شناسهٔ خبر: 27358471 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

فیاض زاهد: ایران روح برجام را نقض کرده است!/ آرمان: دولت روحانی پیر و کرخت است/ به برجام پایبند باشید تا دموکرات‌ها بیایند!

برخی از اصلاح‌طلبان اصرار دارند تا سخنگوی ترامپ در ایران باشند. آمریکایی‌ها و اروپا تاکنون به دفعات مدعی شده‌اند که ایران به دلیل بهره‌مندی از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای، روح برجام را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فیاض زاهد: ایران روح برجام را نقض کرده است!

«فیاض زاهد» از فعالین اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت:

«ما مدعی هستیم که نسبت به مفاد برجام پایبند بوده‌ایم و نسبت به تمام پروتکل‌هایی که شما متصور بودید تمکین کرده‌ایم. این بخش از مدعای ما بسیار درست است؛ اما فراموش نکنیم که برجام یک روح دارد که هم آمریکایی‌ها و هم ایرانی‌ها آن را نقض کردند».

برخی از اصلاح‌طلبان اصرار دارند تا سخنگوی ترامپ در ایران باشند. آمریکایی‌ها و سران کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ تاکنون به دفعات مدعی شده‌اند که ایران به دلیل بهره‌مندی از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای، روح برجام را نقض کرده است.

کلیدواژه «روح برجام» ترفند مشترک آمریکا و اروپا برای تکرار امتیاز گیری یک‌طرفه از ایران است. مسیری که به برجام های بعدی ختم می‌شود. روند خسارت باری که مشتی امتیاز دیگر از ما می‌گیرند و مشتی وعده در جیبمان می‌ریزند.

** آرمان: دولت روحانی پیر و کرخت است

«غلامعلی رجایی» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«آقای روحانی چهره مردمی قوی ندارد. نوع کنش آقای روحانی با مردم و زیرمجموعه خود به شکلی است که این نکته را القا می‌کند که ایشان از طبقه‌ای است که یک رئیس‌جمهور باید از آن طبقه باشد...دولت آقای روحانی باید از این کرختی خارج شود تا مردم‌باور کنند که دولت برای حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کند».

«احمد شیرزاد» نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«یکی از مشکلات دولت آقای روحانی، پیر بودن آن است. بنده این موضوع را در دولت اول آقای روحانی عرض کردم. در اوایل دولت نخست یعنی یازدهم آقای روحانی، این موضوع چنین توجیه می‌شد که فعلاً باید از نیروهای خبره و باتجربه استفاده کرد ولی در واقع باید نیروها و وزرای جوان به سرعت جایگزین می‌شدندبنده موافقم که دولت آقای روحانی دولت پیری است و با مطرح شدن قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس، گفته شده است که حدود ۲۰۰۰ نفر باید از شغل‌های خود استعفا دهند و جای خود را به دیگران بدهند. این رقم نشان می‌دهد که تعداد افراد پیر در ادارات و سازمان‌های دولتی بسیار زیاد است که عدم توجه به نیروهای جوان و تمدید حضور نیروهای مسن از جدی‌ترین انتقادات به دولت آقای روحانی است. دولت باید بدنه مدیریتی خود را ۲۰ سال جوان‌تر کند».

در روزهای گذشته «سعید حجاریان» گفته بود: «دولت روحانی گیج و کرخت است». در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از افزایش التهابات اقتصادی، حجم انتقادات اصلاح‌طلبان به دولت به شدت افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که پیر بودن یا کرخت بودن یا مردمی نبودن مدیران ارشد دولت مسئله‌ای نیست که در چند هفته و جندماه اخیر ایجاد شده باشد، بلکه این مسائل مهم از ابتدای دولت روحانی در سال ۹۲ وجود داشته است.

مسئله اینجاست که کارنامه دولت به شدت ضعیف است و جریان اصلاحات با فرار از مسئولیت، در پی فاصله گذاری با دولت است. اصلاح‌طلبان می‌خواهند تا حد ممکن از پاسخگویی درباره وضع موجود فرار کنند. این در حالی است که به اذعان فعالین اصلاح‌طلب، این طیف چه بخواهد و چه نخواهد، کارنامه دولت به پای آنان نوشته می‌شود.

** به برجام پایبند باشید تا دموکرات‌ها بیایند!

«مارک فیتزپاتریک» دیپلمات پیشین امریکایی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«به تصور من هیچ شانسی در شرایط کنونی وجود ندارد که دولت امریکا تصمیم خود در مورد برجام را تغییر دهد؛ اما اگر حزب دموکرات بتواند دوباره سال ۲۰۲۰ به کاخ سفید راه پیدا کند؛ رویدادی که به نظر امکان‌پذیر می‌رسد، آنگاه سیاست مذکور تغییر خواهد کرد. امیدواری من این است که ایرانی‌ها تا آن زمان منتظر بمانند و دست به کاری نزنند که باعث فسخ برجام شود».

فیتزپاتریک در ادامه گفت:

«الان بخت بسیار زیادی وجود دارد که یک رییس‌جمهور دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، حدود دو سال و دو ماه دیگر به کاخ سفید راه پیدا کند. اگر چنین تغییری روی دهد، قطعاً امریکا اجرای تعهدات برجام را از سر خواهد گرفت. برای ایران ارزش دارد که منتظر بماند تا این اتفاق رخ دهد...باید منتظر ماند تا امریکا سرعقل بیاید و تعهداتش را براساس برجام از سر بگیرد. آنگاه من تصور می‌کنم، در صورت رعایت چنین شرایطی امکان گفت‌وگو برای حل و فصل نهایی نگرانی‌ها در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم وجود داشته‌باشد».

چندی پیش ظریف گفته بود: «آمریکا از ابتدا با انقلاب، نظام و ملت ما دشمنی داشته، دارد و خواهد داشت، جمهوری خواه و دموکرات هم ندارد، بلکه روش‌های آن‌ها متفاوت است».

یکی از ترفندهای طرف غربی و همچنین جریان غربگرا در ایران این است که اینگونه القاء کند که بی دستاوردی برجام تقصیر ترامپ است و اگر ایران صبوری کند و به مذاکرات فرسایشی با اروپا ادامه دهد، احتمالاً در سال ۲۰۲۰ یک دموکرات بر سر کار می‌آید و همه چیز گل و بلبل می‌شود!

این ادعای مضحک در حالی است که اولین نقض فاحش برجام در اولین روز اجرای برجام و در دولت اوبامای دموکرات اتفاق افتاد.

دولت اوباما با نقض فاحش برجام، قانون آیسا و وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد و قانون محدودیت ویزا و غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران را در کارنامه سیاه خود ثبت کرد.

** تقلای اصلاح‌طلبان برای هموارسازی مسیر برجام منطقه‌ای

«محمد کیانوش راد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«ما بخوبی می‌دانیم که اولویت اصلی مردم رفع مشکلات اقتصادی است و اقدامات سیاسی می‌تواند زمینه را فراهم و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات فعلی اقتصادی پیشنهاد کندما اصلاح‌طلبان دیپلماسی را برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت فراهم شدن محیطی آرام در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور دستیابی به توانمندی‌های لازم برای حل مشکلات اقتصادی مورد توجه قرار داده‌ایم...برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی که در خارج به سر می‌برند یا سرمایه‌گذاران خارجی که حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور ما هستند، داریم که تنها با ایجاد یک محیط آرام و امن می‌تواند تحقق یابد».

اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان پس از امضای برجام مدعی شدند که با برجام ایران هراسی پایان یافت و سرمایه گذاری خارجی به ایران سرازیر می‌شود.

اما واقعیت موجود با این اظهارات همخوانی نداشت. آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل سال ۹۶ در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی در فروردین ۹۷ در گزارشی اعلام کرد که ۳۲ میلیارد دلار سرمایه در پسابرجام از کشور خارج شده است.

کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که یکی از راهکارهای اصلی در مواجهه با مشکلات اقتصادی، مدیریت نقدینگی از سوی دولت است؛ اما اصلاح‌طلبان با بزک آمریکا و گره زدن معیشت مردم با موضوع سیاست خارجی، افکار عمومی را به چشم دوختن به نقطه‌های خیالی تشویق می‌کند.

یکی دیگر از اهداف این طیف از مطرح کردن این قبیل ادعاها نیز هموارسازی برجام منطقه‌ای است.

نظر شما