شناسهٔ خبر: 27359788 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجلیل از ۵ استاد هنرهای تجسمی در تبریز

نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری آیین تجلیل از پنج استاد برجسته‌ حوزه‌ی هنرهای تجسمی همزمان با بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در تبریز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد محمدپور گفت: هرچند نمی‌توان جایگاه هنرمند و هنر حقیقی را که زمینه‌ساز رشد و کمال انسان‌هاست، آن طور که شایسته است معرفی کرد، اما تکریم هنرمندان عرصه‌های مختلف می‌تواند گامی کوچک در معرفی خدمات ارزنده‌ی هنرمندان پیشکسوت به جوانان باشد.

وی افزود: هنر، ودیعه معرفتی و الهی در نهاد انسان است که در بعضی انسان‌ها متجلی و بالفعل می‌شود و در نهاد سایر انسان‌ها بالقوه باقی می‌ماند و هنرمند واقعی که ودیعه هنر در او شکوفا شده باید قدر و منزلت و خصلت هنرش شناخته شود و ارزشش معلوم شود.

وی با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از هنرمندان پیشکسوت همزمان با جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان، گفت: جوانان باید بدانند که برای رسیدن به جایگاه و مرتبه‌ای قابل تأمل در عرصه هنری، نباید شتابزده بود بلکه با تمرین و ممارست و در طی سال‌ها تحقیق و پژوهش و کسب تجارب فراوان است که می‌توان به این مدارج رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: آیین تجلیل از استاد علی دائم‌امید،‌ استاد مسعود ستارزاده، استاد کیومرث کیاست،‌ استاد محمدحسن رضازاد و رحیم عظیمی همزمان با آیین اختتامیه جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوان، سی‌ام مردادماه جاری ساعت ١٧ در مجتمع فرهنگی هنری ٢٩ بهمن تبریز برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مسعود ستارزاده متولد ۱۳۴۴ شمسی تبریز و دیپلم هنرستان هنرهای زیبای میرک است. وی به دلیل حضور در جبهه های جنگ، دیگر موفق به ادامه تحصیلات در دانشگاه نشد. از اساتید وی در آن زمان استاد ابراهیم مقبلی و استاد عباچی زاده و زنده‌یاد استاد محمدرضا ایرانی بودند.

اوایل سال ۱۳۵۹شمسی طی بازدیدی از نمایشگاه آثار آبرنگ ناصر نورمحمدزاده و نیز نمایشگاه جمعی آثار هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای میرک، سوژه ها و رنگهای آثار نورمحمدزاده در او چنان تاثیری گذاشت که راهش  را به سوی هنر آغاز کرد و عزمش  را در ورود به هنرستان میرک راسخ تر کرد و با نمره خوبی نیز در این مکان آموزشی ماندگار پذیرفته شد.

بعد از آن به مناطق عملیاتی اعزام شد. وی همانجا نیز کار هنری می کرد و به طراحی و خوشنویسی مشغول بود. بعد از پایان جنگ، سال ۱۳۶۹، سال پرکاری برایش بود. تاثیرات جنگ و عملیات های پرافتخار دفاع مقدس باعث شد که برخی مشکلات جسمی برایش به وجود آید؛ مدتی است که به دلیل بیماری و عوارض جنگ در بستر بیماری به سر می‌­برد.

سابقه برگزاری هشت مورد نمایشگاه انفرادی در محل بنیاد ایرانشناسی امروزی در تبریز(خانه تاریخی شربت زاده)، گالری والی تهران و نمایشگاههای متعدد گروهی و انفرادی در تهران و تبریز، چاپ آثار در نمایشگاههای دوسالانه هنرهای تجسمی، سابقه نوازندگی ساز کلارینت و قره نی در کارنامه هنری وی دیده می ‌شود.

همچنین علی دائم امید متولد سال ١٣٤٢ در شهر تبریز است. وی با اصول اولیه خوشنویسی زیر نظر برادرش علی اصغر دائم امید آشنا شد و از محضر اساتیدی چون جمشید وجدنیا و حسن کرمانی بهره برد.

وی در سال ١٣٦٣ موفق به اخذ درجه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران شد. تا کنون ٤ نمایشگاه انفرادی و بیش از ٨٠ نمایشگاه گروهی برگزار کرده و مربی بسیاری از اساتید و هنرمندان معاصر در رشته خوشنویسی بوده است.

دریافت ١١ عنوان مقام اول از جمله مقام اول رشته نستعلیق و نقاشی خط در جشنواره هنرهای تجسمی فجر (١٣٦٦)، جشنواره سراسری طریق جاوید (١٣٧٨)، جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر (١٣٨٠-١٣٨٤) در کارنامه هنری وی می درخشد.

دائم امید در سال ١٣٨٧ موفق به دریافت گواهینامه استادی از انجمن خوشنویسان ایران شد و در سال ١٣٧٩ نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

رحیم عظیمی نیز متولد ١٣٧٠ روستای عیش آباد مرند است. وی در سال ١٣٨٧ وارد هنرستان شده و در رشته نگارگری شروع به تحصیل کرد. وی دانش آموخته رشته نقاشی ایرانی (نگارگری) در دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی مرکز آموزش میراث کمال الدین بهزاد تبریز است.

کسب مقام‌های متعدد در جشنواره‌های مختلف و انتخاب سه دوره جوان نمونه و برتر شهرستان مرند در جشنواره حضرت علی اکبر و داوری جشنواره های یگان ویژه، نهمین جشنواره فرهنگی سیمرغ (١٣٩٦)، برگزاری ورک شاپهای هنری در تبریز، اصفهان، تهران، قزاقستان و ... از جمله فعالیت‌های هنری وی است.

استاد کیومرث کیاست متولد سال ١٣٢٧ از پیشگامان و بنیان‌گذاران کاریکاتور نو در تبریز به‌شمار می‌رود. وی هم‌دوره هنرمندانی مانند درم‌بخش، محصص و بخش‌پور است. از سال ١٣٥٢ و با فعالیت در مطبوعات به‌عنوان طراح و کارتونیست آغاز به کار کرد. او سپس به تصویرسازی و نقاشی پرداخت. این هنرمند با قلمی باریک و شکننده در پهنه خطوطی ریز و درهم، یادها و باورهایش را از تاریخ سرزمینش بر کاغذ آورده است.

کیاست که در پرداخت طرح‌هایش شوخی‌های بسیار غریبی با طبیعت و ساختمان پیکر آدمی کرده و می‌کند، گاهی طراحی طنزاندیش و خشن می‌نماید و گاهی نقاشی که می‌خواهد فقط چیزی را به تصویر بکشد.

آخرین نمایشگاه انفرادی کیومرث کیاست با عنوان «روایت جنون» در سال ١٣٩٦ در تهران در گالری ساربان برگزار شد. وی پیش از انقلاب اسلامی در گالری‌های سیحون، نقش، تخت جمشید و ... نمایشگاه‌های موفقی را برگزار کرده و سابقه برگزاری بیش از ١٠٠ نمایشگاه انفرادی و گروهی را دارد. این هنرمند در حال حاضر به‌عنوان استاد دانشگاه مشغول به فعالیت است. کتاب «شورآفرین خلوت گزیده: گفت‌وگو با کیومرث کیاست» جدیدترین کتاب سید امیر سقراطی درباره کارتونیست‌های مشهور و اثرگذار ایرانی است که به زندگی و آثار استاد کیومرث کیاست می پردازد.

محمد حسن رضازاد نیز متولد ١٣٣١ تبریز و کارشناس هنر است. از سال ١٣٧١ آموزشگاه هنری خود را با مجوز رسمی اداره ارشاد دایر کرد. سابقه برگزاری ورک شاپ و نمایشگاههای حجم در تهران، تبریز، آنکارا، سمرقند، از جمله فعالیت‌های وی است.

وی به عنوان یکی از پیشکسوتان و متولیان امر هنر حجم و مجسمه‌سازی در شهر تبریز شناخته می شود که قریب ۳۰ سال است در این شهر به خدمت در راستای تولید و آموزش می پردازند. آثار حجمی وی در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان و تبریز نصب شده است.


انتهای پیام

نظر شما