شناسهٔ خبر: 27360428 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کدام کالا از پرداخت مابه التفاوت ارزی معاف می شوند؟

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کمیته ای برای بررسی شمولیت و نحوه پرداخت مابه التفاوت ها تشکیل شده است. با توجه اتفاق نظری که بین اعضا وجود دارد، به نظر می رسد ماشین آلات و تجهیزات از پرداخت مابه التفاوت معاف شوند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: کمیته ای در دولت تشکیل شده است که موضوع پرداخت مابه التفاوت های ارزی واردکنندگان را بررسی می کند.

«مجتبی خسروتاج» امروز (سه شنبه) در نشست خبری روز ملی صادرات اضافه کرد: بند پنج بخشنامه ارزی شانزدهم مرداد تاکید دارد واردکنندگانی که با ارز دولتی اقدام به واردات کرده اند، برای ترخیص کالاهای خود از گمرک باید با مراجعه به سازمان حمایت، مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.
وی افزود: اگر واردکننده ای اکنون بخواهد کالایی را که امروز با ارز ٤٢٠٠ تومانی به گمرک رسیده است وارد کند، باید از ارز هشت هزار تومانی استفاده کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخشنامه مردادماه برای جلوگیری از رانت بود.

وی گفت: بازرگانان در شرایط کنونی معتقدند تعهداتی دارند که بر اساس نرخ ارز ٤٢٠٠ تومانی محصول نهایی را عرضه کرده اند و طبق آن قرارداد باید عمل کنند؛ آنها می گویند طرف قرارداد نمی پذیرد به دنبال بخشنامه جدید، قیمت ها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: اگر مابه التفاوت به ماشین آلات اختصاص یابد، توسعه طرح های صنعتی و تولید با مشکل روبرو می شود؛ بنابراین روی ماشین آلات چندان تاکید نیست و اگر وزارتخانه های متبوع تشخیص دهند، ممکن است ماشین آلات از این روند معاف شوند.
خسروتاج اضافه کرد: قطعات خط تولیدی که به نوعی مواد اولیه به شمار می روند بررسی می شوند؛ در مورد مواد اولیه باید مشخص شود آن مواد اولیه وارد صنعتی می شود که تعهدات قیمتی دارد یا مشمول نظام قیمت گذاری می شود؛ در این صورت فکر می کنم نباید مشمول مابه التفاوت شود.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: اگر قرار است کالای وارد شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی وارد بازار شود، واردکننده باید مابه التفاوت را پرداخت کند.

/ایرنا

نظر شما