاری عصر حجم در خانه شاعران ایران و انتشارات «سیب سرخ» برای چاپ کتاب، از حمایت معنوی یدالله رویایی برای گردآوری «از قبیله حرف» تقدیر کرد. از قبیله حرف مجموعه گفتگوهایی با یدالله رویایی است.

یدالله رؤیایی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان، مطرح‌ترین و پرچم‌دار نحله شعر حجم است. رویایی مدتی بعد از کودتای 28 مرداد به زندان افتاد و پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در ۲۲ سالگی نوشت. او همزمان به تحصیل در رشته حقوق سیاسی در دانشگاه تهران تا درجه دکترای حقوق بین‌الملل عمومی پرداخت. پس از فراغت از تحصیل، در وزارت دارایی استخدام و به عنوان ذی‌حساب و سرپرست امور مالی در ادارات و دیگر مراکز دولتی مشغول به کار شد. از جمله کتاب‌های او می‌توان به هلاک عقل به وقت اندیشیدن، سکوی سرخ و چهره پنهان حرف اشاره کرد. رویایی هم‌اکنون ساکن پاریس است.

نظر شما